گزارشی تحلیلی از اصلاحات پاپ جدید در واتیکان

فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان در گفتگویی گزارشی تحلیلی از آغاز اصلاحات در واتیکان ارائه داد.

به گزارش رادیو واتیکان کشیش فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان در این گفتگو اظهار داشت: پاپ فرانسیس پس از انتخاب بعنوان پاپ جدید، بر اساس آنچه وعده داده بود انجام اصلاحات در واتیکان را آغاز کرد و اکنون شش ماه پس از انتخاب، کمیته ای را تشکیل داده است تا به اصلاح ساختار «کوریا» یا همان کابینه دولت در واتیکان بپردازند، حرکتی که یک انقلاب کوچک محسوب می شود.
 

وی ادامه داد: اعضای این کمیته، هشت کاردینال از کشورهای مختلف جهان هستند و مسئولیت انجام تغییرات اساسی در واتیکان را بعهده دارند.  این شورای مشورتی و مستقل از قدرت رم که بطور غیر رسمی به «گروه هشت» معروف است، یک هدف ساده دارد: اعضای آن باید به پاپ برای اداره کلیسا در قبال رویدادهای جهانی کمک کنند. کاری که به گفته سخنگوی واتیکان، نفس گیر و طولانی است.
 

لومباردی افزود: این یک کار طولانی است. فکر نمی کنم که انجام اصلاحات در حکومت کلیسای جهانی واتیکان و در ساختار کوریا چیزی باشد که بتوان آن را طی سه روز انجام داد.
 

تقاضا برای تغییر در کلیسای کاتولیک کاملا واقعی است. انتخاب پاپ جدید، فرصتی برای اسقف های سراسر جهان بود تا بگونه ای شفاف خواسته هایشان را مطرح سازند، آنهم در زمانی که کلیسای واتیکان به دلیل موضوع مشهور به «واتی لیکس» یا افشای اطلاعات محرمانه به رسانه ها، زیر ذره بین افکار عمومی قرار داشت.
 

یاکوپو اسکاراموتزی، تحلیلگر خبرگزاری تی ام در ایتالیا نیز در این باره می گوید: «پاپ فرانچسکو با آراء بالایی به این مقام رسید و اکثریت کاردینال هایی که او را انتخاب کردند می خواستند که یک پاپ قوی انتخاب کنند. او پاپی است که می خواهد خیلی چیزها را تغییر دهد. در کوریا اصلاحاتی ایجاد کند و کلیسای کاتولیک را دوباره راه اندازی نماید.
 

علاوه بر تشکیل “گروه هشت“، اقدامات دیگری نیز برای شفافیت در عملکردهای واتیکان اغاز شده است. بانک واتیکان که عنوان رسمی آن «موسسه در خدمت فعالیت های دین» است، روز سه شنبه برای اولین بار، نتایج فعالیت های سالانه اش را منتشر ساخت. آن هم در شرایطی که ابهامات زیادی دراین باره که سیستم مافیا از این بانک برای پولشویی استفاده می کند وجود دارد.
 

علاوه بر تهیه گزارشی درباره چگونگی اصلاح نظام مالی، این کمیته متشکل از هشت کاردینال باید استراتژی کلیسا را در قبال رسوایی های جنسی که تصویر کلیسای واتیکان را لکه دار کرده است نیز مشخص سازد.
 

همچنین باید راهی پیدا کند که کلیسا نقش بیشتری برای زنان و افراد غیر مذهبی بویژه در موضوعاتی مانند ازدواج، ازدواج مجدد و یا طلاق قائل شود.
 

در نهایت اینکه این کمیته باید برنامه ای برای تمرکز زدایی در سیاست های واتیکان و توسعه سیاست های غیر اروپایی نیز ارائه دهد بویژه آنکه هم اکنون تنها یک چهارم از جمعیت یک میلیارد و دویست میلیونی کاتولیک های جهان اروپایی هستند.
برای پاپ آرژانتینی اکنون زمان مهمی است تا نهادهای وابسته به واتیکان را با وضعیت جدید انطباق دهد.
 

فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان در گفتگویی گزارشی تحلیلی از آغاز اصلاحات در واتیکان ارائه داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.