گروه الشباب چیست و چه می خواهد

الشباب، به معنی جوانی و جوانان است. الشباب از جمله متعصب ترین شاخه از اسلام گرایان تندرو هستند که از سال ۲۰۰۶ در سومالی فعالند.

به گزارش رلیجس نیوز هدف آنان تحمیل دولتی بر اساس قوانین شریعت است. بسیاری از کشورها این گروه را به طور رسمی یک سازمان تروریستی می دانند. این گروه از سال ۲۰۰۸ بخش های بزرگی از سومالی را در کنترل خود گرفته است.
 

گروه الشباب در سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای دولتی و به کمک اتحادیه آفریقا بویژه دولت کنیا به عقب رانده شد. اعضای این گروه اکنون می گویند قصد انتقام دارند و بارها وارد مرزهای کنیا شده اند.
 

تام مالیتی تحلیل گر می گوید: “الشباب از اکتبر ۲۰۱۱ که نیروهای کنیا وارد سومالی شدند، اعلام کردند که با حضور نظامیان کنیا در سومالی مخالفند و تهدید کردند که با آنها در خاک خود کنیا خواهند جنگید.”
 

رهبر این گروه احمد عبدی گودان نام دارد و بین ۷ تا ۹ هزار عضو دارند. یکی از فاجعه بارترین حمله های این گروه در سال ۲۰۱۰ و در جریان مرحله نهایی مسابقات جام جهانی فوتبال در کامپالا در اوگاندا بود که ۷۶ نفر کشته شدند. در سال ۲۰۰۹ نیز در حمله به نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی، ۱۱ تن را کشتند و یک حمله انتحاری آنها جان ۷۰ تن را گرفت. همچنین در حمله آنها به ساختمان یک دادگاه ۲۹ نفر کشته شدند.
 

این دومین بار است که الشباب به هدف هایی در خارج از سومالی حمله می کند. بار اول نیز حمله به همین شکل بود و نجات یافتگان از قتل عام در مرکز خریدی در پایتخت کنیا نقل کردند که آنها مردانی بسیار جوان، بی رحم و انباشته از حس کینه و انتقام بودند.
 

با این حال به نظر می رسد الشباب مدتهاست با درگیری داخلی روبروست و ناسیونالیست هایی که هدفشان تصاحب قدرت در سومالی است، با جهادگرایانی که می خواهند جنگ خود را فراتر از مرزهای افریقا بکشانند، در تعارض قرار گرفته اند.
 

سفر به مناطق تحت کنترل الشباب در سومالی، حتی برای نیروهای زره پوش حافظ صلح خطرناک است. مقامات کنیا می گویند آنها در پی ایجاد منطقه حائل با سومالی نیستند، اما باید از مرزهای بسیار طولانی خود با این کشور که مامن الشباب است حفاظت کنند
 
الشباب، به معنی جوانی و جوانان است. الشباب از جمله متعصب ترین شاخه از اسلام گرایان تندرو هستند که از سال ۲۰۰۶ در سومالی فعالند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.