روایت زندگی حسن باقری

کتاب روایت زندگی سردار شهید حسن باقری، کاری است که به اهتمام سعید علامیان تنظیم و تدوین یافته و سپس توسط مرکز نشر آثار شهید حسن باقری به زیور طبع آراسته شده است.

سردار رشید اسلام حسن باقری یکی از نویسندگان و خبرنگاران فعال روزنامه جمهوری اسلامی بود که شور جهاد و فرمانبرداری از امام خمینی موجب شد لباس رزم بپوشد و به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل بشتابد. از آنجا که او دارای فکری روشن و جانی پاک و طراحی و برنامه‌ریزی در اوج ابتکار به سر می‌برد، بسیار سریع در جمع فرماندهان سپاه اسلام درآمد و توانست عملیات‌های پیروز در شرایط سخت را رهبری و سازماندهی کند.
در مقدمه‌ای که مؤسسه شهید حسن باقری بر این اثر نگاشته درباره توان و فکر و فرماندهی او در جنگ چنین آمده است:
در میان افراد شاخص و نخبگان سال‌های انقلاب و دفاع مقدس، شخصیت شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) به عنوان یکی از بنیان‌گذاران مکتب دفاعی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی همواره درخششی خیره‌کننده داشته است…
شهید حسن باقری در واپسین روزهای زندگی پربار خویش – خاصه در طول 28 ماهی که باورود او به خوزستان در یکم مهرماه 59 آغاز شد و با شهادتش درفکه در نهم بهمن 61 به پایان رسید – علاوه بر طراحی و اجرای عملیات‌های مهم، با شناخت عمیق از دشمن و چیرگی بر منطقه جغرافیایی جنگ و تغییرات حاصل از آن، به تشکیل اطلاعات عملیات و واحدهای تخصصی ترجمه اسناد و آرشیو جنگ اهتمام ورزید و آنگاه نیز با تسلط بر جبهه خودی و دشمن و تغییرات لحظه به لحظه آن، در شکل‌گیری سازمان رزم، برآورد اطلاعات و تهیه طرح عملیات، کادرسازی و تربیت فرماندهان تاثیرگذار و کارآمد نقشی اساسی ایفا کرد. وی همچنین با ابتکار نظریه‌ای جدید در خصوص جنگ و راه‌های تقابل با متجاوزان، توانست استراتژی جنگ را تغییر دهد و با تسلط بر زمین نبرد دشمن و درک سریع توانایی آنان و نیز شناخت استعداد نیروهای خودی، راه مقابله را بازیابد.
او نظریه‌پرداز نظامی بزرگی بود که در جایگاه فرمانده عالی رتبه جنگ، توانست توازن قوا را به سود جمهوری‌اسلامی ایران تغییر دهد. آن چنان که دشمن نیز خود به این حقیقت اعتراف کرده و گفته است: “اطلاعات ایران (حسن باقری) در حملات خود اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص یگان‌های ما اعم از خطوط حد، فرماندهان، شکاف‌ها، نقاط آسیب‌پذیر، محل استقرار قرارگاه‌ها و مواضع توپخانه و حتی مناطق اداری در اختیار داشته و از این طریق توانسته است طرح‌های خوبی تهیه نموده و آن‌ها را به دقت به اجرا درآورد.”
با این همه، شهید حسن باقری، بیش از تجهیزات جنگی، بر ایمان و اندیشه متکی بود. وی خود در این باره نوشته است:
“چیزی که دشمنان و آمریکایی‌ها را به تنگ می‌آورد، این است که ما در فکر کردن به بن بست نمی‌رسیم و این باعث می‌شود در عمل نیز به بن بست نرسیم.”
شهید حسن باقری در طی دوران کوتاه فرماندهی‌اش، ادبیاتی را به مباحث دفاعی وارد کرد که تا پیش از آن هرگز سابقه نداشت و ماحصل این تحول، رواج فرهنگ علوی و عاشورایی در میدان‌های نبرد بود، فرهنگی که سرچشمه زلال آن نیز همانا اسلام بود و مکتب وحی. او با تکیه بر قدرت لایزال الهی و تحت رهبری امام خمینی(ره) مشعلی را برافراشت که راه پایداری نسل‌های آینده ایران را نیز همچنان روشن نگاه خواهد داشت. مبنای نظریه شهید حسن باقری روحیه‌ ایمان و شهادت‌طلبی است که خود آن را ارمغانی بزرگ می‌نامد…
ستاد احیای اندیشه‌های سردار شهید حسن باقری از سال 1381 همز‌مان با بیستمین سالگرد شهادت آن بزرگوار کار خود را آغاز کرد. هدف از تشکیل این ستاد، تدوین و انتشار آثار حسن باقری در طول 28 ماه حضور او در جبهه‌ها بود. وی آثار ارزشمند فراوانی از خود بر جای گذاشته است که عرضه آن‌ها به عنوان میراث و سرمایه‌ای گران‌سنگ برای تاریخ پایداری مردم ایران فریضه‌ای فرهنگی محسوب می‌شود…
پنج جلد نخست از گزارش‌های روزانه جنگ متعلق به حسن باقری – که تدوین آن‌ها از سال 1381 آغاز شده بود – به حمدالله به پایان آمد و در سال 1389 به چاپ رسید. اکنون نیز نخستین مجلد از مجموعه سه جلدی مجموعه روایات در خصوص شخصیت، زندگی و نقش حسن باقری پیش روی خوانندگان گرامی قرار گرفته است. تالیف این مجموعه که از آبان سال 1386 آغاز شده، حاصل مصاحبه با 150 نفر از شخصیت‌های کشوری، لشکری و سیاسی، به ویژه فرماندهان سپاه و ارتش و جهاد بوده است.
کتاب روایت زندگی سردار شهید حسن باقری، کاری است که به اهتمام سعید علامیان تنظیم و تدوین یافته و سپس توسط مرکز نشر آثار شهید حسن باقری به زیور طبع آراسته شده است. معرفی گزیده‌ای از کتاب‌های دفاع مقدس :

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.