ماجرای حذف درس فلسفه از رشته الهیات در ترکیه

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که سازمان تحصیلات عالی ترکیه اعلام کرد تصمیم به حذف درس فلسفه از دانشکده‌های الهیات و تغییر نام دانشکده الهیات به علوم اسلامی گرفت.

 

هم‌چنین از ساعات آموزشی دروس روان‌شناسی دین، جامعه‌شناسی دین و آموزش دین نیز کاسته شد. درس کلام و تاریخ مذاهب نیز ادغام و از ساعات تدریس آن کاسته شد. ساعات آموزشی دروس حدیث، تفسیر و حقوق اسلامی نیز افزایش یافت. درس تاریخ هنر اسلام ـ ترک با درس موسیقی دین ادغام شد.

 

به گزارش دین آنلاین، با بالا گرفتن جدل‌ها، پای محمد گؤرمز رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز به میان کشیده شد. او در اظهار نظری گفت: الهیات بدون فلسفه ممکن نیست. نباید علوم اسلامی را تنها به تفسیر، کلام و حدیث محدود دانست. لذا نباید تجربه محدود شدن مسیحیت به کلیسا را در اسلام نیز شاهد باشیم.

 

دکتر عمر اؤزدن رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آتاتورک و مدیر گروه رشته تاریخ فلسفه این دانشگاه در انتقاد از این اقدام گفت: این قانون بدون مشورت با دانشکده‌های الهیات کشور صورت گرفته است. فلسفه برای درک مفاهیم متون دینی و نیز تفسیر قرآن کریم بسیار مهم است. حذف درس فلسفه از مدارس دوران عثمانی از قرن هفدهم به این سو، موجب شد فلسفه از صحنه تاریخ این کشور حذف شود. اگر درس فلسفه از دروس دانشگاه حذف شود، دانشکده الهیات تبدیل به دوره‌های سطح عالی قرآن می‌شود. حذف این دروس مهم، شتاب دانشکده‌های الهیات را می‌کاهد و باعث از میان رفتن ارتباط این دانشکده‌ها با جهان بیرون می‌شود یعنی فلسفه حلقه ارتباط الهیات با دیگر علوم انسانی است. لذا دانشجویان الهیات با همین واسطه با جامعه مرتبط می‌شوند.

 

دکتر محمد شکر رئیس انجمن تاریخ‌نویسان اسلام نیز در انتقاد از این اقدام گفت: سازمان تحصیلات عالی یک‌جانبه و بدون مشورت دست به این اقدام زده است. بی‌آن که به این نکته توجه کند که تمدن اسلامی در حوزه بغداد، اندلس و خراسان در دوره‌های سلجوقی و عثمانی و پیش از جمهوریت حاصل پرورش عالمان و متفکران فیلسوفی هم‌چون آکسکیلی، بابان‌زاده، ازمیرلی، محمد عاکف و فیلیبه‌لی است. چنین اقدامی هیچ انگاشتن این میراث عظیم است.

 

به دنبال این اعتراضات، گؤکهان چتین‌کایا رئیس سازمان تحصیلات عالی ترکیه از پس گرفتن قانون حذف درس فلسفه از رشته‌های الهیات و نیز عدم تغییر نام دانشکده الهیات خبر داد. وی گفت: بر اساس نظرات و پیشنهادات جامعه الهیات کشور و دیدگاه‌هایی که از افکار عمومی به دست ما رسید، قانون مصوبه شورای عمومی سازمان تحصیلات عالی کشور مبنی بر حذف درس فلسفه و تغییر نام دانشکده الهیات به دانشکده علوم اسلامی از درجه اعتبار ساقط شد.

 
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که سازمان تحصیلات عالی ترکیه اعلام کرد تصمیم به حذف درس فلسفه از دانشکده‌های الهیات و تغییر نام دانشکده الهیات به علوم اسلامی گرفت.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.