رأی الیوم بررسی کرد؛ پشت پرده موج اسلام‌هراسی در اروپا چیست؟

موج جدید اسلام هراسی در برخی نقاط از اروپا نشان از آن دارد که نژادپرستی کورکورانه همچنان در این قاره رُخ می‌نماید.

به نقل از رأی الیوم، موج جدید اسلام هراسی در برخی نقاط از اروپا نشان از آن دارد که نژادپرستی کوکورانه همچنان در این قاره رُخ می نماید.

بر اساس این گزارش، پدیده اسلام هراسی در اروپا جزو آن دسته از پدیده هایی است که گاهی خبری از آن نیست و گاهی هم آتش آن شعله ور می‌شود. موج اسلام هراسی اخیر که در اروپا به راه افتاده است نشان از آن دارد که پدیده نژادپرستی کورکورانه در این قاره بار دیگر رُخ می‌نماید.

همین ارتباط، اتفاقی که در کشور سوئد رخ داد، این بود که قرآن کریم به آتش کشیده شد. تنها چند ساعت بعد یکی از زنان تندرو نیز نسخه ای از قرآن کریم را آتش زد و همزمان ویدئوی دیگری منتشر شد که نشان می داد وی به قرآن کریم اهانت می کند.

این دست از اقدامات که در چارچوب اسلام هراسی قابل تعریف هستند موجی از خشم و ناراحتی و واکنش های شدید را به دنبال داشت.

«عبدالرحمن الخطیب» با انتشار یک پست توئیتری به اسلام هراسی در سوئد و دیگر نقاط اروپا واکنش نشان داد. وی در این خصوص نوشت: زمانی که اهانت غرب به کتاب خداوند در سوئد هیچ واکنشی از سوی حکومت های عربی به دنبال نداشت، یک فرد تندروی دیگر در بلژیک به خود اجازه اهانت را داد.

دیده‌بان حمایت از حقوق اقلیت های مسلمان نیز در واکنش به حوادث اخیر در اروپا نوشت: نکته قابل تأمل در خصوص مسأله اهانت به مقدسات مسلمانان این است که تمامی این اتفاقات در برابر دیدگان نیروهای پلیس در غرب رخ می دهد.

این مرکز حمایت از حقوق اقلیت های مسلمان افزوده است: ما این مسأله را در هلند، فرانسه، دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی مشاهده کرده ایم.

افراد هتاک جز در برابر نیروهای پلیس، اهانت خود را اجرایی نمی کنند. در سوئد و نروژ نیز دقیقاً همین اتفاق رخ داد. در واقع افراد هتاک به پلیس پناه می بَرَند تا در امان باشند.

موج اسلام هراسی در اروپا واکنش های متعددی را به دنبال داشت. در همین راستا، «احمد الطیب» رئیس دانشگاه الازهر مصر سوزاندن قرآن کریم در سوئد توسط تندروها را جنایت تروریستی، وحشیانه و نژادپرستانه خواند.

وی گفت: کسانی که جرأت انجام جنایت سوزاندن قرآن کریم را داشته‌اند، باید بدانند این یک جنایت تروریستی وحشیانه است.

الازهر افزود: این اقدامی نژادپرستانه است که آتش تروریسمی را که شرق و غرب از آن رنج می‌برند، شعله‌ور می‌کند. چنین اقداماتی انزجار را افزایش داده و امنیت جوامع را از بین می‌برد.

این‌ها باید بدانند سوزاندن قرآن کریم جریحه‌دار کردن احساسات دو میلیارد مسلمان در جهان است. تاریخ جهان این جنایت‌ها را در صفحات ننگ ثبت می‌کند.

افزون بر این، دکتر «صلاح الدوبی» نیز تأکید کرد: کسانی که در غرب دست به اقداماتی نظیر آتش زدن مقدسات اسلامی می کنند تا به زعم خود چهره اسلام را خدشه دار سازند، در واقع افراد نژادپرستی هستند که با اقداماتشان برای دولت های غربی هزینه سازی می کنند.


در همین حال، مهندس «حامد تعلب» به موج اسلام هراسی اخیر در اروپا واکنش نشان داد و با انتشار یک پست توئیتری اعلام کرد: یک سازمان کوچکِ ناشناس در سوئد وجود دارد که به این نتیجه رسیده است تا برای نشان دادن خود و پررنگ کردن چهره اش باید به مقدسات اسلامی تعرض کند.

حامد تعلب در ادامه توئیت خود آورده است: با این حال ما آن واکنشی را که پیش بینی می کردیم در قبال این اقدام صورت گیرد، مشاهده نکردیم.

افزون بر این «ایمن سحنون» نیز با انتشار یک توئیت نوشت: پس از سوئد در نروژ نیز به قرآن کریم اهانت شد. این اقدام در سایه حمایت های امنیتی از هتاکان اتفاق افتاد.

در ادامه «احمد ناجی» نیز به موج اسلام هراسی در اروپا واکنش نشان داد. وی در جریان یک پست توئیتری نوشت: اسلام با قدرت می آید. شما در کینه های خود بمیرید.

وی همچنین اظهار داشت: کرونا هم نتوانست به جهان چیزی یاد دهد.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.