تحلیل عمروموسی از دلایل سقوط دولت اخوانی ها

عمرو موسی رئیس کمیته بررسی و بازنگری قانون اساسی مصر گفت: ارتش برای جلوگیری از خشونت هایی که رئیس جمهور سابق شخصا از آن چه علنی، چه تلویحی، چه غیر علنی بیان می کرد، دخالت کرد و وارد عمل شد.

اصلا سیاست خارجی در زمان مرسی وجود نداشت. من در طول این مدت هر جا نشستم و بحث و جستجو کردم که ببینم سیاست خارجی مصر چه چیزی را دنبال می کند، هیچ چیز نفهمیدم.

دستاوردهای یک سال حضور محمد مرسی در قدرت در بحث سیاست خارجی چه بود؟ هیچ. اصلا دستورالعملی برای وزارت خارجه وجود نداشت. دیپلماسی کاملا تعطیل بود.

اهم سخنان عمرو موسی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی در ادامه می​آید:

او یک بار به ایران رفت، احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران هم به قاهره آمد، بعدش چه شد؟ هیچ. سر کوچکترین موضوعات دستاوردی به دست نیامد. نه فقط در بحث رابطه با ایران، در هیچ کدام از پرونده های سیاست خارجی. شکست کامل. ثانیا، ببین وضعیت مرسی مثل لیوانی بود که دائما صبر مردم در آن ریخته می شد. وقتی صبر مردم سر آمد و لیوان پر شد، دیدیم چه شد. یعنی این که در این جا و آن جا اشتباه کرد و دائما اشتباهاتش را تکرار کرد و افزایش داد تا این که این لیوان پر شد. عجیب در این جا این است که این لیوان ظرف یک سال پر شد. این خودش یک نخبگی می خواهد که بتوانی ظرف یک سال چهره ات را نزد مردم این چنین مخدوش کنی و تا این اندازه همه را از خودت خشمگین کنی.

ما از روز اول بنا را بر مخالفت با او(مرسی) نگذاشتیم. اصلا این طور نیست. ما خیلی کارها کردیم. خود من شخصا تلاش کردم نقش مهمی در کاهش مشکلات او ایفا کنم. با خیرت الشاطر و دیگر رهبران اخوان از نزدیک دیدار کردم و با آنها جلسه برگزار کردم. من و شماری از رهبران سیاسی دیگر شخصا با آقای کتاتنی دیدار کردیم و درباره مشکلات کشور با او و دیگر اعضای اخوان صحبت کردیم. درباره همه اموری که می توانست کار را به آن جا بکشاند. به آنها ابلاغ کردیم و گوشزد کردیم که رفتارهایشان اشتباه است، باید یک سری کارها را برای کاهش از تنش ها و مشکلات کشور انجام دهند. به آنها به صراحت گفتیم که استمرار وضعیت به این شکل به هیچ وجه معقول نیست. ولی خوب اثر نکرد. کار خودشان را کردند تا به جایی رسید که دیدیم.

مصر محور تحولات جهان عرب است. وقتی تحول یا انقلابی در مصر صورت می گیرد فورا بر کشورهای دیگر اثر می گذارد. ببین وقتی در تونس حادثه بوعزیزی رخ داد فورا به مصر سرایت کرد و از مصر انفجار آن با سرعت حیرت آوری به دیگر کشورهای عربی سرایت کرد. اعراب از این مساله می ترسند. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اهمیت مصر را در این زمینه درک می کنند. برای همین است که مجبورند به مصر و بازسازی آن کمک کنند. انکار این حقیقت خطا است و هر کس بخواهد خلاف آن برود ضرر می کند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

عمرو موسی رئیس کمیته بررسی و بازنگری قانون اساسی مصر گفت: ارتش برای جلوگیری از خشونت هایی که رئیس جمهور سابق شخصا از آن چه علنی، چه تلویحی، چه غیر علنی بیان می کرد، دخالت کرد و وارد عمل شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.