گفت‌وگو با عبدالله قصیر، مدیر شبکه جهانی المنار

نمی‌شود از حزب‌الله، تشکیلات و موفقیت‌هایش گفت و سخنی از «المنار» به میان نیاورد. آنها که دستی به آتش دارند یا پیگیر تحولات بین‌المللی یا منطقه‌ای هستند، می‌دانند که همیشه یک پای ثابت اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا به خصوص آنچه به محور مقاومت ضد صهیونیستی مربوط است، شبکه‌ای به نام المنار است که همه آن را به عنوان رسانه رسمی حزب‌الله لبنان می‌شناسند و مدیرانش هم دلیلی برای انکار آن نمی‌بینند. درباره المنار گفتنی بسیار است، بخشی از آنها را با مدیر قدیمی و با تجربه این شبکه ماهواره‌ای، عبدالله قصیر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

·         ابتدا تاریخچه‌ای مختصر از تأسیس شبکه المنار بگویید.

 

شبکه المنار در سال 1990 و هشت سال پس از تشکیل حزب‌الله در پاسخ به نیاز مقاومت برای داشتن رسانه در حالی که دشمنان در صدد تشویش وجهه آن بودند، تأسیس شد و تا سال 2000 و آزادسازی جنوب لبنان به صورت زمینی فقط در لبنان پخش می‌شد. این شبکه طی 10 سال ابتدایی کار خود، به پیشرفت و استفاده از تجربه‌هایش روی آورد و از سال 2000 پخش ماهواره‌ای را شروع کرد و توانست آزادسازی جنوب لبنان را پوشش کامل دهد. المنار شبکه مقاومت خوانده می‌شود زیرا بیانگر رویکرد حزب‌الله در مقاومت برابر اشغالگران صهیونیست و ایستادگی مقابل تجاوزگری است.

 

·         چه طیف‌هایی از جامعه لبنان مخاطب و گروه هدف شما هستند؟ آیا برای مخاطبان خارجی هم برنامه‌ریزی دارید؟

 

ما همه کسانی که به زبان عربی صحبت می‌کنند را مخاطب قرار می‌دهیم اما مخاطبان خاص ما، میهن‌پرستان، ملی‌گرایان و اسلام‌گرایانی هستند که به راه مقاومت و دشمنی با صهیونیسم اعتقاد داردند. اما در لبنان، لبنانی‌ها مخاطبان عام و شیعیان مخاطبان خاص شبکه به شمار می‌روند و ما آنچه از جهت رسانه‌ای احتیاج دارند به آنها عرضه می‌کنیم. همچنین سایت ما به چهار زبان عربی،‌ انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی است و از طریق آن تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی که شبکه المنار می‌سازد به اضافه بعضی مقالات و تحلیل‌ها را در اختیار غیرعرب‌زبان‌ها قرار دهیم.

 

·         با توجه به تنوع قومی و مذهبی در لبنان، شما چگونه به مسائل مورد اختلاف می‌پردازید؟

 

ما ایستادگی در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی را معیاری برای برخورد با گروه‌های مختلف می‌دانیم. در حالی که ملتزم به فضای آزاد گفت‌وگو و دعوت جریان‌ها به وحدت ملی هستیم و اعتقاد داریم همه اختلافات داخلی لبنان باید با گفت‌وگوی سازنده حل شوند، معتقدیم تنها دشمن لبنانی‌ها صهیونیسم است. اما اگر بخواهیم این را در برنامه‌های المنار به کار بگیریم، باید بگویم اخبار شبکه همه گروه‌های لبنانی را دربر می‌گیرد و به طور نسبی از همه دیدگاه‌ها دعوت می‌کنیم، البته اولویت و غلبه با جریان مقاومت و ائتلاف هشتم مارس است.

 

·         ارزیابی از میزان اثرگذاری و تعداد مخاطبان المنار دارید؟ اکنون چه جایگاهی در میان رسانه‌های عرب‌زبان دارید؟

 

شبکه المنار دائماً با بینندگانش در ارتباط است و روزانه صدها نامه از آنها دریافت می‌کند و به آنها پاسخ می‌دهد و از طریق آن برای ما روشن می‌شود که میزان تأثیرپذیری از شبکه در کشورهای مغرب غربی یا مشرق عربی و کشورهای خلیج فارس زیاد است. همچنین در کشورهایی که مهاجران لبنانی در آنها زندگی می‌کنند مثل آفریقا و آمریکای جنوبی (لاتین) شبکه المنار از تأثیرگذاری زیادی برخوردار است. در نظرسنجی‌ها و مطالعات آماری مؤسسات حرفه‌ای و معروف، میزان بینندگان ما روزانه بیش از 10 میلیون نفر برآورد شده است.

 

در خصوص پایگاه الکترونیکی شبکه المنار نیز در ابتدای سال 2013 توانستیم برای نخستین بار در رتبه اول در لبنان قرار بگیریم و در سطح جهانی نیز بین سایت‌های لبنانی اول شدیم. براساس نظرسنجی و مطالعات آماری متنوعی که صورت گرفته، شبکه المنار میان پنج شبکه اول عربی است، در بعضی از این کشورها در رتبه اول است و در کشورهای دیگر یکی از 10 شبکه اول عربی محسوب می‌شود.

 

·         پربیننده‌ترین برنامه در شبکه شما کدام است؟

 

معمولاً اخبار و برنامه‌های سیاسی برنامه‌هایی هستند که بیشترین بیننده را دارند اما در ماه رمضان سریال‌هایی که المنار درباره مقاومت می‌سازد، پربیننده‌ترین برنامه‌ها در لبنان و جهان عرب است؛ مثلاً سریال الغالبون 1 و 2 در دو سال گذشته پربیننده‌ترین سریال در میان سریال‌هایی بودند که دیگر شبکه‌های لبنانی در ماه مبارک رمضان پخش کردند.

 

·         طبیعتاً هر رسانه‌ای جهت ادامه موفقیت‌هایش باید به طور مداوم برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند. شما چه برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌هایتان در آینده دارید؟

 

از مهم‌ترین برنامه‌های آینده شبکه، ساخت سریال‌های بیشتر در خصوص مقاومت و تاریخ آن در لبنان و منطقه است. همچنین امیدواریم بتوانیم شبکه‌های تخصصی در موضوع‌های مختلف مانند کودکان، سریال، اخبار و… راه‌اندازی کنیم. در ضمن تلاش می‌کنیم ساختمان اصلی شبکه را که در سال 2006 توسط صهیونیست‌ها تخریب شد، بازسازی کنیم. همچنین برای دستیابی به دستاوردهای بیشتر در برنامه‌های مختلف شبکه و حفاظت از رتبه نخست سایت المنار در میان پایگاه‌های لبنانی و عربی در جهان تلاش می‌کنیم.

 

·         کمی درباره فعالیت‌های تخریبی دشمن در جنگ 33 روزه علیه المنار توضیح دهید.

 

براساس اعترافات دشمن، استمرار فعالیت المنار در طول جنگ و عملکرد ویژه‌اش در جنگ روانی در شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی مؤثر بوده است. بسیاری از مطالعات و تحقیقات بین‌المللی و آمریکایی درباره جنگ تموز، از نقش شبکه المنار و اهمیتش در بالا بردن روحیه و ایستادگی لبنانی‌ها و معتبر بودن اخبار و اطلاعات آن سخن می‌گوید. همان گونه که ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «الفضل ما شهدت به الاعداء». همان طور که گفتیم در همان روزهای اول ساختمان شبکه به طور کامل تخریب شد اما با پیش‌بینی که از قبل کرده بودیم و امکاناتی که فراهم کرده بودیم تنها برای حدود دو دقیقه برنامه‌های ما قطع شد که آن هم برای جابه‌جایی آنتن بود و همین سرعت باعث تعجب و عصبانیت دشمن شد و از سوی دیگر دوستان و هواداران مقاومت که صدای آن را بیش از هر جا از المنار می‌شنیدند، دقایقی را با ناراحتی و اندوه فراوان سپری کردند اما با برگشتن دوباره شبکه گویی جانی تازه گرفتند.

(ماهنامه همشهری دیپلماتیک، شماره 75)

نمی‌شود از حزب‌الله، تشکیلات و موفقیت‌هایش گفت و سخنی از «المنار» به میان نیاورد. آنها که دستی به آتش دارند یا پیگیر تحولات بین‌المللی یا منطقه‌ای هستند، می‌دانند که همیشه یک پای ثابت اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا به خصوص آنچه به محور مقاومت ضد صهیونیستی مربوط است، شبکه‌ای به نام المنار است که همه آن را به عنوان رسانه رسمی حزب‌الله لبنان می‌شناسند و مدیرانش هم دلیلی برای انکار آن نمی‌بینند. درباره المنار گفتنی بسیار است، بخشی از آنها را با مدیر قدیمی و با تجربه این شبکه ماهواره‌ای، عبدالله قصیر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

جایگاه استراتژیک رسانه در موفقیت‌های مقاومت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.