به حاشیه رانده شدن مسلمانان هند در رسانه ها

به گزارش دین‌آنلاین و به نقل از «روزنامه سعودی»، طارق المعینه نویسنده‌ی این سایت به بررسی وضعیت رسانه‌ای مسلمانان هند پرداخته و راه‌ِ حلی که «دانش احمد خان» برای آن در سایتی که برای رفعِ این مشکل راه‌اندازی شده  را مورد بررسی قرار داده است. 

 

 

نویسنده طارق المعینه

 

 

در برخی از بخش های هند احساساتی مبتنی بر منصفانه نبودن رسانه های هند نسبت به مسائل و حساسیت های مسلمانان که بزرگ ترین اقلیت در هند هستند وجود دارد. این قبیل تفکرات ضرورتا منحصر به این اقلیت بزرگ با بیش از 160 میلیون نفر مسلمان، نیست.

 

 

این گونه احساسات که غالبا ابراز نمی‌شوند این بار توسط رئیس شورای مطبوعات و قاضی سابق دادگاه عالی هند، مارکاندیا کاتجو، آشکارا بیان شد. او رسانه ها را به خاطر “دیو ساختن” از مسلمانان و “خبرپراکنی غیر مسئولانه” مورد انتقاد قرار داد.  او برای اینکه مقصود خود را برساند اضافه کرد: “هر زمانی که انفجار بمب یا حادثه ای مانند آن رخ می‌دهد در کمتر از ساعتی چندین شبکه تلوزیونی شروع به نشان دادن ایمیل یا پیامک های تلفنی می‌کنند که ادعا می شود از سوی مجاهدین هند یا حرکت جهاد اسلامی یا اسامی دیگر مسلمانان، به دستشان رسیده که مسئولیت آن حادثه را به عهده گرفته اند “. اما این گونه اخبار قبل از اینکه سریعا پخش شوند به ندرت مورد ممیزی قرار می‌گیرند و تکذیب های بعدی به هیچ وجه نمی‌تواند خسارت های وارده را جبران کند.

 

 

برخی دیگر در مقابل، معتقدند که مسلمانان هند باید نشانه های اذیت و آزار و قربانی شدن را به دور ریخته و بطور مؤثر در امور دخیل باشند. آنها نباید با بدگمانی به رسانه ها نگاه کنند بلکه باید جزئی از روند باشند. و این کار در نهایت می‌تواند توازن در اطلاع رسانی را با حداقل  جانبداری تضمین کند.

 

 

دانش احمد خان که وبسایت IndianMuslimObserver.com را اداره می‌کند دریافته که بخش عمده مشکل ناشی از حضور کمرنگ روزنامه نگاران مسلمان در رسانه های اصلی و عمده است. برای پایان دادن به این مساله، او به این نتیجه رسیده که مسلمانان باید به حضور بیشتر در روزنامه نگاری تشویق شوند.

 

 

او می‌نویسد: “باید این واقعیت را در نظر گرفت که رسانه ها نقش مهمی در ارتباط دادن جوامع، تقویت صلح، همدلی همگانی و تلاش برای آرمانی بزرگتر و منفعت بشریت دارند. سایت IndianMuslimObserver.com  در ماه مارس 2009 به عنوان اولین روزنامه آنلاین مسلمانان شروع به کار کرد.  هدف از این درگاه خبری این است که جنبه های مثبت جریان مسلمانان را نشان دهد و به جهان بگوید که آنان مردمی صلح دوست و جوامعی مترقی اند که همگام با دیگران به رشد افراد و ملت کمک می‌کنند. این سایت (Indian Muslim Observer) تمام آنچه را که بر زندگی مسلمانان هند و هندیان پراکنده در جهان  تاثیر گذار است مورد تاکید قرار می دهد و در عین حال همه مسایل مربوط به مسلمانان دیگر مناطق مختلف جهان را نیز منتشر می کند.

 

“هدف عمده از راه اندازی این سایت مبارزه علیه پیشداوری ها و تصورات قالبی است که رسانه های غالب  ، بر مسلمانان هند تحمیل کرده اند. 

 

ارائه تصویری نامناسب و منفی از مسلمانان موضوعی بسیار نگران کننده در هند است. این به خاطر نبود رسانه های کافی با اجرا و مدیریت مسلمانان چه به صورت مکتوب یا تصویری و یا آنلاین است. همانطور که امروزه می‌بینیم، رسانه های غالب و اصلی در پرداختن صادقانه به مسائل مربوط به مسلمانان هند بسیار ناکام مانده اند، و در عوض از هیچ کاری در به تصویر کشیدن کمرنگ جامعه مسلمانان یا بی اعتنایی به مسائلی که باید برجسته شود مضایقه نکرده اند.

 

“با توجه به این واقعیت که مسلمانان نمی‌توانند بیرون از گود ایستاده و همچنان در حاشیه زندگی اجتماعی و ملی باشند و رشد آینده خود را به مخاطره بیندازند، لذا سایت Indian Muslim Observer به عنوان جایگزینی مهم در کنار دیگر رسانه ها برای نشر اطلاعات به شکلی بی طرفانه و نشان دادن روایت از دید مسلمانان و از چشم اندازی مناسب، تکامل یافته است.

 

 

“سایت IPO اذعان دارد که لازم است از این جایگاه، بهترین استفاده برای تربیت جوانان مسلمان که خواهان شغلی مرتبط با روزنامه نگاری و رسانه های ارتباط جمعی هستند صورت پذیرد، و آنها را به وجهی شایسته مجهز به دانش های مربوطه کند، در عین حال بصیرت و خلقیات اسلامی را حفظ کنند به نحوی که در موقعیتی قرار گیرند که مسلمان بودن کمک کند تا تصویری خوب از جامعه مسلمان بنا کنند و به شکلی مؤثر در برابر اخبار بی اساس و مغرضانه ای که برای لکه دار کردن تصویر جامعه مسلمانان منتشر یا عمدا نوشته می‌شوند، مقابله نمایند.

 

 

“سایت IPO اخیرا مدرسه ای برای روزنامه نگاری افتتاح کرده و تصمیم به تربیت کارآموزانی دارد که مشتاق کار در روزنامه نگاری و رسانه های ارتباط جمعی هستند. برای شروع هر ساله ده کارآموز مسلمان پس از امتحان ورودی کتبی و انجام مصاحبه انتخاب خواهند شد. آنها تماما با تکنیک ها و مهارت های روزنامه نگاری همچون آگاهی از دین اسلام، تاریخ اسلام، مسائل مسلمانان و جامعه هندوستان مجهز خواهند شد به طوری که نه تنها مسئولیت های خود را به عنوان یک روزنامه نگار به انجام برسانند بلکه قضایا را از دیدگاه مسلمانان با روشی مبتنی بر واقعیت ارائه کرده و کار تبلیغ را نیز بعنوان یک مبلغ با مسئولیت انجام دهند و تمام تلاش را برای زدودن تصویر غلط و تبلیغات سوء علیه دین شریف اسلام به انجام رسانند.

 

 

“برای دانشجویان، آموزش گزارشگری دقیق و مرتبط با موضوع تدارک دیده خواهد شد تا آن ها گزارش هایی که توسط رسانه های غالب و حاکم مورد بی اعتنایی واقع شده و یا جانبدارانه مورد پوشش قرار گرفته اند به طور مناسبی پوشش دهند. امروزه می‌بینیم که روزنامه نگاران غیرمسلمان که مسائل مسلمانان را پوشش می‌دهند برخورد عادلانه ای با وقایع تحت کنترل خود ندارند.  این به خاطر طرز فکر جانبدارانه ای است که همواره تلاش دارد بجای بررسی یا درکی صحیح از اسلام و جامعه مسلمانان، از آن تصوری قالبی بسازد. ما همچنین با برگزاری کارگاه های متناوب آموزشی با موضوع روش صحیح گزارش نویسی و پرداختن به مسائل مسلمانان، روزنامه نگاران غیرمسلمان را نیز تربیت خواهیم نمود”.

 

“برای رسیدن به اهدافی که در بالا ذکر شد ما از افراد خیر و نیکوکار مسلمان تقاضا مندیم تا بانی بورسیه جوانان مشتاقی باشند که قصد دارند افرادی متخصص در رسانه شوند که در مدرسه روزنامه نگاری تربیت خواهند شد. بانیان می‌توانند بورسیه را با نام خود یا خویشان و یا اعضای متوفای خانواده، تقبل نمایند. مدرسه روزنامه نگاری صرفا جهت تربیت مسلمانان کارورز بورسیه شده می باشد و مطلقا برای مقاصد تجاری نخواهد بود.

 

دانش خان به خاطر ابتکار و انجام کاری مثبت برای ایجاد درک همگانی، به جای عقب نشستن و گله کردن، باید مورد ستایش قرار گیرد. او به خاطر هدف ارزشمند سزاوار حمایت ماست، هدفی که قطعا در نهایت منجر به همدلی بین گروه های قومی در هند خواهد شد.

 

 
به گزارش دین‌آنلاین و به نقل از «روزنامه سعودی»، طارق المعینه نویسنده‌ی این سایت به بررسی وضعیت رسانه‌ای مسلمانان هند پرداخته و راه‌ِ حلی که «دانش احمد خان» برای آن در سایتی که برای رفعِ این مشکل راه‌اندازی شده  را مورد بررسی قرار داده است. 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.