پزشکان، دولت میانمار را در نزاع های مذهبی مقصر می دانند

پزشکان حقوق بشر که پایگاه آن در نیویورک قرار دارد می گویند: بودایی ها در حال کشتار مسلمانان میانمار هستند زیرا دولت در توقف حملات به مسلمانان شکست خورده است.

در طول سال گذشته، درگیری های پراکنده در کشور میانمار (به برمه نیز مشهوراست) که اکثریت جمعیت آن را بوداییان تشکیل می دهند، بیش از 240 نفر کشته بر جای گذاشت که بیش تر آنان مسلمان بودند.

پلیس در گفتگو با آسوشیتد پرس گفت: در تاریخ 24 آگوست یک گروه هزار نفری از اوباش پس از شنیدن شایعاتی مربوط به یک مرد مسلمان که به آزار جنسی یک زن جوان بودایی پرداخته، بیش از 35 خانه و ده ها مغازه مسلمانان را در کانبالو در بخش ساگائینگ مرکزی میانمار به آتش کشیدند.

پلیس گفت که یک مظنون مسلمان دستگیر شده، اما رد تقاضای اوباش برای تحویل او موجب حمله به خانه های همسایگان فرد مظنون و به آتش کشیده شدن آن ها گردیده که در این میان یک مسجد نیز در اثر حریق، ویران شده است.

گروه پزشکان در گزارش خود نوشت: “دولت برمه باید در یک تلاش هماهنگ اجازه دهد تا تحقیقاتی موثر و کارآمد نسبت به موارد نقض حقوق بشر به عمل آید و عاملان جنایات در مقابل اعمال خود، پاسخگو باشند”

موضوع نگران کننده تر این که، گزارش این طور نتیجه گیری می کند: “اگر چه در حال حاضر چنین قتل عام هایی به صورت گسترده در این کشور اتفاق نمی افتد، اما ماهیت آشکار و بی پروای این گونه جنایات و مصونیت از مجازات که مشخصه این قتل عام ها است، مقدمات عمیقا نگران کننده ای هستند که این گونه جنایات به احتمال بسیار زیاد ادامه خواهند یافت.

” اگر این شرایط مورد بررسی و توجه قرار نگیرد، چه بسا ممکن است برمه با خشونت سراسری در سطحی فاجعه بار همچون جرائم بالقوه علیه بشریت و یا نسل کشی مواجه شود.”

توماس کوئینتا، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در میانمار، حملات بودایی ها علیه مسلمانان را در یک شهر مرکزی – شهر مه ئیکتیلا در بخش ماندالای  –  در طول سفری ده روزه که در 21 آگوست به پایان رسید، بررسی کرد.

ساکنان شهر مه ئیکتیلا او را متهم به موضعگیری علیه بودایی های شرکت کننده در درگیری های این شهر که در ماه مارس به وقوع پیوست، می کنند و دولت اتهامات گزارشگر را رد کرده است.

تجربه کوئینتا او را ” از ترسی آگاه کرده که ساکنان مسلمان وقتی که توسط اوباش متجاوز گرفتار می شوند آن را احساس می کنند”. او گفت: ” ادعا می شود زمانی که اوباش عصبانی مشغول ضرب و شتم، چاقوکشی و سوزاندن مردم و کشتن 43 نفر بودند، پلیس در حال تماشا کردن بوده است”.

 

مسلمانان ایالت راخین خود را به عنوان شهروندانی توصیف می کنند که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند زیرا آن ها اقلیت قومی روهینگیا هستند که با اکثریت بودایی در یک منطقه فقیرنشین رقابت می کنند.

شبه نظامیان بودایی و دولت میانمار اصرار دارند که قوم روهینگیا شهروندان این کشور نیستند بلکه مسلمانان بنگالی اند که به طور غیرقانونی از کشور همسایه، بنگلادش، در طی دهه های گذشته مهاجرت کرده اند.

گزارش پزشکان می گوید: هنگامی که خانه ها و محل کسب و کار مسلمانان مورد هجوم وحشیانه و آتش بوداییان قرار می گیرد و از زمین های خود اخراج می شوند،  “گزارش های متعددی موجود است که در آن پلیس و یا ارتش به اقلیت روهینگیا و یا دیگر مسلمانان حمله کرده و یا به جای حفاظت از آن ها به تماشا پرداخته است”

 

منبع
پزشکان حقوق بشر که پایگاه آن در نیویورک قرار دارد می گویند: بودایی ها در حال کشتار مسلمانان میانمار هستند زیرا دولت در توقف حملات به مسلمانان شکست خورده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.