نگاهی به این روزهای خونین در مصر

نگاهی به این روزهای خشن و خونین مصر نشان می دهد که ناآرامی ها در این کشور روزهای بی سابقه ای را از پس انقلاب مصر تجربه می کند؛ ناآرامی هایی که در سطح بین الملل نیز واکنش های یکدستی نداشته است.

چهارشنبه دولت مصر اعلام کرد که تعداد کشته‌های عملیات سرکوب هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده مصر به ۵۲۵ نفر رسیده و هزاران نفر هم در این عملیات زخمی شده‌اند.

 

عملیات خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مصر روز چهارشنبه، ۱۴ اوت، در نقاط مختلف شهر قاهره و برای پراکنده کردن معترضانی انجام شد که در حمایت از محمد مرسی و اخوان‌المسلمین تحصن کرده بودند.

 

بیشتر تلفات این کشتار مربوط به پایتخت مصر است اما ناآرامی ها به شهرهای دیگر مصر هم کشیده شد و تلفات و خساراتی برجای گذاشت.

 

روز چهارشنبه خونین‌ترین روز در مصر از زمان قیام علیه حسنی مبارک، در حدود دو سال پیش بود.

 

هواداران محمد مرسی می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان عملیات نیروهای پلیس و ارتش مصر، بیش از ۲۰۰۰ نفر است.

 

دولت موقت مصر که بعد از برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری با حمایت ارتش بر سر کار آمد، در پی خشونت‌های دیروز در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

 

آمریکا و بیشتر کشورهای غربی اقدام نیروهای امنیتی مصر را محکوم کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه آن را "کشتاری بسیار جدی" خوانده است.

 

اخوان‌المسلمین، حامی اصلی محمد مرسی قصد دارد در اعتراض به کشتار هوادارانش تظاهرات برگزار کند.

 

آمار رسمی تلفات تنها اجسادی را شامل می‌شود که به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها هواداران اخوان‌المسلمین بسیاری از اجساد را به مسجد ایمان منتقل کرده‌اند. آنها می گویند ۳۰۰ جسد به این مسجد آورده شده است.

 

جمعه اما بیشتر حوادث مرگبار در شهر قاهره روی داد. مقام های مصری می گویند که در تازه ترین درگیری های این کشور در روز جمعه میان تظاهرکنندگان وفادار به محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده با نیروهای امنیتی حداقل ۶۰ نفر کشته شده اند.

 

بیشتر این آمار مربوط به شهر قاهره، پایتخت، بود اما حدود ۲۵ نفر در سایر شهرها از جمله ۱۲ نفر در شهرهای دلتای نیل کشته شدند.

 

اخوان المسلمین، که آقای مرسی عضو آن است، روز جمعه گفت که به مدت یک هفته هر روز در سراسر مصر تظاهرات برپا خواهد شد.

 

دو روز قبل محل های تحصن معترضان هوادار اخوان در قاهره در یورش نیروهای امنیتی تخلیه شد و در نتیجه آن دست کم ۶۳۸ نفر جان باختند که محکومیت گسترده بین المللی را به دنبال داشت.

 

در پی خشونت های روز چهارشنبه، وزارت کشور گفت که پلیس دستور دارد "در چارچوب قانونی" از گلوله واقعی استفاده کند.

 

همچنین یک وضعیت اضطراری در مصر اعلام شده که شامل مقررات منع تردد از غروب تا سپیده دم است.

 

روز جمعه صدها نفر در مسجدی در میدان رامسس قاهره تجمع کردند که پس از درخواست اخوان برای شرکت در "راهیپیمایی خشم" بود.

 

این تظاهرات با شعار "مردم خواهان پایان کودتا" هستند انجام شد که اشاره ای به برکناری آقای مرسی از قدرت در روز سوم ژوئیه بود.

 

جرمی بوئن خبرنگار بی بی سی می گوید که این تظاهرات فورا به خشونت کشیده شد و این زمانی بود که یک ایستگاه پلیس هدف تیراندازی قرار گرفت.

او شاهد حداقل دوازده جسد بود که به مسجد میدان رامسس منتقل شدند.

 

اخوان می گوید که برای یک هفته تظاهرات روزانه برگزار خواهد کرد. اخوان المسلمین گفت که اعتراضات جمعه با نماز مغرب پایان می یابد که حدود ساعت هشت شب به وقت محلی بود.

 

با این حال ناآرامی هایی پس از تاریکی هوا در پایتخت گزارش شده است.

 

تدابیر امنیتی در این روز در قاهره شدید بود و بسیاری از نفربرهای زرهی ارتش در خیابان ها مستقر بودند.

 

در این روز ارتش ورودی ها به میدان تحریر – کانون اعتراضات ضد مبارک در سال ۲۰۱۱ که به سقوط او منجر شد – را بسته بود.

 

به گزارش منابع آگاه پزشکی در شهر اسکندریه حداقل پنج نفر، در سوئز شش نفر، در دمیاط هشت نفر و در فیوم پنج نفر کشته شدند.

 

در روز جمعه اعضای گروه های مخالف آقای مرسی – جبهه نجات ملی و تمرد – خواستار تظاهراتی در واکنش به اعتراضات اخوان شده بودند.

همچنین بعضی گروه ها از مردم خواستند از محلات و کلیساهای خود در سراسر کشور محافظت کنند زیرا بعضی اسلام گرایان کلیسای قبطی مصر را به حمایت از سقوط محمد مرسی متهم می کنند.

 

آنگائلوس اسقف اعظم کلیسای عمومی قبطی در بریتانیا به بی بی سی گفت که حدود ۵۰ کلیسا در چند روز گذشته در سراسر مصر هدف حمله قرار گرفته.

 

چه کسانی خونریزی روز چهارشنبه را محکوم کردند؟

– فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه که در این مورد با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا صحبت کرده است می گوید که "خشونت و سرکوب غیرقابل قبول است."

– دیپلمات های اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل ملاقات می کنند – بعضی خواستار تعلیق کمک این اتحادیه به مصر شده اند.

– کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که بار مسئولیت این بحران "شدیدا بر دوش دولت موقت و همچنین بخش وسیع تر رهبری این کشور سنگینی می کند."

– جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل متحد هفته آینده برای بحث درباره اوضاع با مقام ها به مصر سفر خواهد کرد.

– ترکیه حوادث روز چهارشنبه را یک "قتل عام" توصیف کرده و سفیرش را فراخوانده. قاهره در واکنش مانور مشترک دریایی با ترکیه را لغو کرده است.

 

چه کشورها و کسانی از دولت نظامی مصر حمایت کردند؟

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در بیانیه ای نوشت: "پادشاهی عربستان سعودی، مردم آن و دولت، امروز در کنار برادرانشان در مصر علیه تروریسم ایستاده اند."

آقای مرسی اولین رئیس جمهور مصر بود که در یک انتخابات دموکراتیک انتخاب می شد اما مخالفانش او را به حرکت در مسیر استبداد متهم می کردند و پیش از دخالت ارتش برای برکناری او تظاهرات های بزرگی علیه او برگزار شد.
نگاهی به این روزهای خشن و خونین مصر نشان می دهد که ناآرامی ها در این کشور روزهای بی سابقه ای را از پس انقلاب مصر تجربه می کند؛ ناآرامی هایی که در سطح بین الملل نیز واکنش های یکدستی نداشته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.