تحلیل وقایع مصر از زاویه دید آلمانی ها

الاهرام در گزارشی تحلیل های رسانه های آلمان و اظهارات مقامات رسمی این کشور را درباره حوادث اخیر مصر بررسی کرد.

روزنامه الاهرام چاپ مصر در گزارشی به قلم مازن حسان از برلین، درباره موضع آلمان در برابر حوادث مصر نوشت: در اکثر رسانه های آلمان و صحبت های سیاستمداران و کارشناسان این کشور، چهره ای تیره و تار از حال و آینده مصر ترسیم می‌شود.

شدت انتقادها دراظهار نظرها و تحلیل ها متفاوت است اما همه آنها براین مسئله اجماع دارند که برکناری مرسی، کودتای نظامی بود و شکستی برای روند دمکراسی نوپای مصر به شمار می‌رفت. نکته قابل توجه این است که از نخستین روزها، رسانه های آلمان پدیده حضور میلیونی مردم مصر را در خیابان ها و درخواست برای برکناری محمد مرسی را نادیده گرفتند و در مقابل بر موضوع برکناری مرسی و بازداشت خانگی او متمرکز شدند.

رسانه های آلمان بر هشدارهای کارشناسان خاورمیانه و تحلیلگران آلمانی متمرکز هستند که می گویند پایان دادن به تجربه اولین رئیس جمهور مدنی منتخب در تاریخ مصر از طریق کودتا، حتی اگر با حمایت مردمی روبرو باشد، قدرت های اسلام سیاسی در مصر و سایر کشورهای عربی را به دست برداشتن از تجربه دمکراسی و انتخابات به عنوان راهکاری برای انتخاب نخبگان حاکم بر کشور و سپس پناه بردن به خشونت و استفاده از زور، سوق خواهد داد.

سیاستمداران آلمانی و در راس آنها گیدو وستروله، وزیر امور خارجه و آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور، بارها درباره دور کردن اخوان المسلمین از مرحله آینده مصر، پیگرد سیاسی سران آن و بازداشت آنها تحت هر عنوانی، به رئیس جمهور موقت و دولت انتقالی مصر هشدار دادند و از آنها خواستند به هیئت های بین المللی بی طرف مانند صلیب سرخ اجازه دهند با مرسی دیدار کنند و حتی مرکل بارها درخواست کرده بود به عنوان اولین گام ضروری برای دستیابی به راه حل بحران، مرسی را آزاد کنند.

وزارت امور خارجه آلمان، همچنان از رهبران جدید مصر می‌خواهد خویشتندار باشند و در مقابل افزایش تنش بایستند و اجازه تظاهرات صلح آمیز بدهند. شاید به همین سبب است که از دیدگاه بسیاری از کسانی که بر ضد حکومت اخوان المسملین انقلاب کردند، موضع آلمان غیر متعادل به نظر می‌رسد. هر چند که دولت آلمان تا این لحظه، برکناری مرسی را کودتای نظامی توصیف نکرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: برخی از تحلیلگران آلمانی تلاش کرده اند تفسیرهایی درباره موضع آلمان از انقلاب سی ام ژوئن ارائه دهند. از جمله این تفسیرها عبارتست از داشتن روابط خوب با اخوان المسلمین که دیپلماسی آلمان وقت و پول زیادی در آن سرمایه گذاری کرده بود.

همچنین آلمان به این مسئله تکیه داشت که حکومت اخوان المسلمین یکی از مهمترین اهداف و اصول سیاست خارجی آلمان را که تضمین امنیت اسراییل‌ است، محقق می‌کند.

این هدف به سبب روابط اخوان المسلمین با حماس و میانجیگری های مرسی برای توقف تبادل آتش بین اسراییل و حماس، محقق شد که مثلا ممکن بود توقف موشک باران شهرهای اسراییل را به دنبال داشته باشد.

از دیگر توضیحاتی که درباره موضع آلمان آمده، نگرانی روزافزون این کشور از جنبش های سلفی جهادی است. آلمان شاهد رویارویی امنیتی با سلفی های افراطی است که آنها را خطری امنیتی می‌داند.

با توجه به سخنان رسمی سران آلمان و اظهار نظرهای رسانه های این کشور، مشخص می ‌شود که آنها اخوان المسلمین را نماینده اسلام میانه رو می‌دانند و سلفی های افراطی را یک خطر تروریستی جدید. برلین می‌ترسد که سلفی ها در مصر به جای اخوان المسلمین صعود کنند ‌و آنچه نگرانی های مصر را بیشتر می‌کند این است که حزب النور، کودتا بر ضد مرسی و نظام او را تایید کرد.

توضیحات دیگری نیز درباره موضع آلمان ارائه می‌شود از جمله نگرانی این کشور از شکست تجربه اسلام سیاسی در مصر و تاثیر آن بر همه منطقه، بازگشت اخوان المسلمین به فعالیت های محرمانه و خشونت و گرویدن برخی طرفداران آن به جهاد و تاثیری که این مسئله بر روی غرب خواهد گذاشت.

فالکر پیرتز، از مشاوران برجسته سیاست خارجی دولت آلمان در این خصوص می‌گوید، آلمان درک می‌کند که محمد مرسی مسئول شکست حکومت اخوان المسلمین است؛ زیرا او فقط به مشروعیت طرفداران خود تکیه کرد و این مسئله را درک نکرد که پیروزی با اکثریت کم در انتخابات، توجه به قشری را نیازمند است که او را انتخاب نکرده است.

با وجود این برلین معتقد است بهترین سناریو برای دمکراسی و روند انتقالی در مصر، به اجرای انتخابات پارلمانی نیاز داشت. مردم در این انتخابات که قرار بود اکتبر برگزار شود، مرسی اخوان المسلمین را مجازات می‌کردند و آنها اکثریت را در پارلمان از دست می‌دادند و در آن صورت خود به خود این سوال مطرح می‌شود که آیا حکومت مرسی ادامه یابد یا خیر؟

در ادامه این گزارش آمده است: شاید پرداختن رسانه های آلمان به حوادث مصر، متاثر از شبکه های خبری مانند الجزیره باشد که از اعتبار زیادی در آلمان برخوردار است. علاوه بر این آلمان از شبکه های مصری خصوصی و رسمی و رسان های این کشور ناخشنود است و آنها را طرفدار شدید ارتش می‌داند.

هرچند خبرنگاران آلمانی در مصر، تحولات این کشور را با بی طرفی و اخلاق رسانه ای نقل می‌کنند، این مسئله را که اخوان المسلمین دیگر در رسانه های مصر، جایگاهی ندارند، تحولی منفی می‌دانند.

اظهارات سیاستمداران و تحلیل های ناظران آلمانی، این روزها وارد مرحله ای جدید شده است. آنها درباره وقوع سناریوی سوریه در مصر هشدار و جنگ داخلی این کشور هشدار می‌دهند. اما خوشبختانه افرادی مانند پیرتز هستند که این هشدارها را رد می‌کنند.

پیرتز به رسانه های آلمان گفته است جنگ داخلی مصر را تهدید نمی‌کند و این کشور با جنگ داخلی روبرو نخواهد شد. اخوان المسلمین و ارتش در میان مردم ریشه دارند.

مصری ها یک خانواده بزرگ هستند و می‌دانند حتی اگر دیدگاه های مختلفی درباره نحوه اداره کشور و نظام اصلح داشته باشند، باز یک خانواده هستند. شاید مصر در تاریخ خود خشونت خیابانی را شناخته باشد اما هیچ گاه با جنگ داخلی آشنا نبوده است.
الاهرام در گزارشی تحلیل های رسانه های آلمان و اظهارات مقامات رسمی این کشور را درباره حوادث اخیر مصر بررسی کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.