تمایلات زود گذر و اجتهادهای فردی در جوانان

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گفت: تمایلات زود گذر سبب بروز اجتهادهای فردی می شود.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با بیان نقش خانواده ها در آموزش آموزه های دینی گفت: اگر آموزش آموزه های دینی از خانواده ها شروع شود می توان از متولیان دین هم انتظار بیشتری داشت تا فاصله گفتمانی ایجاد شده میان جوانان و متولیان دین راحت تر از بین برود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا امام درخصوص اجتهادهای فردی در میان جوانان اظهار کرد: در مسئله اعتقادی و تقلید، یقینا باید به عقل خود اتکا کنیم و تنها نمی توان در فروع دین تقلید کرد؛ بلکه باید به فقیه مورد تایید نیز اعتماد کرد بنابراین اگر جوانان سوالات خود را با چنین فقهایی مطرح کنند به پاسخ های مستدل و منطقی خواهند رسید اما به دلیل هوای نفسانی و تمایلات زود گذر، آنها به دنیای خود بیشتر از آخرت بها می دهند، در چنین شرایطی جوانان می توانند با رجوع به منابع اصیل و ارزشمند مذهبی و تحقیق درباره مسایل دینی، با منطق آنها را بپذیرند؛ در حالیکه آنچه در میان جوانان انجام می گیرد تقسیر به رای است که مبتنی بر هوای شخصی و نفسانی آنها است این افراد لذتی عظیم را با لذتی زود گذر از بین می برند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درباره گسترش عقاید متعدد و متغایر با مبانی اسلام و بروز اجتهادهای فردی گفت: افرادی که تحمل تشنگی و گرسنگی را ندارند روزه داری را برای بدن خود مضر می دانند. اگر از پزشکان سوال کنند متوجه خواهند شد که نه تنها برای بدن آنها ضرر ندارد بلکه برای سلامتی انسان نیز بسیار مفید است. این موارد بخشی از منفعت مادی روزه داری است البته بعد معنوی روزه را هم از شوق و آرامشی که در دل های مسلمانان به وجود می آید می توان مشاهده کرد، کسانی هم که با بهانه گیری  می گویند به جای اینکه روزه بگیریم ،به فقرا کمک می کنیم تا جبران شود، چنین چیزی هرگز درست نیست و این دو بحث کاملا منفک از هم است در حالی که تمام این کارها را می توان همزمان با هم انجام داد.

او در ادامه گفت: جوانانی که چنین ادله هایی برای هوی و هوس خود می آورند اگر بحث های اعتقادی و منطقی با آنها داشته باشیم به راحتی متوجه اشتباه خود می شوند. نکته جالب توجه این است که همه ما سعی می کنیم برای پیش پا افتاده ترین مسایل به کارشناس و متخصص در آن زمینه مراجعه کنیم اما چطور می توانیم در امور سرنوشت ساز و پیچیده دینی تنها به عقل خود رجوع کنیم.

این استاد دانشگاه در خصوص اجتهادهای فردی در بین جوامع اسلامی اظهار کرد: در طول تاریخ اجتهادهای فردی وجود داشته اما به این گستردگی نبوده است؛ این موارد زمانی بیشتر می شود که ارتباط جوانان با برخی مراکز غیر اصولی و غیر ارزشی سبب می شود تا در تفکرات و تصمیم گیری های آنها اثر بگذارد و هم چنین فعالیت های گسترده رسانه های جمعی در مقابله با دین داری به دین گریزی و گریز از ارزش ها دامن میزند؛ بنابراین ما نیز زمانی می توانیم در مقابل چنین فعالیت ها و اجتهادهای فردی که در میان جوانان ایجاد می شود، کنترل کنیم که در چهارچوب خاص حرکت کنیم و با منطق و تبیین آموزه های دینی به جوانان کمک کنیم.

امام درخصوص تصمیم های فردی افراد تصریح کرد: قطعا افراد زمانی که خود سرانه تنها با رجوع به عقل خود می خواهند به پاسخ هایی سوالاتی که در ذهن دارند برسند، به مرور زمان از حق و حقیقت دور می شوند.

او درباره فاصله گفتاری میان نسل جدید و متولیان دین که سبب بروز اجتهادهای فردی می شود گفت: قبل از اینکه متولیان دینی بتوانند نقش خود را ایفا کنند، در ابتدا خانواده ها باید به وظایف خود عمل کنند اگر فرزندان از پدر و مادر خود نکات اخلاقی را نیاموزند قطعا نقش متولیان دینی هم کمرنگ خواهد شد.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در پایان افزود: همان طوری که فرزندان خود را برای فراگیری دانش به مدارس می سپاریم باید برای یادگیری مسایل دینی و اخلاقی آنها هم تلاش خود را کنیم، در صورتی که خانواده ها بسیار کمتر به مسایل ارزشی و سرنوشت ساز فرزندان توجه می کنند، بنابراین اگر آموزش آموزه های دینی از خانواده ها شروع شود می توان از متولیان دین هم انتظار بیشتری داشت تا فاصله گفتمانی ایجاد شده میان جوانان و متولیان دین راحت تر از بین برود.
منبع: شفقنا
 
رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گفت: تمایلات زود گذر سبب بروز اجتهادهای فردی می شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.