آیا قدرت پلیس مذهبی در سعودی کاهش یافته است؟

تا همین چندی پیش، حتّی اعضای خاندان دربار سعودی نیز مورد ارعاب پلیس مذهبی که به «کمیتۀ امر به معروف و نهی از منکر» معروف است قرار می‌گرفتند. مطوّعین در فروشگاه‌ها و خیابان‌ها پرسه می‌زنند و با متوسّل شدن به خشونت و سنگ‌دلی، مردم را وادار به تبعیت از تفسیر سختگیرانۀ سعودی از شریعت اسلام می‌کنند. در سال 2012 شاهد رسوایی‌آمیزترین مورد از عملکرد بی‌رحمانۀ این گروه بودیم؛ مطوّعین در سانحۀ آتش‌سوزی ساختمان مدرسه‌ای دخترانه، به خاطر نداشتن حجاب از خروج دختران ممانعت کردند و باعث مرگ پانزده تن از آنان شدند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از اکونومیست، پلیس مذهبی که در سال 1940 شکل گرفت، ابتدا بسیار مردمی و محبوب بود. تا این که در سال 1979 پس از اشغال مسجدالحرام به دست افراطیان، دولت قدرت بیشتری به روحانیان محافظه‌کار و مطوّعین بخشید.

امروز متأثر از رسانه‌های اجتماعی، قدرت مطوّعین کمتر شده است. مردم از اقدامات افراط‌آمیز آنها فیلم‌برداری می‌کنند و آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. لذا در ماه آوریل دولت اعلام داشت که از این پس، مطوّعین حقّ تعقیب و دستگیری مردم را ندارند و باید با «ملایمت و مهربانی» برخورد کنند.

اما اکنون دولت در حال تصویب یک‌سری اصلاحات پردردسر اقتصادی است و به حمایت نهاد دینی احتیاج دارد. لذا بسیاری از مردم می‌ترسند که مهار پلیس مذهبی صرفاً جنبۀ نمادین داشته باشد. باوجوداین، اکنون شش ماه از دستور دولت گذشته و دیگر در اماکن عمومیِ عربستان شاهد حضور مطوّعین نیستیم. دیگر کسی در اوقات نماز مردان را بالاجبار راهی مساجد نمی‌کند و زنان هم لباس‌های رنگارنگ‌تر و بعضاً بازتری به تن می‌کنند.

حال مطوّعین موظّفند به جای مجازات خاطیان، آنها را به پلیس معرّفی کنند. لیبرال‌ها از این تغییرات خشنودند، اما تنها اقلیتی از سعودی‌ها با حذف کامل مطوّعین موافق هستند.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.