مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد: همیشه دو کارشناس آشنا به مسائل دینی بر تئاترها نظارت دارند

اعتماد در اولین روز هفته به گفتگو با یکی از مسوولان وزارت ارشاد پرداخته و در کنار انعکاس نشست «بیم‌ها و امید در جهانی پر مخاطره»، نگاهی به محلات شهر فلسفه انداخته است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد: همیشه دو کارشناس آشنا به مسائل دینی بر تئاترها نظارت دارند
روزنامه اعتماد در صفحه 9 گفتگوی بابک احمدی با مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به چاپ رسانده و از تئاتر و مشکلات گریبانگیر آن سخن به میان آورده است.

او در بخشی از سخنان با تاکید بر اینکه قانون مبنای کار است، افزوده است: «خطوط قرمز به روشنی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شده و تاکید من هم به پرهیز از دخالت نظر و سلیقه‌ بوده اما شما با انسان‌ها و کثرت مواجه هستید. بنابراین امکان دارد در مواردی هم اشتباه اتفاق افتاده باشد. به هیچ‌وجه نظری مبنی بر ایجاد محدودیت برای گروه‌ها نداشته‌ایم و تا به حال هم بحث توقف مطلق یک نمایش مطرح نشده است.»

شفیعی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد از برپایی تئاتر خیابانی در قم، با بیان اینکه مبنای شورای ارزشیابی و نظارت استان‌ها بر نظر دو نفر کارشناس تئاتر یا دو نفر کارشناس تئاتر به همراه افراد آشنا به مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته، افزوده است: «تئاتر خیابانی در ماه‌های گذشته درباره دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای غواص با حساسیت زیاد و دغدغه کار کرده و آثار ارزشمندی به صحنه رفته است. معتقدم اگر اطلاعات درست در اختیار مسوولان گذاشته شود با نگاه مثبت‌تری به ماجرا نگاه می‌کنند.»

«اختیار فرهنگی» به جای «امر و اجبار»
اعتماد در صفحه 1 یادداشت وحید معتمدنژاد، فعال فرهنگی با عنوان «اختیار فرهنگی» را به چاپ رسانده و با طرح پرسش هایی از وزیر جدید ارشاد، به مسوولیت بسیار سنگین و اختیار بسیار کم و سبک در این حوزه اشاره نموده است.

او با طرح این سوال که «جنابعالی چه اختیاری در این مسوولیت که جامعه فرهنگی را به «اختیار فرهنگی» برساند نه «امر و اجبار» دارید؟» از صالحی امیری خواسته تا بیان کند چرا همانند سلفان پیشین خود، موضع روشنی در حوزه موسیقی ارایه نداده است.

موحدی کرمانی: جایگاه سیاست در دین باید روشن شود
این روزنامه در صفحه 2 به انعکاس سخنان خطیب جمعه دیروز تهران پرداخته و از قول آیت‌الله موحدی کرمانی آورده است: «امریکا دشمن اسلام است و این دشمنی باید در دل فرزندان ما از دوران کودکی تا دوران نوجوانی و جوانی و… تثبیت شود.»

او همچنین خواستار روشن شدن جایگاه سیاست در دین شده و افزوده است: «افراد متحجر بد فکر نکنند. جریاناتی که در جهان حاکم است یا در جهان اسلام و در تشیع و در کشور ما، جریانات مثبت یا جریانات منفی است که باید مسوولان کاملا بیدار باشند و جریانات را بشناسند و از جریانات مثبت حمایت کنند و با جریانات منفی مبارزه کنند.»

امید اجتماعی، پرفروغ یا گسسته؟
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گزارش محسن آزموده از نشست «بیم‌ها و امید در جهانی پر مخاطره» را که به همت «انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران» برگزار شده، منعکس ساخته و درباره سخنرانان این مراسم نوشته است: «نعمت‌الله فاضلی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از منظر مطالعات فرهنگی به این مفهوم پرداخت و نگرشی مثبت نسبت به سطح امیدواری ایرانیان داشت، در حالی که حسین راغفر استاد دانشگاه علامه طباطبایی با رویکردی اقتصادی با ارزیابی شاخص‌های اقتصادی میزان امید اجتماعی در گروه‌های اجتماعی را نگران‌کننده خواند.»

مساله امید اجتماعی در ایران معاصر
نعمت‌الله فاضلی در سخنرانی خود به این نکات اشاره داشته است:

– مساله امید عمدتا در حوزه علم به‌طور تاریخی موضوعی روانشناختی محسوب شده است، در بیرون از حوزه علم تقریبا همه ادیان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های‌شان را خلق امید برای زندگی انسان می‌دانند و به اشکال مختلفی مساله زیست امیدوارانه و اینکه خداوند در هر حال به انسان‌ها کمک می‌کند را ارایه می‌کنند. یعنی قبل از اینکه روان‌شناسی بحث امید را مطرح کند، ادیان الهی به ویژه دین اسلام درباره امید آموزه‌های مهمی دارند.

– بحث احساسات و هیجاناتتا دهه‌های اخیر چندان جدی گرفته نمی‌شد، زیرا علوم اجتماعی در شاخه‌های مختلف آن تصوری که عصر روشنگری از انسان در ذهن انسان ایجاد کرده بود را پذیرفته بودند…. از سال‌های ١٩٨٠ به بعد به تدریج به نظریه‌هایی نزدیک می‌شویم که می‌خواهند ساخت و عاملیت را با هم در نظر بگیرند، به همین دلیل مفاهیم مرتبط به فرد چون حافظه، امید و… اهمیت می‌یابند.

– جامعه ما مثل تمام جوامعی که در مسیر تجدد قرار گرفته‌اند، حرکت دوگانه‌ای را طی کرده است. به تعبیر مارشال برمن در کتاب تجربه مدرنیته، تجدد هر جا می‌رود، خاصیت فاوستی را دارد که یک سویه قدسی و یک سویه شیطانی دارد، یک وجه سازندگی و یک وجه ویرانگری.

– فیلسوفان و اصحاب علوم اجتماعی ما نتوانسته‌اند راجع به امید ایده‌پردازی کنند. این باعث شده که ما نتوانیم فهم روشنی از مفهوم امید پیدا کنیم.

خصوصی‌سازی امید
حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفته است:

– در کتاب تامین مالی صنعتی در ایران نوشته ریچارد بندیکت که اوایل دهه ١٣۴٠ منتشر شده، آمده است: «زمین و سفته یا به عبارتی رباخواری اصلی‌ترین جذب‌کنندگان سرمایه در ایران هستند تا زمانی که سوداگری روی مستغلات و سفته بازی سودهای بزرگ بی‌زحمت و ریسک ایجاد می‌کند، محال است که در ایران تولید صنعتی اتفاق بیفتد و کسی خود را درگیر تولید کند.» شاهدیم که امروز وضعیت هیچ تغییری نکرده است و عین ماجرا امروز نیز هست. این نشان می‌دهد که این وضعیت سابقه‌ای ۵٠ ساله دارد.

– در دهه‌های اخیر پروژه جهانی نولیبرالی امکان ظهور و بروز پیدا کرده است. این تنها یک مقطع تاریخی صرفا در کشورهای سرمایه داری نیست، بلکه در همه جای دنیا از جمله ایران هم امکان اجرا شدن دارد. این نولیبرالیسم فرهنگی را در سراسر دنیا غالب کرده است که الگوی جهانی مصرف است.

– در نظام‌های اجتماعی و انسانی مبارزه برای یک جامعه خوب، یک مبارزه دایمی است ولی متاسفانه بخش بزرگی از جامعه روشنفکری ما نسبت به مسائل منفعل است.

وزیر ارشاد: مهم‌ترین نیاز جامعه امروز اخلاق است
اعتماد در صفحه 12 نخستین گفتگوی رسانه‌ای وزیر ارشاد جدید را پراهمیت دانسته و از قول او این عنوان را برجسته ساخته است: «نباید با اصحاب فرهنگ آمرانه برخورد کرد»

سیدرضا صالحی‌امیری در نخستین حضور تلویزیونی خود در شبکه خبر به این نکات پرداخته است:
– باید روح برادری، اخوت، همگرایی و اخلاقی باید بر فضای مدیریتی وزارتخانه حاکم باشد.

– اگر جامعه به سمت اخلاق‌گرایی نرود، مطمئن باشید با آسیب‌های جدی مواجه می‌شود. مهم‌ترین نیاز جامعه امروز را توجه اساسی به اخلاق می‌دانم.

– ما نه می‌توانیم فضای مجازی را نفی کنیم و نه آن را صد درصد بپذیریم؛ فکر می‌کنم ما از فضای مجازی عبور کرده‌ایم و به فضای حقیقی رسیده‌ایم. محتوای شبکه‌های اجتماعی در ایران نیازمند یک رصد دایمی است.

– عمدتا مراجع عظام قم که پرچمدار فقه شیعه هستند راجع به بعضی مسائل فرهنگی دغدغه دارند. حتما باید به آنها توجه کرد. دستگاه فرهنگی باید صدای رسای فرهنگ دینی باشد. این موضوع را در برنامه‌های‌مان قرار داده‌ایم.

– در حوزه موسیقی دو اصل را باید همزمان ببینیم. اینکه هنرمند آلبومی را در چارچوب مبانی شرعی و قانونی تولید کند و دیگر تولید و مصرف آن.

– من فکر می‌کنم مساله موسیقی، انحرافی است. موسیقی فاخر، مقامی، محلی، سنتی و دینی و آیینی یک نیاز فرهنگی است، بنابراین ما نمی‌توانیم در جامعه مفهوم و ارزش موسیقی را نادیده بگیریم. اما باید چارچوب‌های فقهی، قانونی و شرعی را برای تولید رعایت کنیم که باعث دغدغه مراجع نشود.

مسوول کندن مجسمه‌های شهر مشخص شد؟
این روزنامه در صفحه 16 یادداشت علی شکوهی زیر عنوان «دشواری کار وزیر ارشاد جدید» را منتشر ساخته و با اشاره به سابقه امنیتی وزیر ارشاد جدید نوشته است: «حسن کار کسانی که از دالان امنیتی عبور می‌کنند و به نوعی آزاداندیشی و آزادفکری فرهنگی می‌رسند، این است که قادرند در مقابل توجیهات امنیتی برخی از نهادها و مراکز نظامی و امنیتی بایستند و از همان منظری از ضرورت باز شدن فضای فرهنگی سخن بگویند که نهادهای نظامی و امنیتی با آن مخالفت می‌کنند.»

او مهم‌ترین مشکل این وزارتخانه را عدم تناسب میان بودجه و امکانات تخصیص یافته با انتظارات دانسته و معتقد است «بیش از 80درصد بودجه فرهنگی را نهادهایی در اختیار دارند که این همه مسوولیت بزرگ در حیطه فرهنگ و هنر و رسانه و کتاب و موسیقی و حج و… را بر دوش نگرفته‌اند و پاسخگو هم نیستند و از آنها سوال هم نمی‌شود.»

شکوهی با تاکید بر مبنا قرار دادن قانون خاطرنشان ساخته است که «اما چه کسی است که تاثیر نهادها و افراد فراقانونی را در کنار زدن روند قانونی کشور انکار کند؟ مگر کم کنسرت موسیقی با مجوز قانونی در این ایام با فشار و مداخله برخی نهادها لغو شدند؟ مگر مسوول کندن مجسمه‌های نصب شده در سطح شهر مشخص شده است؟»

نگاهی به بخش ها و محلات شهر فلسفه
روزنامه اعتماد در صفحه 16 بخش دیگری از یادداشت های هفتگی محسن آزموده را با عنوان «شهر فلسفه» ارائه کرده و در بیان مراد از جغرافیای فلسفه نوشته است: «جغرافیای فلسفه، شهری است که مسائل فلسفی در آن جای گرفته‌اند، طبقه‌بندی و دسته‌بندی شده‌اند و هر کدام محله و کوچه‌ای را اشغال کرده‌اند. گستره‌ای که دانشجوی فلسفه در صورت آشنایی با آن یا در دست داشتن نقشه و راهنما می‌تواند بدون دردسر و سردرگمی سراغ آن بخش برود، بدون اینکه وقتش تلف شود یا دچار حیرانی شود. به دیگر سخن دانش فلسفی در سده بیستم به خصوص گسترش بی‌سابقه‌ای یافته است.»

او که معتقد است هیچ فیلسوفی نیست مگر اینکه موضعی مشخص در دو حوزه هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی اخذ کرده باشد، نوشته است: «در پایان سده‌های میانه متفکران و فیلسوفان به این نتیجه رسیدند که مشکل اصلی فلسفه از شناخت یا معرفت بشری حاصل می‌شود. به عبارتی در پایان این دوره طولانی، متفکرانی چون نیکلاس کوزایی گفتند که نهایتا آنچه می‌دانیم، آن است که هیچ نمی‌دانیم. در چنین شرایطی بود که فیلسوفان که با بحرانی اساسی مواجه شده بودند، شیفتی در مباحث خود ایجاد کردند و اینچنین بود که با چهره‌هایی چون دکارت در قاره اروپا و بیکن در جزیره انگلستان، معرفت شناسی به عنوان دومین حوزه مبنایی فلسفه، در کانون مباحث فلسفی قرار گرفت.»

آزموده در ادامه به بخش ها و محلات شهر فلسفه پرداخته و درباره مزیت این دسته بندی آورده است: «با این روش، وقتی با پرسشی فلسفی مواجه می‌شویم، می‌دانیم آن را در کجا باید جست‌وجو کنیم.»

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید: اقلیت‌های دینی در ایران فعالیت آزاد دارند.
محسن اسماعیلی، عضو خبرگان رهبری: راهپیمایی اربعین به یک حرکت دشمن‌ستیز تبدیل شده است.
علم‌الهدی: امروز بحث این نیست که در امریکا دموکراسی نیست و اقتصاد آن در حال ورشکستگی و سقوط است، بحث این است که در امریکا آزادی نیست، دو نفر آمدند و می‌گویند ما بهترین فرد این مملکت هستیم و می‌خواهیم کشور را اداره کنیم، آن وقت هر کدام دیگری را به فساد اخلاقی و فحشا متهم می‌کند.

علی مطهری: اشغال این سفارتخانه امریکا باید در مدت کوتاهی پایان می‌یافت چون چهره‌ای مانند داعش از ایران به نمایش گذاشته شده بود./ دانشجویی در ارتباط با ممنوعیت کنسرت در مشهد از من سوال کرد و من در پاسخ به او گفتم من هم دوگانگی اجرای قانون در استان‌های مختلف را قبول ندارم. چه اشکالی دارد در گوشه‌ای از مشهد مثلا شعری از حافظ را آقای سراج بخواند؟ بعد از باب مزاح گفتم شاید اگر امام رضا(ع) بود در چنین کنسرتی شرکت می‌کرد ولی متاسفانه این جمله من را به شکل شیطنت آمیزی در شبکه‌های مجازی منتشر کردند و عده‌ای به عوام فریبی پرداختند.

حمیدرضا آصفی در گفتگو با اعتماد: بعد از اتفاق‌هایی که در کشورهای عربی و اسلامی رخ داد و پس از پیدایش داعش و در آینده هجوم اینها به کشورهای خودشان، دنیا بسیار شکننده و تهدیدپذیر شده است؛ از همین رو غربی ها نیازمند همکاری با کشورهای بیرونی مانند ایران هستند..

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.