آیا امام مجبور به فتوا درباره حلیت شطرنج شد؟

شرق در این شماره به بازخوانی پاسخ حضرت امام به اشکال آیت‌الله قدیری درباره فتوای حلیت شطرنج پرداخته و در کنار گزارشی از نمایشگاه نقاشی دو هنرمند مسلمان چینی، از علل ضربه مخالفان دولت دو دوره های مختلف به حوزه فرهنگ و هنر نوشته است.

آیا امام مجبور به فتوا درباره حلیت شطرنج شد؟
روزنامه شرق در صفحه ۶ گزارشی از سخنان مطرح شده اخیر درباره فتاوای حضرت امام درباره حلیت شطرنج و ماهی اوزون برون را منتشر ساخته و با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام میرزامحمدی، خطیب هیأت «حداث الحسین» قم درباره آنچه او «وادار شدن امام به فتوا برای حلیت شطرنج» خوانده، پاسخ مرتضی اشراقی، نوه امام را منتشر ساخته است.

در ادامه این گزارش پاسخ امام به دو سؤال درباره خرید‌وفروش آلات موسیقی و نیز بازی شطرنج در ١٩ شهریور سال ١٣۶٧ و ایرادات آیت‌الله قدیری و پاسخ قابل تأمل امام بازخوانی شده و از قول حضرت امام آمده است: «…. و بالجمله آن‌گونه که جناب‌عالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به‌کلی باید از بین برود و مردم کوخ‌نشین بوده یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند… شما خود می‌دانید که من به شما علاقه داشته و شما را مفید می‌دانم؛ ولی شما را نصیحت پدرانه می‌کنم که سعی کنید تنها خدا را در نظر بگیرید و تحت ‌تأثیر مقدس‌نماها و آخوندهای بی‌سواد واقع نشوید، چراکه اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیت‌مان نزد مقدس‌نماهای احمق و آخوندهای بی‌سواد صدمه‌ای بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد».
 
 
 
نقش هنرمند چینی از عاشورا
شرق در صفحه 9 گزارشی از نمایشگاه آثار نقاشی دو هنرمند مسلمان چینی به نام‌های «علی لی گون» و فرزندش «سعید لی چوان ای» را زیر عنوان «خوشحالی اژدها و ققنوس» به چاپ رسانده و نوشته است: «علاقه لی‌گون به مضامین اسلامی را، همانطور که می‌گوید، می‌توان در آثارش مشاهده کرد. «نور عاشورا» عنوان یکی از آثاری است که با عناصری کاملا اسلامی کشیده ‌شده ‌است. در این اثر که روایتی از ظهر عاشوراست، حضرت عباس‌(‌ع) و دیگر یاران باوفای امام حسین(ع)، هدف تیرهای دشمن قرار گرفته‌اند و آن حضرت در حال نماز ظهر است…. نمونه‌هایی از این نقاشی‌های اسلامی را می‌توان در آثار دیگر لیگون با عنوان‌های «دعا»، «تمرین تصوف»، «غار پناهگاه حضرت محمد(ص)» و «ستاره‌های عاشورا» دید.»
 
 
 
نه در مسجد دهند راهم که رندی
این روزنامه با چاپ یادداشت جواد طوسی با عنوان «بر لب بحر فنا منتظریم ‌ای ساقی» در صفحه 14 از علت ضربه زدن مخالفان و معترضان سیاسی در دوره های مختلف به حوزه فرهنگ و هنر پرسیده و نوشته است: «چون در این عرصه می‌توان همه‌گونه بازی با سوژه‌های روز کرد، از کاه کوه ساخت، با کشاندن بعضی از رویدادها به‌خصوص قرمز و مبانی ارزشی شرایط بحرانی ایجاد کرد.»
 
او با طرح این مساله که «مگر موسیقی اصیل ایرانی چه حالت غنا و تحریک‌کننده‌ای ایجاد می‌کند که یکباره موضوع ‌این قدر حساسیت‌برانگیز شده است؟» چنین نتیجه گرفته است که «وقتی عرصه فرهنگ و هنر نتواند با اتکا به قانون موقعیتی باثبات و خلل‌ناپذیر داشته باشد، ضعیف و شکننده خواهد شد. حالا در این بازار گرم شایعات و اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی‌بر استعفای اجتناب‌ناپذیر و عن‌قریب وزیر ارشاد باید بگوییم موقعیت جناب جنتی در این مسیر نافرجام به‌گونه‌ای است که این بیت وصف حالشان است: نه در مسجد دهند راهم که رندی/ نه در میخانه کین خمار خام است…»
 
 
 
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.