متولیان کشور و مراجع دینی، مسئول ارائه پاسخ درباره راه علاج یک آمار

شرق در اولین شماره هفته از آمار بالای بازدید از سایت‌های مستهجن نوشته و درکنار گفتگو با یک عضو دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، به تلاش ناموفق فدراسیون فوتبال برای تغییر زمان بازی تیم ملی در روز تاسوعا اشاره نموده است.

متولیان کشور و مراجع دینی، مسئول ارائه پاسخ درباره راه علاج یک آمار
شرق در صفحه ۲۰ یادداشت امیرحسین علم‌الهدی زیر عنوان «این‌بار صورت‌مسئله را پاک نکنیم» را به چاپ رسانده و آمار یک‌ میلیون بازدید از سایت‌های مستهجن را نشانه بحرانی دانسته که در زیر پوست شهر در حال پیشروی است.
 
او با انتقاد از عادی شدن پنهان‌کردن میزان آسیب‌های اجتماعی و نحوه رشد این آسیب‌ها در لایه‌های زیرین جامعه در چهار دهه گذشته، نوشته است: «یادمان می‌رود جامعه و علل بروز و ظهور این عارضه‌هایش به تحقیق و پژوهش و اطلاع افکار عمومی از آسیب‌های این عارضه‌ها نیاز دارد و تا افکار عمومی به این آسیب‌ها حساس نشوند، شانسی برای جلوگیری از بسط و گسترش عارضه‌ها نداریم.»
 
نگارنده همچنین آورده است: «مواجهه با آسیب‌های اجتماعی تنها با شعار سامان نمی‌یابد و باید راه‌های علمی و کارشناسی با اتکا به فقه پویا و به‌روز را جویا شویم تا بتوانیم جامعه جنسی را مدیریت کنیم که دنبال پاسخ‌هایش در شبکه‌های مجازی نباشد! در قدم اول بپذیریم صحبت از مسائل جنسی و راه‌های مواجهه علمی با آن تابو نیست و چاره‌ای نداریم که جواب روشن به سؤالات نسلی بدهیم که هنوز ذهنش به‌شدت درگیر سؤالات جنسی است که پاسخش در این زمانه با فقه پویا و نظرات کارشناسی و علمی باید داده شود و نه با ندیدن و نشنیدن و منحرف‌خواندن صاحبان سؤالات… . تا دیر نشده -که تا حدودی شده است – متولیان کشور و مراجع دینی با تکیه بر فقه پویا و علوم جامعه‌شناسی روز پاسخ‌های روشن را دراین‌باره پیدا کنند؛ چراکه باید برای مهار این نیاز به ‌صورت طبیعی رفتار کرد و این طبیعی رفتارکردن چالشی جدی برای دولت است و چاره‌ای جز واردشدن به آن نداریم.»
 
 

 
عضو دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی: تا وهابیسم باشد، بنیادگرایی به پایان نخواهد رسید
روزنامه شرق در صفحه ۹ گفتگو با «حکمت محمد کریم»، مسئول اجرائی دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق درباره داعش را منتشر ساخته و تاکید کرده که «با حذف داعش، تفکرش از بین نمی‌رود».
 
او با اشاره به پیش‌بینی سالیان گذشته خود در مورد ظهور داعش در عراق، گفته است: «به نظر من، شکست حرکت اسلام سنتی سنی در منطقه، منجر به این می‌شد که بنیادگرایی سنی تندرو، قوی‌تر شود و داعش در عراق قوی‌تر و منسجم‌تر عمل کند. براین‌اساس پیش‌بینی کردم، داعش این خلأ را پر می‌کند و از این وضعیت سوءاستفاده کرده و تبدیل به خطری برای منطقه می‌شود.»
 

«حکمت محمد کریم» در بخش هایی از این مصاحبه گفته است:
 
– بیشتر از ۵٠ کانال تلویزیونی بنیادگرا و همچنین انواع و اقسام فضای‌های مجازی و همین‌طور پول فراوان در اختیار مبلغان افراطی است. من تصور می‌کنم تا وهابیسم در منطقه وجود و نمود داشته باشد و تا امکانات مالی دولت‌های خلیج فارس در منطقه برای پشتیبانی از این فکر پابرجا باشد، بنیادگرایی به صورت‌های مختلف ادامه خواهد داشت و به پایان نخواهد رسید.
 
یکی از دلایل اصلی سربرآوردن بنیادگرایی در منطقه، نبود یک جنبش روشنگری، دموکراتیک و اجتماعی واقعی است. تا این جنبش روشنگری در میان جامعه و در زندگی اجتماعی برای هوشیارکردن مردم به وجود نیاید و نتوانیم دموکراسی را از شکل عمودی به شکل افقی آن به داخل جامعه ببریم، همواره خطرات دشمنان دموکراسی به شیوه‌های مختلف در خاورمیانه سر برمی‌آورد. کار ما این است دموکراسی را از سر ستون به قاعده ستون حرکت دهیم. این یک راه تاریخی است.
 
 
 
تاج: نتوانستیم زمان بازی تیم ملی را از روز تاسوعا جابجا کنیم
روزنامه شرق در صفحه ۱۸ توضیحات «مهدی تاج»، رئیس فدراسیون فوتبال کشور درباره دلیل برگزاری بازی بعدی تیم ملی در روز تاسوعا را منتشر ساخته و از قول او به این نکات اشاره نموده است:
 
محرم و صفر همه چیز ماست. اگر در جنگ تحمیلی موفق بودیم، به خاطر این بود که شهدای ما به اباعبدالله‌(ع) اقتدا کردند. من هم مثل همه، اولویتم عزاداری اباعبدالله‌(ع) است؛ اما چرا در روز تاسوعا باید بازی کنیم، حرف درستی است. توضیح ما هم این است تقویم فیفا چهار ساله تنظیم می‌شود و در سال ١٣٩١ نوشته شده است.
 

– ما در نامه‌ای که به فیفا ارسال کردیم، نوشتیم که نمی‌توانیم این مسابقه را برگزار کنیم…. به‌علاوه خودم به مالزی رفتم و به مسئولان AFC همین موضوع را اعلام کردم. پیشنهاد هم دادم زمان بازی‌ها را جابه‌جا کند. اما کره‌جنوبی برنامه پیشنهادی ما را نپذیرفت.
 
– ما حتی بحث کناره‌گیری را مطرح کردیم؛ اما فیفا بازهم گفت تغییر زمان بازی ممکن نیست. وزیر ورزش نیز به من پیشنهاد داد، با کره‌جنوبی وارد مذاکره شویم و آنها را وادار به تغییر زمان بازی کنیم. هنوز منتظر پاسخ کره‌ای‌ها هستیم.
 
– چیزی که وجود دارد ممنوعیت استفاده از شعایر مذهبی در بازی‌هاست؛ اما حتی اگر بخواهیم جریمه هم بدهیم، باز هم این کار را می‌کنیم و پرچم‌های مشکی بزرگ در ورزشگاه نصب خواهد شد.
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.