زمان مغتنم آیت الله برای بازبینی بایدها و نبایدها

شرق در شماره امروز از آیت الله طاهری اصفهانی نوشته و در کنار یادداشتی درباره حزب النهضه تونس، از نامه خانه موسیقی به وزارت ارشاد درباره لغو مجدد کنسرت شهرام ناظری خبر داده است.

زمان مغتنم آیت الله برای بازبینی بایدها و نبایدها
روزنامه شرق سرمقاله امروز خود را به یاد از آیت الله سیدجلال‌الدین طاهری اختصاص داده و زوایایی از ابعاد شخصیتی او را به قلم محمد عطریان فر ترسیم نموده است.
 
او با اشاره به معروفیت آیت‌الله طاهری به عنوان بهترین و موجه‌ترین شاگرد مکتب اجتهادی و مدرسه فقهی آیت‌الله سیدمحمد محقق‌داماد، از حضور او در حلقه شاگردان اخلاق و عرفان امام خمینی نوشته و در جایی دیگر آورده است: «آیت‌الله طاهری در زمانه عسرت، که کمتر روحانی مبارزی جرئت ترسیم اندیشه‌های درست و تکریم معلم مدرسه انقلاب، زنده‌یاد دکتر علی شریعتی را داشت، نستوه و بی‌لکنت، به‌صراحت به ستایش تلاش‌های صادقانه او می‌پرداخت.»
 
عطریان فر که آیت الله را فقیهی روشن‌ضمیر، روشنفکری آزاداندیش و خطیبی توانا توصیف نموده، بر این باور است که منزلت و ظرفیت کارآمد او، ‌پس از رحلت امام، حتی با گذشت سال‌ها عزلت و گوشه‌نشینی و باوجود موضع انتقادی ایشان، همواره مورد توجه اغتنام و احترام بوده است.
 
 

شجاعی بی‌نظیر
این روزنامه در همین خصوص، یادداشت «همیشه کنار مردم» به قلم «نعیمه اشراقی» را در صفحه 6 منتشر ساخته و نگاهی به زندگی خصوصی مرحوم آیت الله طاهری انداخته است.
 
او با یادآوری سخن مکرر امام درباره عدم احتیاج آیت الله طاهری به درخواست وقت ملاقات با ایشان و آمادگی امام برای پذیرایی از ایشان در هر روز و هر ساعت، از استقبال هر روزه او از اسرای جنگ تحمیلی در مرز نوشته و از چشم انتظاری او برای دریافت خبری درباره پسر مفقودالاثر و 16 ساله خود یاد کرده است.
 
اشراقی با تصریح بر باز بودن همیشگی درب خانه آیت الله  به روی منتقدان، از استعفای ایشان نوشته و ادامه داده است: «به نظرم این درسی بود که در مکتب امام آموخته بودند و با شجاعتی بی‌نظیر که در ایشان سراغ داریم، راهشان را انتخاب کردند.»
 
 

زمان بازبینی بایدها و نبایدها
«محمدحسن طاهری» نیز در صفحه 7 از زندگی پدر گفته و از سال های عزلت وی روایت کرده است. «مرجان توحیدی» در مقدمه این گفتگوی مکتوب از گلایه منجر به استعفای مرحوم طاهری در سال 1381 در اعتراض  به فساد و بی عدالتی نوشته و به یادآوری پذیرش استعفای او  توسط مقام رهبری طی نامه ای مطول پرداخته است.
 
فرزند آیت الله فقید از ورود آن مرحوم پس از استعفا به فضایی کاملا متفاوت با گذشته گفته و نوشته است: «این‌بار به‌جای زاویه ‌دید بسته، آینه‌ای تمام‌قد از گذشته، حال و آینده مقابل پدر قرار گرفت و به بازبینی بایدها و نبایدها پرداخت.»
 
 او از تشدید کنترل رفت‌وآمدهای مردمی، پرس‌وجو و … پس از استعفا نوشته و گفته است: «پس از مدتی آهسته‌آهسته انزوا و خانه‌نشینی شروع شد. چندین‌بار در مراسم و مسیرهای خاص مورد تعرض قرار گرفت و شیشه‌های اتومبیلش با سنگ، مشت و… شکست. بر اثر شکستگی سر و ضربه سختی که ناشی از سقوط بود، در بیمارستان بستری شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت. پس از آن عمده اوقات ایشان در خانه و در حال اشتغال و انس با قرآن، حدیث و نوشتن و تألیف چند اثر فقهی سپری شد.»
 
 
 
ما با مصر و و لیبی فرق می می کنیم
شرق در صفحه 8 برگردان گفتگوی الشرق‌الأوسط با وزیر خارجه سابق تونس و از رهبران النهضه را به چاپ رسانده و با ارجح دانستن مسائل اقتصادی و اجتماعی بر مسائل اعتقادی، دینی و ایدئولوژیک در کنگره ملی، افزوده است: «ما چنانکه گفتیم به مرجعیت عربی اسلامی جامعه تونس پایبند هستیم اما درعین‌حال تلاش می‌کنیم حوزه فعالیت‌های اجتماعی–سیاسی را از حوزه‌های اعتقادی جدا کنیم تا بتوانیم قدرت بیشتری در جامعه مدنی تونس داشته باشیم و از آن طریق به تقویت نقش دولت نیز کمک کنیم.»
 
او در بخشی از این گفتگو، در پاسخ به این پرسش که «آیا النهضه در حال تکرار تجارب حرکت‌های اسلام سیاسی در گذشته یعنی در یمن، مراکش، مصر و اردن را تکرار می‌کنید؟» از تفاوت حرکت النهضه با تجربه حرکت‌های اسلامی گفته و بر این باور است که «برای مثال جنبش «جماعت اسلامی» یا اخوان‌المسلمین در ابتدا به‌صورت احزابی تأسیس شدند که تابع انجمن‌ها و نهادهای خیریه بودند؛ اما درباره تونس ما این دوگانگی را نداشته‌ایم، برای همین نمی‌شود ما را با آن گروه‌ها یکی دانست. در تونس تشکیلات اخوان‌المسلمین یا حرکت اصلاح نداریم که موازی با یک حزب سیاسی باشد، همچنین در تونس انجمن‌های خیریه یا نهادهای مردمی نداریم که زیر نظر رهبران و مقامات حزب النهضه باشد….»
 
 
 
به لغو کنسرت ها عادت نمی کنیم
این روزنامه در صفحه 10 خبر از نامه خانه موسیقی به وزارت ارشاد درباره لغو کنسرت و ممانعت از برگزاری برنامه شهرام ناظری در نوبتی دیگر در شهر نیشابور خبر داده و از قول هیأت‌مدیره خانه موسیقی آورده است: «علی‌رغم تأکید مقامات بلندپایه نظام به رعایت قانون و تأکید آقای دکتر روحانی در رعایت حقوق شهروندی …. متأسفانه هرروز شاهد برخوردهای غیرقانونی و تضییع علنی حقوق حقه هم‌وطنان و به‌ویژه هنرمندان شریف این ملک و مملکت هستیم».
 
سعید برآبادی در مطلبی دیگر درباره موسیقی، به خودکشی هادی پاکزاد، هنرمند راک اشاره کرده و پرسیده «نسل بعدی هنرمندان ما چه کسانی خواهند بود؟» او از حماسه 1392 نوشته و افزوده است: «دراین‌میان اما هنرمندان بیشترین امیدواری را به روزهای پیش‌رو داشتند…. اما حالا که سه سال از آن روزها گذشته، این در و میزان گشودگی آن محل سؤال و محل تردید است. لغو گسترده کنسرت‌ها، عدم صدور مجوز برای خواننده‌هایی که در طول این سال‌ها موسیقی و کلامشان را آن‌قدر تعدیل کردند تا صفت مجاز پیدا کنند و حتی حذف عمدی و غیرعمدی بزرگان موسیقی سنتی… همه‌وهمه به آنها یادآوری می‌کند که این تنها سیستم دولتی اداره و نظارت موسیقی در کشور نبوده که در طول این سال‌ها، مانع از هنرنمایی آنها شده، بلکه کار در جای دیگری گره خورده.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
تحلیل سی‌ان‌ان از شرکت‌نکردن ایرانی‌ها در حج /حضورنیافتن ایرانی‌ها در مراسم حج که در شهرهای مقدس مکه و مدینه انجام می‌شود به اقتصاد عربستان که هم‌اکنون نیز تحت فشار قرار دارد، آسیب خواهد زد. سعودی‌ها سالانه چیزی حدود ١٨ میلیارد دلار از برگزاری حج و گردشگری مذهبی درآمد کسب می‌کنند و ایرانی‌ها به عنوان کشوری که یکی از بیشترین زائران را به عربستان می‌فرستد برای این کشور درآمدی بالغ بر ۶٠٠ هزار دلار دارد.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.