الغنوشی: النهضه قدرت را قربانی صلح کرد

رئیس جنبش النهضه تونس با اشاره به اینکه حل بحران در این کشور با لغو کودتای قیس سعید آغاز می‌شود، گفت که حزبش در سال ۲۰۱۳ برای دور کردن خطر جنگ داخلی از تونس، قدرت را قربانی کرد.

به گزارش روزنامه عربی۲۱، راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه تونس در نشستی حزبی در شهر بنزرت واقع در شمال این کشور اظهار کرد: تونس پس از تعطیلی مجلس موسسان در آستانه جنگی داخلی قرار داشت، در آن مقطع در پاریس با باجی قائد السبسی که رئیس حزب ندای تونس بود و این حزب با جنبش النهضه اختلاف داشت، دیدار کردم و آن دیدار شرایط را برای گفتگوی ملی که در سال ۲۰۱۳ کشور را نجات داد، فراهم کرد.

الغنوشی با اشاره به بحران کمبود مواد اولیه در تونس گفت: 10 سال گذشته که آن را دهه سیاه (دوره حاکمیت النهضه) می‌نامند، سال‌های شکوفایی اقتصادی نبود و حزبم برای حفظ قانون اساسی و صلح اجتماعی قدرت را قربانی کرد.

رئیس جنبش النهضه تاکید کرد: پیشرفت اقتصادی به ثبات سیاسی نیاز دارد و حل بحران سیاسی فعلی تونس با لغو کودتای قیس سعید آغاز می‌شود.

او درباره مسیری که قیس سعید انتخاب کرده، گفت: جبهه نجات ملی که النهضه مهمترین عضو آن است، در حال مبارزه با رویکرد قیس سعید است تا بستری برای بازگشت دموکراسی به کشور فراهم شود.

الغنوشی افزود: اپوزیسیون برای پایان یافتن کودتای قیس سعید بر روی مردم حساب باز کرده است، فعالیت‌های مردمی هنوز رویکرد سیاسی دارد و با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات مخالفان قیس سعید، به زودی به رویکردی اجتماعی تبدیل خواهد شد.

رئیس جنبش النهضه در ادامه گفت: نشست مخالفان، فشارهای اقتصادی و توسعه خارجی همگی عوامل فشاری بر قیس سعید هستند، در حال حاضر طرف‌های خارجی قیس سعید را برای بازگشت به دموکراسی و پارلمان تحت فشار گذاشته‌اند اما هنوز به سطحی نرسیده‌اند که آنچه رخ داده را کودتا بخوانند و البته دخالت‌های خارجی موجب شده کشور استقلال خود در تصمیم‌گیری‌ها را از دست بدهد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.