راشد الغنوشی از رهبری النهضه کناره‌گیری می‌کند

رهبر جنبش اسلام گرای النهضه تونس گفت که قصد دارد در کنگره آتی این جنبش از رهبری این حزب کناره گیری کند.

الغنوشی در گفتگو با شبکه الجزیره قطر عنوان کرد که در کنگره آتی جنبش النهضه برای رهبری آن نامزد نخواهد شد.

وی تاکید کرد که حزبش از ورای سرنگونی رژیم قیس سعید به دنبال بازگشت به قدرت نیست.

رهبر جنبش النهضه بیان کرد که جبهه رهایی تونس که جنبش النهضه بزرگترین بخش آن است، برای اعتراضات بزرگ در پانزدهم اکتبر جاری و مصادف با جشن روز استقلال آماده می شود.

وی در ادامه از آنچه «کودتا» علیه دموکراسی از طریق اصرار قیس سعید برای سازماندهی انتخابات پارلمانی سفارشی برای حذف احزاب خواند، انتقاد کرد.

رهبر جنبش النهضه تونس در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ارتش و نیروهای امنیتی در کنار مردم هستند بنابراین روزی که مردم دست به اعتراض بزنند، پیش بینی ما این است که ارتش ملی هرگز در حمایت از قیس سعید گلوله شلیک نخواهد کرد در نتیجه او نباید برای مدت زیاد روی قدرت سخت حساب باز کند زیرا نیروی ملی است که برای محافظت از مردم تشکیل شده است نه ابزاری برای سرکوب.

رئیس سابق پارلمان تونس در ادامه این گفتگو بیان کرد: در واقع اسلام سیاسی واحدی وجود ندارد. اگر اسلام سیاسی را در تونس بپذیریم، ما اسلام دموکراتیک مشارکتی را ترجیح می دهیم. از زمانی که در اولین انتخابات پس از انقلاب ۲۰۱۱ پیروز شدیم، پایه های حکومت مشارکتی را با دو حزب سکولار میانه رو تقویت کردیم

غنوشی افزود: جریان اسلام سیاسی از دهه هفتاد شروع به کار کرد و در برابر همه تلاش ها برای ریشه کن کردنش مقاومت کرد و پس از انقلاب در انتخابات پیروز شد زیرا به این جریان نیاز بود. اما هنگامی که حکومت کردیم با دهها هزار تجمع روبرو شدیم تا اینکه دولت ضعیف شد.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.