علی مطهری: اگر امامان بگیر و ببند داشتند، چیزی از اسلام باقی نمانده بود

شرق در آخرین شماره هفته به انتقاد علی مطهری از برانداز نامیدن منتقدان پرداخته و در کنار یادداشت فاضل‌میبدی درباره نمایشگاه کتاب، از اخلافات ایران و عربستان از دید سه ژورنالیست نوشته است.

علی مطهری: اگر امامان بگیر و ببند داشتند، چیزی از اسلام باقی نمانده بود
روزنامه شرق در صفحه 7 سخنان علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان را منعکس ساخته و با تقسیم آزادی به «آزادی اجتماعی و معنوی» گفته است: «قدرت باید نقد شود؛ چراکه قدرت را اگر در خلوت بگذاریم، قطعا فاسد می‌شود. امام علی(ع) به صراحت اعلام کرده که از من در آشکار و نهان انتقاد کنید.»
 
نماینده‌ مردم تهران، خط قرمز جامعه‌ اسلامی را به دست گیری سلاح توسط مخالفان دانسته و برانداز نامیدن افراد با یک انتقاد کوچک را مخالف سیره امیرالمؤمنین برشمرده است.
 
او با بیان اینکه محبت و دوستی و ایمان به زور و اجبار اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان ساخته «اگر امامان از ابتدا با مخالفان با زور و درگیری و بگیروببند مواجه می‌شدند، قطعا امروز چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند و اگر می‌بینید امروز اروپاییان از دین گریخته‌اند، به خاطر سخت‌گیری‌ها و بگیروببندهایی بوده است که روزگاری کلیسا بر مردم روا داشته و اجازه ابراز عقیده به آنها نمی‌داده است.»
 
 

فاضل‌میبدی: هراس برخی از آزادی اندیشه و بیان بجا و مطلوب نیست
محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در سرمقاله امروز شرق از «نمایشگاه کتاب و جایگاه جدید آن» سخن گفته و از قول سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس این نمایشگاه، از افزایش بازدیدکننده‌ها و فزونی چشمگیر خرید کتاب نوشته است.
 
او که در ادامه از گلایه‌های برخی از ناشران در مورد موانع نشر کتاب نوشته، بر این باور است که تضارب افکار و آرا را باعث اعتلای فرهنگ شده و هراس برخی از آزادی اندیشه بجا نیست.

فاضل‌میبدی با اشاره به سخن زیبای پیامبر(ص) درباره فراگیری دانش حتی در چین، نوشته است: «ما اگر باور داریم که نگاه اسلام به حوزه‌های فرهنگ تا این اندازه وسیع است، باید همان‌طور که به کم‌وکیف نمایشگاه زیبای کتاب اهتمام می‌ورزیم، به سهولت نشر و تسهیلات برای ناشر و نویسنده نگاه بلندی داشته باشیم.»
 
 
 
جنگ در سوریه و یمن اعتقادی است
این روزنامه در صفحه 7 گزارش مفصل «جنگ سرد عربستان سعودی و ایران» نوشته «سوزان کولبل»، «سمیها شافِی» و «برنارد زند» را به چاپ رسانده و با اعتقادی دانستن «جبهه‌های جنگ در سوریه و یمن» و «منازعات در عراق، لبنان و بحرین»، از اثرگذار بودن جنگ سرد ایران و عربستان بر تمامی جهان نوشته است.
 

این گزارشگران با اشاره به جمعیت ده درصدی شیعیان در عربستان سعودی و اعدام شیخ نمر در سال گذشته، از قول محمدالنمر ۵٢ ساله‌ نوشته است: «اعدام ۴۶ زندانی دیگر، بهانه‌ای برای کشتن برادر من بوده است. شیخ‌نمر برای ما منبع الهام بود، به‌ویژه جوان‌ها از او الهام می‌گرفتند.»
 
این گزارش که مشخص نشده در کدام رسانه منتشر شده، در ادامه به ریشه‌های دشمنی بین ایران و عربستان پرداخته و از سال ١٩٧٩ به عنوان سال انقلاب ایران و نیز آغاز کاشت تخم افراط‌گرایی سنی از سوی سعودی‌ها یاد کرده است.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:

جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه: اگر درباره صدور روادید و حمل‌ونقل زائران ایرانی بیت‌الله الحرام توافق ایجاد نشود، عربستان مسئول بستن راه اعزام حجاج ایرانی خواهد بود.

مقامات بنگلادش، رهبر حزب «جماعت اسلامی» این کشور را به اتهام نسل‌کشی و ارتکاب دیگر جنایت‌ها در جریان جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان اعدام کردند. او چهارمین رهبر این حزب ممنوعه است که در چند سال اخیر اعدام می‌شود
 
 

 

شرق در آخرین شماره هفته به انتقاد علی مطهری از برانداز نامیدن منتقدان پرداخته و در کنار یادداشت فاضل‌میبدی درباره نمایشگاه کتاب، از اخلافات ایران و عربستان از دید سه ژورنالیست نوشته است.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 23 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.