غرب به شعارهای ما مسلمانان عمل کرده است

شرق در این شماره از شهردار مسلمان لندن نوشته و در کنار نگاه به طرح های تفکیک جنسیتی، از «راز دافعه نماز جمعه برای جوانان» و مضرات منفی دانستن تاریخ گذشته این مرز و بوم نوشته است.

غرب به شعارهای ما مسلمانان عمل کرده است
شرق در صفحه 8 یادداشت روزنامه مصری «الشروق» در خصوص انتخاب «صادق‌خان»، یکی از اعضای حزب کارگر بریتانیا، به شهرداری لندن را به چاپ رسانده و زیر عنوان «شهردار لندن‌شدن برای اعراب افتخاری ندارد» از خوشحالی اکثر مسلمانان جهان از انتخاب او نوشته است.
 
نگارنده با اشاره به سابقه سیاسی شهردار منتخب لندن، خوشحالی برخی از این انتخاب را حیرت آور دانسته است، چرا که حتی برای یک دقیقه حاضر نیستند تأمل کرده و از خود بپرسند آیا ارزش‌هایی که به آنها باور دارند، اجازه می‌دهد یک مهاجر غیرمسلمان از هر یک از کشورهای آسیایی، اروپایی یا آمریکایی، روزگاری شهردار شهری در یکی از کشورهای عرب و مسلمان شود؟
 
در ادامه این یادداشت، از زندگی برخی در کشورهای غربی در عین عقیده آن ها به نفرین و انهدام غرب و تمدن غرب یاد شده و آمده است: «پیروزی صادق‌خان در واقع افشاگر وضعیت ماست و ما را در برابر یک حقیقت تلخ قرار می‌دهد و آن اینکه ما درباره دین و دنیایمان شعارهای زیادی می‌دهیم، بدون اینکه به این شعارها عمل کرده باشیم. حتی باید گفت این غرب است که به شعارهای ما عمل کرده و ما درعین‌حال شبانه‌روز آنها را به‌عنوان «کافر و منحرف» نفرین می‌کنیم. این در حالی است که برای هرچیزی از تسبیح و سجاده گرفته تا مواد خوراکی، پوشاک، دارو و همه ابزارهای تکنولوژیک جدیدی که استفاده می‌کنیم، به آنها وابسته‌ایم.»
 
 
 
روایتی از طرح های تفکیک جنسیتی
روزنامه شرق در صفحه 1 گزارش شهرزاد همتی درباره سرانجام کار شعب ‌ویژه بانوان بانک ملی را به چاپ رسانده و زیر عنوان «به نام زنان به کام خاوری»، به سرانجام طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها و دیگر اماکن عمومی پرداخته است.
 
در بخشی از این گزارش با اشاره به آغاز به کار این شعب در شهرهای مشهد، رشت و اصفهان در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، از قول محمود خاوری به عنوان مدیرعامل وقت بانک ملی آمده است: «بحث عفاف‌وحجاب همواره مورد تأکید ما بوده برای اینکه حرمت و حجاب بانوان در محیط اجتماعی حفظ شود…. تا پایان سال ٨٩ در همه مراکز استان‌های کشور شعب ویژه بانوان بانک ملی راه‌اندازی خواهد‌شد».
 
گزارشگر در ادامه از تعطیلی این شعب و انتقال یا بازخرید زنان شاغل در آن خبر داده و به بررسی طرح های  تفکیک جنسیتی در اتوبوس ها، دانشگاه‌ها، شهرداری تهران و  پارک ها پرداخته و از ایده هایی همچون ایجاد کافه، رستوران و بیمارستان‌های کاملا زنانه یاد کرده است.
 
 
 
آیت‌الله جوادی آملی و استفاده از واژه ای حاشیه ساز
این روزنامه در صفحه 6 توضیح دفتر آیت‌الله جوادی آملی درباره ایراد واژه حاشیه‌ساز از زبان این مرجع تقلید در دیدار با محمدرضا عارف، منتخب اول تهران در مجلس دهم را به چاپ رسانده و سخنان ایشان را مرور کرده است: «با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزء سوءمدیریت و در برخی موارد بی‌غیرتی ندارد…؛ کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی یا سیاسی به روی کشور می‌گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند».
 
در بحشی از توضیح دفتر آیت‌الله جوادی آملی در این خصوص، به تفاوت کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق با کاربرد عرفی آن اشاره شده و آمده است: «در فرهنگ قرآنی، غیرت را معرفت هویت و غیرزدایی تشکیل می‌دهد و غیرزدایی هم به این معنا است که اولا اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند…. حضرت استاد در چنین فضایی، بحث غیرت دینی را مطرح کرده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث، فرمودند کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می‌گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند».

شرق از قول دکتر عارف نیز هجمه به ایشان را بداخلاقی‌ رسانه‌ای دانسته و نوشته است: «جایگاه آیت‌الله جوادی را همه می‌دانند و رهنمودهای ایشان همیشه ارزشمند و تأثیرگذار است…. امید است در این دوره جدید، دست از این کم‌لطفی‌ها برداریم و با انسجام و همدلی در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنیم.»
 
 
 
راز دافعه نماز جمعه برای جوانان
روزنامه شرق در صفحه 6 گفتگوی حجت الاسلام سیدمحمدصادق علم‌الهدی، برادرزاده امام جمعه مشهد و از اساتید حوزه علمیه قم با ایلنا را منتشر ساخته و با بیان اینکه جوانان ما ممکن است ادبیات بعضی از خطبای جمعه را نپسندند، آورده است: «نباید نمازهای جمعه رنگ‌و‌بوی گروهی و جناحی به خود گیرد.»

او درباره عوامل ایجاد دافعه برای حضور مردم و به‌ویژه جوانان در نماز جمعه، گفته است: « اینکه خطبای نماز جمعه از ادبیاتی استفاده کنند که باعث بی‌رغبتی مردم به حضور در نماز جمعه شود، از عوامل کاهش مشارکت مردم در نماز جمعه است؛ گاهی ممکن است یک خطبه نماز جمعه به‌دلیل اینکه ادبیات سنتی دارد یا محتوای آن برای جوانان باورکردنی نیست، باعث ایجاد دافعه در میان جوانان شود و اینها مواردی است که باید به آنها توجه کرد.»

او از مسئولین خواسته تا به‌گونه‌ای اقدام به برگزاری این مراسم کنند که محل نماز به صورت مکانی واقعی برای برگزاری نماز برای همه مسلمین و نه یک قشر خاص آماده شده و به اقشار مختلف شرکت‌کننده در نماز جمعه، حس غربت دست ندهد.
 
 
 
رئیس سازمان سینمایی: مدیران پیشین سینما فکر می‌‌کردند تعهد و ‌دیانتشان بیشتر از سایرین است
این روزنامه در صفحه 14 گفتگوی فرانک آرتا با حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی را منتشر ساخته و زیر عنوان «پیاله بچه‌های دانشگاه امام صادق(ع) را نپذیرفتم» یکی از نگاه ها در مدیریت سینما را ابزار شدن آن در دست دولتمردان دانسته و آورده است: «نگاهی که قبلا در عرصه‌های مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهدش بودیم، حاصل نگاه مدیرانی بود که فکر می‌‌کردند تعهد، ‌دیانت، سوابق و دلسوزی‌شان برای نظام جمهوری اسلامی ایران بیشتر از اهالی سینما، فرهنگ و هنر است.»
 
او در بخش دیگری از این گفتگو با ابراز امیدواری از استقبال و نترسیدن از جشنواره فجر، آن را فرزند حلال‌زاده و خلف نظام جمهوری اسلامی ایران دانسته و خواسته تا رصدخانه‌ها و توپخانه‌ها به سمت‌های دیگر نشانه گیری شوند.

ایوبی با تقسیم دل‌نگران ها و  دلواپس ها به دو نوع، دلواپسان حقیقی را دارای دغدغه‌ و نگران فرهنگ و تعالی ارزش‌های دینی‌ دانسته و برخی را دارای شغل شریف‌شان دلواپسی توصیف کرده و می گوید: «آنها دلواپس چیزهای دیگری‌اند. قدرت به کام‌شان شیرین افتاده بود. حالا دست‌شان از بیت‌المال کوتاه شده .آنها دلشان برای حاتم‌بخشی‌های‌شان تنگ شده! آنها دلواپس مؤسسات صوری هستند که برای گرفتن پول مردم تأسیس می‌شدند!»
 
رئیس سازمان سینمایی در فراز پایانی این گفتگو در پاسخ این سوال خبرنگار شرق که پرسید: «پیاله آلبالوی فاسدِ تقدیمی از سوی دانشگاه خودتان، ‌دانشگاه امام صادق (ع) را میل کردید؟! چسبید؟!» گفته است: «بچه‌های امام صادق(ع) را از خود می‌دانم و دوستشان دارم. بچه‌های بسیج امام صادق(ع) هم باید مانند همه بسیجی‌ها همین طور حساس باشند، حرف بزنند و نقد کنند. این ماهیت دانشجویی است. اما من این پیاله را چون گفتند «فاسد» است، نمی‌پذیرم و برمی‌گردانم؛ چراکه بنده از آن دسته از دانش‌آموختگان امام صادق(ع) هستم که در میخانه عشق و ادبِ پیر دیرمان استاد «مهدوی کنی» به می ‌ناب خو کرده‌ام و می ‌دروغین و فاسد به مزاجم ناسازگار است و به قول خیام: «من بی می‌ ناب زیستن نتوانم/ بی باده کشید بار تن نتوانم».
 
 
 
مینو خالقی: زنی مسلمان و پایبند به اصول شریعت اسلامی­ام
روزنامه شرق در صفحه 19 گزارشی درباره انتشار عکس‌های منتسب به مینو خالقی در فضای مجازی به چاپ رسانده و از قول وزیر کشور خطاب به معاون امنیتی و انتظامی خود نوشته است: «لازم است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا در اسرع وقت و با همکاری پلیس فتای نیروی انتظامی و در صورت نیاز با مشارکت سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، نسبت به ردیابی و شناسایی عامل یا عاملان این اقدام غیرقانونی، غیرانسانی و مغایر با موازین اسلامی اقدام نمایید….»
 
منتخب اصفهان نیز در بخش هایی از نامه ١٣ اردیبهشت‌ماه خود، با جعلی خواندن تصاویر و  بی‌شرمانه دانستن این اقدام، آورده بود: «از کلیه مراجع دارای صلاحیت تقاضا می‌کنم برای حفظ شئون جامعه اسلامی و حق خود به‌عنوان زنی مسلمان و پایبند به اصول شریعت اسلامی با جدیت کامل با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه و مرتکبان جرم افترا در این زمینه برخورد کنند.»
 
 
 
یک کیمیا در حوزه شناخت غیرترویجی از فرق و مذاهب
شرق در صفحه 20 یادداشت علی‌اصغر سیدآبادی در معرفی کتاب «تشیع امامی در بستر تحول»، نوشته حسن انصاری را ارائه کرده و با اشاره به ضرورت ‌شناختی محققانه از دیدگاه‌های فرق و مذاهب اسلامی و کمبود این مهم، بر این باور است که «بیشتر متون در معرفی فرق و مذاهب و ازجمله شیعه دوازده‌امامی که ما باشیم، یا متونی ترویجی و تبلیغی هستند یا متونی در رد آن، باز هم با دلایل و توجیهات درونی یک مذهب که به کار شناخت غیرمعتقدان نمی‌آیند.»
 
او که شناخت غیرترویجی از فرق و مذاهب را در تحلیل اتفاقات روز منطقه، ضروری دانسته، به عرضه این کتاب توسط نشر ماهی در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرده و نوشته است: «اهمیت مقاله‌های چاپ شده در این کتاب برای من غیرمتخصص، نگاه فرهنگی مؤلف استچرا که نقطه عزیمت مولف این کتاب، نه حوادث و روایت‌ها که کتاب‌هاست با اشاره به جزئیاتی که معمولا در این نوع نوشته‌ها غایبند.»
 
نگارنده که نثر به گفته او «نسبتا پاکیزه و قابل فهم» این کتاب را با وصف «کیمیا» یاد کرده، مطالعه آن را به همه شیعیان و همه غیرشیعیانی که می‌خواهند ‌شناختی غیرترویجی از آن به دست بیاورند، توصیه نموده است.
 
 
 
ما نیازی به تاریخ‌سازی نداریم
این روزنامه در یادداشت «درس‌های پنهان یانگوم و جومونگ» که در صفحه 20 منتشر شده، با بازخوانی تاریخ‌سازی سریال‌ها برای کره، به اخلاق‌گرا و مردم‌دوست نشان دادن همه پادشاهان این سریال‌ها اشاره کرده و نوشته است: «از دو نکته نباید در این سریال‌ها غافل شد؛ نکته اول یادآوری پادشاهان خوب و اخلاق‌گرا برای نسل جدید کره است که بدون‌شک فرهنگ «حاکمان پاکدست و اخلاق‌مدار» را به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه کشور کره‌ در ذهن مخاطب «ته‌نشین» می کند…. و نکته دوم، نقش‌های کلیدی زنان در این سریال‌هاست که توانسته براساس داستان‌های طراحی‌شده، زنان را به عنوان نقاط عطف داستان در روایت تاریخی سریال‌ها به‌یادماندنی کند.»
 
نگارنده سپس هدف اصلی این یادداشت را پی گرفته و با صرف‌نظر از معدود سریال‌های قابل دفاع ایرانی، به انتقاد از تصویر سازی حاکمان تاریخ گذشته کشور به عنوان حاکمانی خون‌ریز، دیکتاتور، طماع و بی‌اخلاق و… در ذهن مخاطبان نوجوان پرداخته و نوشته است: «مگر می‌توانیم نسلی را تربیت کنیم که ریشه‌هایش در قتل و خون‌ریزی و فلاکت و بدبختی اسلافشان بوده است؟ ….چرا ما ایرانیان نمی‌توانیم در تولیدات تصویری خود تمدن سه‌‌هزارساله خود را به رخ جهانیان بکشیم که ما نیازی به تاریخ‌سازی نداریم، بلکه تاریخ ما حی‌وزنده است….»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
آیت‌الله آملی‌لاریجانی: متأسفانه برخی‌ها با غفلت یا تعمّد مسیری را می‌روند که احساس می‌شود در تقابل با تفکرات و اصول اسلامیت و انقلابیت نظام است./ ما با فراگیری زبان مخالفتی نداریم اما باید دقت کنیم که گاهی همین یادگیری زبان چهره نفوذ پیدا می‌کند و ممکن است برخی زبان را راهی برای استحاله فرهنگی قرار دهند.
 
انتشار تازه‌ترین فایل صوتی از «ایمن الظواهری»/ انگلیس، آمریکا، عربستان و حاکمان آنها می‌خواهند اسلامی دروغین را معرفی کنند و به‌همین‌دلیل مرتد هستند.
 

شرق در این شماره از شهردار مسلمان لندن نوشته و در کنار نگاه به طرح های تفکیک جنسیتی، از «راز دافعه نماز جمعه برای جوانان» و مضرات منفی دانستن تاریخ گذشته این مرز و بوم نوشته است.مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ 21 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.