ناطق نوری: جامعه اسلامی از دینداران دین ناشناس ضربه می‌خورد

اعتماد در شماره امروز از نظر ناطق نوری درباره دینداران دین ناشناس نوشته و در کنار گزارشی از سخنان مراد فرهادپور درباره گئورگ لوکاچ، به معنا و کاربرد واژگان روشنفکر و شهید پرداخته است.

ناطق نوری: جامعه اسلامی از دینداران دین ناشناس ضربه می‌خورد
روزنامه اعتماد در صفحه 2 به انعکاس سخنان حجت الاسلام ناطق نوری در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران پرداخته و از قول او با تاکید بر اینکه دینداری غیر از دین‌شناسی است، آورده است: مشکل دنیای اسلام از صدر اسلام تاکنون این بوده و هست که به موضوع دینداری پرداخته می‌شود اما به دین‌شناسی توجه نمی‌شود و بسیاری از مسلمانان دیندار دین ناشناس هستند.

 ناطق نوری با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در صدر اسلام فرصت تبیین دین‌شناسی را برای مردم پیدا نکردند، افزود: «این موضوع سبب شد تا اسلام از مسیر اصلی منحرف شود چون دینداری بود، اما شناخت دین نبود.»
 
او نخستین ضرر دین ناشناسی به دین را پذیرا شدن هرآنچه چه رنگ و بوی دین دهد، دانسته و افزوده است: «این ضرر به این معنا است که هر کس فریاد و ندای دین سر دهد به دنبالش می‌رود و از اینجاست که فرقه‌های مذهبی به وجود می‌آید یعنی دچار انشقاق و انشعاب در دین می‌شویم.»

 
 
شور رمانتیک و پناه بردن به جامعه مذهبی مسیحی
اعتماد در صفحه 9 گزارش محسن آزموده از سخنرانی «مراد فرهادپور»، نویسنده و مترجم در نشست «فلسفه چیست» در دانشگاه شهید بهشتی را منتشر ساخته و به تبیین ضد سرمایه داری رمانتیک «گئورگ لوکاچ» فیلسوف، منتقد ادبی، تاریخ نگار ادبی و منتقد چپ‌گرای مجار و یکی از بنیانگذاران مارکسیسم غربی پرداخته است.

فرهادپور در بخشی از سخن، با اشاره به وجود نفرت از زندگی بورژوایی و سرمایه‌داری در آثار اولیه لوکاچ، از نزدیکی او با  نیچه و تئوری نیهیلیسم اروپایی او در جوانی یاد کرده و گفته است: «این نفرت از سرمایه‌داری منحصر در لوکاچ نیست…. این قضیه آن قدر ریشه‌ای است که رگه‌هایی از آن را سال‌ها بعد در متفکرانی چون آدرنو و هورکهایمر در نقد زندگی امریکایی مشاهده می‌کنیم اما از زمان هگلی‌های جهان غالبا با فرآیندی طرف هستیم که طی آن شور رمانتیک علیه وضع موجود نهایتا به نوعی سازش فرهنگی در قالب بازگشت کلیسا به ویژه کلیسای کاتولیک ختم می‌شود و شاهد نوعی پناه بردن به جامعه سنتی و مذهبی مسیحی هستیم.»
 
 
 
بررسی واژگان روشنفکر و روشنفکری
این روزنامه در صفحه 9 یادداشت هفتگی موسی اکرمی، استاد دانشگاه درباره روشنفکری را ارائه نموده و به ادامه بحث درباره تعریف روشنفکر و روشنفکری و لغات و واژگان آن پرداخته است.
 
او در این یادداشت از «کاربرد واژه روشنفکر» و «معانی یا مترادف‌های واژه روشنفکر در فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران» نوشته و شماری از واژگان مرتبط را یادآوری نموده است.
 
اکرمی در ادامه از معانی و مصادیق روشنفکر نوشته و به توضیح معنای آن در اندیشه و آثار جلال آل احمد پرداخته است.

 
خانواده های‌ شهدای خارجی در راه ایران و اسلام تابعیت می گیرند
روزنامه اعتماد در صفحه 13 از تصویب طرح اعطای تابعیت به خانواده شهدای غیرایرانی خبر داده و از قول عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس آورده است: «خارجی‌های بسیاری در کشورمان ساکن هستند و اگر صاحب فرزند ‌شوند نیز شناسنامه ایرانی برای آنها صادر نمی‌شود…. حالا در این میان برخی از این خانواده‌ها پدر خود را هم در زمان جنگ تحمیلی از دست داده‌اند، خب این حق آنهاست که تابعیت ایرانی داشته باشند. الان یک ایرانی بعد از سه سال سکونت در کشور کانادا می‌تواند تابعیت آن کشور را بگیرد بعد چرا کسی که جانش را در راه این کشور و اسلام از دست داده این امکان برای خانواده‌اش نباشد؟»
 

این گزارش در ادامه به شرایطی پرداخته که می تواند عنوان شهید یا مفقودالاثر را اطلاق نماید. همچنین از آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید و  ١۶ مصداق آن نوشته که از آن جمله است: «افرادی که به تشخیص دادگاه صلاحیت‌دار در حال انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر کشته می‌شوند» و نیز «افرادی که مقام معظم رهبری آنان را طی فرمان خاص به عنوان شهید اعلام نموده اند»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
آیت‌الله مکارم شیرازی: وظیفه علمای اسلام این است که دست به دست هم داده و ریشه‌های تفکر داعش را بسوزانیم./ غربی‌ها راجع به ریشه‌های فکری داعش و تکفیری مطالعه ندارند؛ در حالی که باید به این مساله اهمیت بدهند.
 
 
روز آغاز امامت امام زمان(عج) تعطیل شد./ روز گذشته، ‌مجلس ‌تصویب کرد هشتم ربیع‌الاول، ‌روز آغاز امامت امام زمان (عج) ‌تعطیل رسمی شود.

 

اعتماد در شماره امروز از نظر ناطق نوری درباره دینداران دین ناشناس نوشته و در کنار گزارشی از سخنان مراد فرهادپور درباره گئورگ لوکاچ، به معنا و کاربرد واژگان روشنفکر و شهید پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌سه‌شنبه‌ 14 اردیبهشت / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.