قصه فرهنگ و نهادهای مصرف کننده بودجه فرهنگی

شرق در اولین روز هفته از عملکرد دستگاه‌های مصرف کننده بودجه فرهنگی سخن گفته و درکنار نظر خطیب جمعه تهران در مورد گشت ارشاد، به سرنوشت نامعلوم حج امسال ایرانیان پرداخته است.

فرهنگ و نهادهای غیردولتی مصرف کننده بودجه
روزنامه شرق در صفحه 1 یادداشت مصطفی ایزدی، فعال فرهنگی را با عنوان «نقش غیردولتی‌ها در فرهنگ» منتشر ساخته و با اشاره به همیشگی بودن دغدغه فرهنگی میان اهل معرفت و انصاف، توقع ساماندهی فرهنگ، به تنهایی توسط دولت را توقعی بیجا و ناروا دانسته است.

 او با یادآوری اینکه در شعارهای دو سه دهه اخیر، بر فرهنگی بودن انقلاب تاکید شده، از برخی تشکل‌های فرهنگی‌ای نام برده که قرار بود و هست که جامعه‌ای فرهنگی بسازند، اما پس شکل گیری اولیه، به  تشکیلات گسترده و برنامه و مانیفست و اساسنامه و نیروی انسانی فراوان رسیده‌اند. نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، امور فرهنگی بسیج مستضعفین، سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم وحوزه‌ هنری؛ و….
 
ایزدی با اشاره به سهم هزارو ٣٠٠ میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارتخانه ورزش از بودجه حدود پنج هزار میلیارد تومانی فرهنگی کشور، معتقد است آنان که  به طور مرتب، مشکلات فرهنگی جامعه را متوجه عملکرد دولت می‌دانند؛  همیشه دستگاه‌هایی که بخش اصلی بودجه فرهنگی یعنی رقم 3/2 هزار میلیارد تومان را در اختیار دارند، نادیده می‌گیرند. 
 

 
 
سیداحمد خاتمی: طرح ناجا برای مبارزه با بدحجابی و بی‌حجابی مهربانانه‌ است
شرق در صفحه 3 از قول آیت‌الله سیداحمد خاتمی، خطیب نمازجمعه این هفته تهران به موضوع گشت ارشاد نیروی انتظامی پرداخته و آورده است: «ما نمی‌گوییم هر کسی که بد در جامعه گشت، ضدانقلاب است. ممکن است کسی گول شیطان را خورده و این وضعیت را پیدا کرده اما اردوگاه دل برخی با نظام است.»
 
او با اشاره به مصوبه سال ٨۶ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره همکاری ٢۶ دستگاه در این زمینه، از طرح امنیت اخلاقی برای مبارزه با توزیع مواد مخدر، مبارزه با اراذل‌ و اوباش، مبارزه با سارقان و مزاحمین نوامیس و با مبارزه با توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی دفاع کرده و افزوده است: «درون این طرح، مبارزه با بدحجابی و بی‌حجابی هم وجود دارد که برخورد دراین‌باره مهربانانه‌تر است.»
 

 
 
تکلیف حج ایرانیان هنوز مشخص نیست
این روزنامه در صفحه 17 خبر از تشکیل شورای حج با حضور رئیس‌جمهوری داده و از قول سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، به آخرین وضعیت و نتایج مذاکرات با طرف‌های سعودی در مورد حج تمتع سال ۱۳۹۵ پرداخته است.
 
او با اشاره به اهمیت «چگونگی صدور ویزا»، «استفاده زائران از خدمات کنسولی در طول سفر» و «تأمین امنیت زائران» برای سازمان  حج و زیارت و ارائه پیشنهاداتی در این باره به طرف سعودی، گفته است: «اعلام‌ نظر نکردن شفاف و قطعی عربستانی‌ها در این خصوص، بیانگر بی‌انسجامی یا ناهماهنگی در دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده بین وزارت امور خارجه و وزارت حج عربستان است.»
 

 
 
رقابت لیبرال‌های عربستان و فرقه‌گرایان مذهبی برای جذب مردم
روزنامه شرق در صفحه 8 ترجمه یادداشت روزنامه قطری «العرب» درباره «لیبرال‌های عربستان» را به چاپ رسانده و با اشاره به فاصله لیبرال‌های این کشور با سه‌چهارم ملت عربستان، به نکوهش شکل‌گیری این دیوار بلند در منطقه‌ای با مشکلات فرقه‌گرایانه مذهبی پرداخته است.
 
نگارنده با اعتقاد به عدم شفافیت لیبرال‌ها در حوزه‌های دینی؛ صحبت از دین، آزادی و کرامت انسانی را برای‌ آنان دشوار و تا حدودی ناممکن توصیف کرده و بر این باور است که در تصور مردم نیز لیبرال‌ها گروهی دیکتاتورمنش و به‌شدت خودخواه قلمداد شده‌اند.
 

این یادداشت هرچند مدعیان فرقه‌گرایی مذهبی را «فاقد سطح فرهنگی مطلوب» و «دارای فاصله‌ با جوهر دین» توصیف کرده اما آنان را در تکاپوی پر کردن ‌ خلأ بین مردم و لیبرال‌ها دانسته و معتقد است لیبرال‌ها نیز در تکاپوی ایجاد تغییرات، اصلاح قوانین و توسعه دموکراسی برای همراه کردن مردم قرار دارند.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
وزیر ارشاد: عوامل حمله به سفارت عربستان در زندان هستند./ عربستان امسال سنگ‌اندازی و کارشکنی می‌کند تا حجاج ایرانی نتوانند این فریضه را انجام دهند.
 
 
سخنگوی وزارت کشور: طرح امنیت اخلاقی باید در شورای امنیت کشور بررسی شود.
 
 
دیدار سیدحسن خمینی با خانواده ستایش: آینده افغانستان را هیچ‌کس بهتر از فرزندان شیعیانی که در جامعه ما تربیت یافته‌اند، نمی‌توانند اداره کنند.
 
 
علی لاریجانی: مبنای اصلی انقلابیون دیانت و خردمندی بود که توانستند با پیش‌بینی درست حوادث و با توکل به خداوند و رعایت اخلاق و انصاف به پیروزی برسند./  احساسات غیرمتکی بر عقلانیتِ سیاسی، کوراندیشی است که غالبا نه ره به جایی می‌برد و نه در جاده اخلاق طی طریق می‌کند.

 

شرق در اولین روز هفته از عملکرد دستگاه‌های مصرف کننده بودجه فرهنگی سخن گفته و درکنار نظر خطیب جمعه تهران در مورد گشت ارشاد، به سرنوشت نامعلوم حج امسال ایرانیان پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 11 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.