سید محمد بهشتی: ایرانیان ورای مسلمانی، مستعد رسیدن به مقام ایمان شدند

اعتماد در آخرین شماره سال 1394 درباره پیوند نوروز و اسلام سخن گفته و با اشاره به عام بودن بهار و لطف حق در یادداشتی از میرفتاح، نظر یک عضو خبرگان درباره نحوه انعکاس اخبار حرم امام در صداوسیما را به چاپ رسانده است.

سید محمد بهشتی: ایرانیان برای مسلمانی، مستعد رسیدن به مقام ایمان شدند
اعتماد در صفحه 16 یادداشت نورزوی سید محمد بهشتی با عنوان «نوروز: تیر آرش نشسته در دل‌های ما ایرانیان» را منتشر ساخته و در بخشی از آن با اشاره به تلاش های صورت گرفته بسیار در پیوند نوروز با مضامین اسلامی پس از فتح ایران، نوشته است: «ولیکن به نظر من به عکس، ایرانیان تلاشی برای این پیوند نکردند؛ ایرانیان مسلمان شدند چون نوروز را جشن می‌گرفتند، مسلمان شدند چون اهل دل بودند و در این رمزی بزرگ است اگر بفهمیم.»
 
او معتقد است اگر بدانیم ایرانیان ورای ظاهر مسلمانی، قلب و باطن و معنویت اسلام را به جا آوردند، بسیاری از گره‌های زندگی ما باز خواهد شد. چون ایرانیان ورای مسلمانی، مستعد رسیدن به مقام «ایمان» شدند و مقام ایمان میسر نمی‌شود مگر با دل.
 
 
 
خاصیت بهار همین است که لطف حق عام است
سید علی میرفتاح در یادداشت امروز خود در صفحه 16 با عنوان «قضیه بهار» با طرح این پرسش که «اصلا مگر می‌شود همراه و همدل بهار نشد؟» نوشته است: «حیف نیست که آدمیزاد، همچنان گره بر پیشانی بیندازد و عین زقوم تلخ سخن بگوید و با عالم و آدم دعوا داشته باشد؟ حیف نیست این یک برج را هم عین یازده برج قبل، بلکه عین برج زهرمار، پشمینه‌پوش تندخو باشیم و در حرف و عمل از آشتی بگریزیم و دائم از دعوا بگوییم؟»
 
او در بخش دیگری از این نوشتار با اشاره به ربیع نامیده شدن رمضان نوشته است: «فیض و لطف حق در بهار عام است و در این فصل باران رحمت الهی بر سر ما خلق‌‌الله بی‌دریغ می‌بارد. باران لطف حق بر دل پرگل شما می‌‌بارد، بر دل کویری و لم‌یزرع من نیز می‌بارد. اصلا خاصیت بهار همین است که لطف حق عام است. منجی آخرالزمان را هم به همین اعتبار «ربیع‌الانام» نامیده‌اند که بقیه‌الله، خیر مطلق است و هیچ بنی‌بشری را از خود محروم نمی‌کند، مگر آن جانوران کج‌طبعی که خود، خود را از این در برانند و بر این آفتاب پشت کنند و از این نسیم دور بایستند.»
 
میرفتاح در بیان راه شناسایی دوزخیان در دنیا نوشته است: «تعریف می‌کنند که بر ساکنان دوزخ در میان آن همه تلخی و داغی و زشتی و عذاب، یکباره، نسیمی خوش و معطر وزیدن می‌گیرد. می‌پرسند: «این باد سرد و سلامت از کجاست؟» می‌گویند: «پیامبر رحمت است که دارد از کنار شما می‌گذرد». می‌دانید دوزخیان چه می‌گویند؟ می‌گویند: «درها را ببندید، پشت دیوارهای عذاب پناه بگیرید تا این رحمت، عیش جهنمی‌مان را منغص نکند». همه آنها که «محروم»اند و به عمد خود را محروم می‌کنند دوزخی‌اند حتی اگر هیچ معصیت نکرده باشند. مگر معصیتی بالاتر از محرومی هم هست؟»
 
 
 
هاشم‌زاده هریسی: خدا می‌داند اطلاع افکار عمومی از بی توجهی به حرم امام چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت
روزنامه اعتماد در صفحه 10 به بازنشر گفتگوی پایگاه «جماران» با هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری پرداخته و زیر عنوان «بی‌مهری به حرم امام بازتاب بین‌المللی دارد» درباره پخش نکردن اخبار مربوط به حرم امام خمینی(س) در رسانه ملی گفته است: «ان‌شاء‌الله که چنین چیزی وجود ندارد و غفلت شده یا اشتباه شده که اخبار حرم امام را پخش نکردند. در غیر این صورت اگر این امر سیاست و رویه باشد، رویه و سنت بسیار بدی است.»
 

او با اشاره به سفره‌ ای که از سوی آن حرم و کسی که در آن حرم خوابیده بر روی ملت ایران و مستضعفین جهان گسترده شده، می گوید: «بی‌مهری نسبت به حرم امام خمینی(س)، جدا شدن و فاصله گرفتن از نظام اسلامی، انقلاب و ولایت تلقی می‌شود؛ حتی برای من قابل تصور هم نیست که چنین برخوردی شده باشد. اگر افکار عمومی متوجه چنین رفتاری با حرم امام خمینی(س) شود، خدا می‌داند چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟»

اعتماد در آخرین شماره سال 1394 درباره پیوند نوروز و اسلام سخن گفته و با اشاره به عام بودن بهار و لطف حق در یادداشتی از میرفتاح، نظر یک عضو خبرگان درباره نحوه انعکاس اخبار حرم امام در صداوسیما را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 27 اسفند / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.