پورنجاتی: به مرگ روشنفکری در ایران کمک نکنیم

این شماره از روزنامه اعتماد میزبان یادداشتی با موضوع جریان‌های مختلف روشنفکری در ایران است و در بخشی دیگر، از قول معتبرترین نشریه روابط خارجه آمریکا مدعی است برای مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرای داعش اقدام موثری صورت نگرفته است.

پورنجاتی: به مرگ روشنفکری در ایران کمک نکنیم
احمد پورنجاتی در یادداشتی با عنوان «به واکاوی بی‌رحمانه نیازمندیم»، به بررسی جریان روشنفکری در ایران پرداخته و با اشاره به صفات آنچه «جریان روشنفکری ترجمه‌ای» نامیده، نگاهی به روشنفکری پلاستیکی یا کاریکاتوری داشته است.
 
نگارنده که تلاش می‌کند با صرف نظر از «جریان روشنفکری ترجمه‌ای و کپی‌کار» پس از مشروطه، از وزن، جایگاه و میزان اثربخشی روشنفکران ایران بر سرنوشت جامعه ایران سخن بگوید، معتقد است روشنفکری در ایران در شرایط پیشابلوغ دچار نوعی وقفه یا سکته تاریخی شده و از دوران کودکی به نوجوانی رسیده و گاه جلوه‌هایی از بلوغ هم نشان داده اما نتوانسته به صورت لایه پایدار تاثیرگذار در روند تحولات سیاسی و اجتماعی باشد.
 
در بخش‌هایی از این یادداشت می‌خوانیم:
« به نظر من مدت‌هاست جریان روشنفکری در جامعه ایران بیش از یک واقعیت ملموس و ارگانیسم زنده به نوعی تاکسیدرمی شباهت پیدا کرده. یعنی یک کالبدی بی‌جان اما نوستالژیک دارد و هرچه به این سال‌ها و روزها نزدیک‌تر می‌شویم این پدیده خوش آب و رنگ اما بی‌جان و بی‌تاثیر بیشتر خودنمایی می‌کند. به‌گونه‌ای که به گمان من، متاسفانه جریان روشنفکری در ایران امروز چیزی شبیه یک پدیده میراث فرهنگی و با همه احترام و ارزش معنوی، بسیار کم خاصیت و حتی بی‌خاصیت است.

یکی از پدیده‌های مهم و تاسف‌برانگیز این بی‌نسبتی میان مسائل و چالش‌های جامعه، ظهور روشنفکران باسمه‌ای یا کاریکاتوری در فضای امروزی جامعه است….

…. به نظر من روشنفکران ایرانی، همین امروز و نه حتی فردا نیازمند یک واکاوی درست و بی‌تعصب درباره وضعیت و نسبت خود با واقعیت‌های جامعه هستند و اگر از چنین واکاوی بی‌رحمانه‌ای به هر دلیل و توجیهی فرار کنند، در واقع به مرگ روشنفکری در ایران بیش از ادامه زندگی و بالندگی جریان روشنفکری کمک کرده اند.»
 
 
 
معتبرترین نشریه روابط خارجه آمریکا: برای مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرای داعش اقدام موثری صورت نگرفته است
اعتماد در صفحه 6  یادداشت جاکوب اولیدورث با عنوان «بازی تئوری تروریسم» را به نقل از پایگاه «فارین افیرز» منتشر ساخته و در پی این سوال برآمده است که این گروه تروریستی چگونه دیگران را رادیکال کرده و از نیروهای افراط‌گرا، خشونت‌طلب تربیت می کند؟
 
در این یادداشت با تاکید بر اینکه دولت آمریکا بانک اطلاعاتی در مورد ایدئولوژی، اهداف، پیام‌ها، و برنامه‌های داعش دارد، مشکل را در آن دانسته که نمی‌توانند بفهمند چه چیزی از این همه داده بیرون می‌آید.
 

در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:
«اگر چه اجلاس کاخ سفید در مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در ماه فوریه راه را برای شروع همکاری‌های وزارت امور خارجه امریکا و دیگر سازمان‌ها با شرکای منطقه‌ای برای مقابله با پرورش افراط‌گرایی، افزایش خطرات ایدئولوژی فرامنطقه‌ای آغاز کرده است و برنامه متمرکز بر ایجاد مشارکت با کشورهای منطقه، برای مقابله با تاثیر سلامت روانی و عوامل اقتصادی بر افراط‌گرایی خشونت‌آمیز است، اما اینها شاید برای برخی کاربران شبکه اجتماعی انگیزه باشد، و در اینجا از طبیعت استثنایی ایدئولوژی افراط‌گرای داعش چشم پوشی می‌شود. در کوتاه‌مدت، سیاست مقابله با افراط‌گرایی خشونت آمیز تاثیر کمی داشت، چون ایدئولوژی داعش برای تبدیل افراط گرایی داعش به خشونت هدف قرار نگرفت. برای مقابله با پروژه افراط‌گرایی خشونت آمیز و توقف استخدام نیروی تازه از سوی داعش، واشنگتن باید به نظریه بازی (مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیلی برای مطالعه رفتار راهبردی بین عوامل عقلانی) توجه کند.»

 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
حصر «زنان» حجاز شکست/ نخستین نتیجه اعلام شده از شمارش آرا نشان می‌دهد در این انتخابات یک زن توانست در استان مکه بر یکی از کرسی‌های شورای محلی این منطقه تکیه بزند./ نام ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان به عنوان کسی که حق رای را به زنان داد، در تاریخ عربستان خواهد ماند.

این شماره از روزنامه اعتماد میزبان یادداشتی با موضوع جریان‌های مختلف روشنفکری در ایران است و در بخشی دیگر، از قول معتبرترین نشریه روابط خارجه آمریکا مدعی است برای مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرای داعش اقدام موثری صورت نگرفته است.مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه 23 آذر / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.