«شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی» منتشر شد

«شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی» با ترجمه مسعود انصاری توسط نشر مولی به چاپ رسید.

«شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی» با ترجمه مسعود انصاری به چاپ رسید.

قطب‌الدین محمود شیرازی (۶۳۳-۷۱۰ قمری) دانشمند ذوالفنون و از مشهورترین شخصیت‌های علمی قرن هفتم و هشتم قمری در ایران و جهان اسلام است. حکماً و فلاسفه او را بسیار بزرگ داشته‌اند؛ و از جمله ملاصدرا او را با لفظ «علامه» یاد می‌کند.

شرح او بر حکمت الاشراق گرچه نخستین شرح نیست، اما مشهورترین و روشمندترین آن‌هاست. او در فرازی از مقدمۀ شرح، هدف و روشش را چنین توصیف می‌کند: این بنده نپسندیدم که این شگفتی‌ها و زیبایی‌هایی که در حکم مغزای دانش و حکمت و چکیدۀ سیروسلوک است، زیر پرده‌ای از ابهام و نهفته از افهام بماند، در نتیجه صلاح دیدم به گونه‌ای آن را شرح کنم که دشواریِ لفظ از بین برود و نقاب از چهرۀ معانی برافتد؛ و در آن به حل الفاظ و توضیح معانی بسنده کرده‌ام و با گشودن ترکیبات و تنقیح مبانی کوشیده‌ام مباحثش را به روشنی بیان کنم. همچنین تلاش کرده‌ام قواعدش را گزارش دهم و اصولش را بیان و مقاصدش را شرح کنم؛ و فایده‌های فراوانش را معلوم دارم؛ و خلاصه و معجزش را بسط دهم و گره از پیچیدگی‌هایش بگشایم و مرسلات و معانی گریزپایش را در بند کشم و مجملش را تفصیل دهم؛ و در این کار بیشتر از دیگر تالیفات او و شروح تالیفات او بهره می‌گیرم.

«شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی» به همت نشر مولی و به قیمت یک میلیون و پنجاه هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.