کریسمس بی رونق در زادگاه عیسی مسیح

«بیت‌لحم» در کریسمس معمولا در شلوغ‌ترین حالت خود است، اما جنگ امسال گردشگران و زائران این شهر فلسطینی اشغال شده به دست اسرائیل در کرانه باختری را به وحشت انداخته و هتل‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های سوغاتی را متروکه کرده است.

در حالی که در آستانه کریسمس اخبار مربوط به حمله نظامی اسرائیل به غزه و افزایش خشونت در کرانه باختری از هفتم اکتبر در جهان پررنگ شده، صاحبان مشاغل در بیت لحم می‌گویند که هیچکس نمی‌آید.

جوی کاناواتی، مالک «هتل الکساندر» که خانواده‌اش چهار نسل در بیت‌لحم زندگی و کار کرده‌اند، می‌گوید: «ما مهمان نداریم. حتی یکی. این بدترین کریسمس تا به الان است. بیت‌لحم برای کریسمس تعطیل است. نه خبری از درخت کریسمس است، نه خبری از شادی است و نه حال و هوای کریسمس دیده می‌شود.»
بیت‌لحم که درست در جنوب قدس واقع شده، به شدت به درآمد و شغل حاصل از حضور بازدیدکنندگانی از سراسر جهان که برای دیدن «کلیسای مهد» – محل تولد حضرت عیسی(ع) – می‌آیند، وابسته است.

کاناواتی گفت که قبل از هفتم اکتبر، هتل او به طور کامل برای کریسمس (۲۵ دسامبر) رزرو شده بود، تا جایی که او به دنبال اتاق‌هایی در جاهای دیگر این شهر بود تا به افرادی که نمی‌توانست جا بدهد، کمک کند. از زمان شروع جنگ، همه مسافران برنامه‌هایشان را لغو کردند. کاناواتی می‌گوید: «تمام چیزی که ما در ایمیل خود دریافت می‌کنیم، کنسلی پشت کنسلی است.»
او با دوربین تلویزیون رویترز به گشت و گذار در هتل رفت و درهای اتاق‌های خالی را باز کرده و سالن غذاخوری را که غرق در سکوت بود، نشان داد. این شهروند بیت‌لحم گفت: «هرشب حداقل ۱۲۰ نفر اینجا شام می‌خوردند و اینجا مملو از جمعیت بود. سر و صدا بود و حضور مردم. اما اکنون خالیست؛ نه خبری از صبحانه کریسمس است، نه شام کریسمس، نه بوفه کریسمس.»

افزایش حملات

از زمان جنگ سال ۱۹۶۷ میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی همسایه، این رژیم کرانه باختری را اشغال کرده است؛ منطقه‌ای که فلسطینیان آن را به عنوان هسته اصلی کشور مستقل آینده خود می‌خواهند.

اسرائیل در سراسر کرانه باختری، شهرک‌های یهودی‌نشینی ساخته که اکثر کشورها آنها را غیرقانونی می‌دانند. اسرائیل اما بی‌توجه به اعتراضات سفسطه می‌کند. تعدادی از وزرای آن در شهرک‌ها زندگی می‌کنند که حامی گسترش این شهرک‌های غیرقانونی هم هستند.

از هفتم اکتبر، کرانه باختری شاهد افزایش حملات شهرک‌نشینان یهودی به فلسطینیان شده است؛ حملاتی که در سال جاری و پیش از عملیات حماس هم به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر رسیده بود.

میدان منگر (گهواره) بیت‌لحم، فضای سنگفرش بزرگی در مقابل کلیسای عیسی مسیح (ع) که معمولا به عنوان نقطه کانونی برای جشن‌های کریسمس دیده می‌شود، آرام و تقریبا خالی است؛ همینطور خیابان‌های مجاور آن که اکثر مغازه‌های خرید سوغات را در خود جای داده، بسته هستند و سکوت حکمفرماست.
رونی تاباش، یکی از این فروشنده‌هاست. او می‌گوید:‌ «تقریبا دو ماه است که از زائر و گردشگر خبری نیست. ما می‌خواهیم احساس کنیم که همه چیز به زندگی عادی باز خواهد گشت.»

علا سلامه که صاحب رستوران فلافل‌فروشی است، می‌گوید که کسب و کار او با ۱۰ درصد یا ۱۵ درصد ظرفیت کار می‌کند و به جای موج معمول بازدیدکنندگان خارجی، از خانواده‌های فلسطینی محلی پذیرایی می‌کند.

او می‌گوید که محل کسب و کارش باز است، چون کارکنانش به این کار نیاز دارند. او گفت: «من کارگر دارم. خب از کجا پول بیاورم به آنها بدهم تا آنها مایحتاج خانواده‌ها و بچه‌هایشان را تامین کنند؟ ما برای صلح دعا می‌کنیم. برای صلح. می‌دانید، بیت‌لحم شهری است که صلح در آن متولد شد، پس باید پیام‌رسان صلح به سراسر جهان باشد.»

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.