مسلمانان امریکا و تجربه‌ دشوار کار بانکی در رمضان

رویدا عبدالعزیز: برخی نهادهای مالی امریکا تبعیض علیه مسلمانان امریکا اعمال می‌دارند و بسیاری درباره تأثیر این اقدامات در ماه رمضان نگرانند.

محمدعلی مجردی در میشیگان پلتفرم آنلاینی در سال 2018 ایجاد کرد که در آن زبان و شعر فارسی را آموزش می‌دهد. او ادعا می‌کند که کسب و کار او این روزها دشوار شده است زیرا نهادهای مالی مختلف امریکایی به خاطر پیش‌زمینه قومی و دینی او(مسلمانان امریکا) را تحت فشار قرار داده‌اند.

او برای نمونه به این نکته اشاره کرده است که بارها بدون هشدار قبلی حساب‌های او را مسدود کرده‌اند. علاوه بر آن برخی از دانشجویانش دیگر در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند چون پرداخت‌های آنها از سوی بانک‌ها نشانه‌گذاری شده و به دولت گزارش داده می‌شود و آنها را ترسانده است.

بر اساس گزارشی که مؤسسه اجتماعی ISPU منتشر کرد یک چهارم مسلمانان امریکا در مواجهه با بانکها دچار مشکل هستند؛ گرفتاری‌ها فقط منحصر به افتتاح یک حساب بانکی نیست بلکه تعلیق یا بستن حساب‌ها و تحقیق از پرداخت‌ها را نیز دربر می‌گیرد.

برخی از مسلمانان امریکا نگرانند که با آغاز ماه رمضان که در آن شرکت در امور خیریه افزایش می‌یابد این تبعیض نهادهای مالی به کسب و کارها و امور خیریه آنها لطمه بزند.

مدیر تحقیقات مؤسسه می‌گوید: این مهم است که مردم بدانند که اسلام‌هراسی تنها به بی‌ادبی در یک فروشگاه ختم نمی‌شود و چه صدماتی را به جماعتی وارد می‌کند.

مجردی بلافاصله بعد از شروع کار خود از ابزارهای مالی گوناگونی استفاده کرد. به گفته او پرداخت‌های پی‌پال دانشجویانش به هنگام استفاده از عباراتی مانند شعر ایرانی یا کلاس شعر فارسی با تأخیر مواجه شدند.

او مجبور به پاسخگویی درباره استفاده از عبارت «فارسی» به شرکت پی‌پال شد و سه بار حسابش مسدود شد. حتی با ایجاد حساب تجاری هم مشکل حل نشد. سخنگوی پی‌پال به خبرنگار ما گفت که شرکت او ملزم به رعایت قواعد اقتصادی ایالات متحده و نیز قوانین تحریم‌های تجاری است و از این رو باید از مبادلات و تراکنش‌های مشتریان خود اطمینان حاصل کند.

بسیاری از دیگر نهادهای مالی نیز ادعا کردند که ملزم به رعایت دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری امریکا درباره تحریم‌های ایران، سوریه، کوبا و کره شمالی هستند.

مطالعه نشان می‌دهد که اغلب مسلمانان تجربه به مشکل‌خوردن با نهادهای مالی امریکایی را داشته‌اند. برای نمونه 33 درصد مسلمانان با تعلیق یا بستن حساب‌ها مواجه شده‌اند.

در فوریه 2022 مجردی سعی کرد تا حسابی تجاری در چیس بانک افتتاح کند. او بدین منظور به شعبه محلی رفت و پس از پاسخ به پرسش‌های پرشمار در افتتاح حساب با مشکلات زیادی روبرو شد. این در حالی است که بانک مدعی است تعلقات سیاسی و دینی مشتریانش را معیار قرار نمی‌دهد و صرفاً به بررسی مستندات مربوط به کسب و کار توجه دارد.

 

مجردی تباری ایرانی دارد اما در میشیگان متولد شده و به عنوان شهروند امریکایی کسب و کار می‌کند اما با این حال او چنین مشکلاتی را با شرکت پاترئون نیز تجربه کرد. تا آنجا که شرکت مدعی شد او به صورت غیر قانونی از وی پی ان استفاده کرده و از این رو حساب او مسدود می‌شود. البته مجردی این ادعا را رد کرد. با این حال شرکت مدعی شد به دلیل قوانین تحریم دولت امریکا حساب کاربری مجردی را پاک کرد. با این تفاسیر است که مجردی فکر می‌کند با او مانند مجرم و شهروند درجه دو رفتار می‌شود. این رفتارها موجب می‌شود که او بگوید چنین تجربیاتی باعث می‌شود که او نخواهد خود را جزئی از کشور امریکا بداند.

 

مترجم: مجید کیوانفر

منبع هافینگتن پست
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.