صدور مجوز شرکت دختران در آزمون فارغ التحصیلی در افغانستان

بر اساس اعلام یکی از مقام‌های طالبان و اسنادی از سوی دولت افغانستان، دختران دانش آموز این کشور اجازه یافتند تا در آزمون‌های فارغ التحصیلی که روزهای آتی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اجازه از سوی طالبان افغانستان در حالی صادر شده که این دختران دانش آموز از ۱۵ اوت سال گذشته میلادی که طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفت، از حضور در مدارس منع شده بودند.

بر اساس دو سند از وزارت ‌آموزش طالبان افغانستان این تصمیم برای ۳۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان است که تعطیلات زمستانی مدارس در آنها در اواسط دسامبر ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

احسان‌الله کتاب، رئیس اداره آموزش کابل گفته که این آزمون‌ها امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود. وی اما جزئیاتی درباره این آزمون‌ها ارائه نداد و هنوز مشخص نیست که چه تعداد دختر دانش آموز می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت کنند.

در یکی از این اسناد از اداره آموزش کابل آمده که این آزمون‌ها از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی تا ۱۳ به وقت محلی برگزار می‌شود. دومین سند نیز به امضای حبیب‌الله آقا، وزیر آموزش افغانستان که در سپتامبر منصوب شد، اعلام می‌کند که این آزمون‌ها در ۳۱ ولایت افغانستان برگزار می‌شود.

در سه ولایت دیگر یعنی قندهار، هلمند و نیمروز زمان‌بندی متفاوتی برای سال تحصیلی در نظر گرفته شده و آزمون‌های فارغ التحصیلی دبیرستان بعدا انجام می‌شود.

“نجلا” ۱۸ ساله از کابل گفته است: این واقعا مسخره است.

او اکنون دانش آموز کلاس دوازدهم و واجد شرایط برای این آزمون است اما می‌گوید:‌ ما تمام سال را در تنش بودیم و حتی نتوانستیم یک صفحه از کتاب‌های خود را بخوانیم. چطور ممکن است که پس از یکسال و نیم که طالبان مدارس را بسته، آزمون بدهیم.

طالبان در اوت ۲۰۲۱ پس از آن بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفت که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از ۲۰ سال از این کشور خارج شدند.

طالبان با وجود وعده‌های اولیه مبنی بر اجرای قوانین میانه رو و احترام به حق و حقوق زنان و اقلیت‌ها محدودیت‌هایی را وضع کرده و آزادی را از زنان جامعه افغانستان سلب کرده است.

آنها دختران را از تحصیل در راهنمایی و دبیرستان منع، زنان را از اکثر مشاغل محدود کرده و به آنها دستور داده که لباس‌های کاملا پوشیده در اماکن عمومی بپوشند. حضور زنان در پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و نمایشگاه‌های تفریحی نیز ممنوع شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.