کتاب «تعامل با بیماری و بیمار بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

کتاب «تعامل با بیماری و بیمار بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر سیدمحمدهادی شاهرخی در 87 صفحه روانه بازار نشر شد.

کتاب «تعامل با بیماری و بیمار بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر سیدمحمدهادی شاهرخی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و همزمان با ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار به همت نشر این پژوهشگاه در 87 صفحه به چاپ رسید.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی‌های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه‌های مستقل نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به تعامل با بیماری و بیمار در آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) تهیه می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم شناسی، به اهمیت سلامتی پرداخته شده است.

نویسنده، در ادامه این اثر، پس از بررسی اقسام بیماری، به رابطه جسم و روح پرداخته و آثار بیماری (بخشش گناهان، تخفیف تکالیف، بهره مندی از پاداش و فضل خدا، استجابت دعا، جلوگیری از سرمستی، حفظ دین، دفع برخی بیماری‌های مهم‌تر، صعود به درجات عالی، و یاد خدا) را تبیین کرده است.

«تعامل با بیماری» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا به بیماری‌های واگیردار و قرنطینه، اجازه عیادت به دیگران، اقدام به درمان، مراجعه به پزشک همجنس، پرهیز از غذاهای مضر، پرهیز از فعالیت بدنی سنگین، مراقبت از خود، سپاسگزاری از پزشک و پرستار، دعا برای خود و دیگران، بیماری از خود و شفا را از خدا دانستن، توجه به پاداش بیماری، صبر و شکر بر بیماری، انجام تکالیف عبادی و دینی، نذر برای شفا، دادن صدقه، حرز و تعویذ برای پیشگیری و درمان، و آمادگی برای مرگ اشاره شده است.

نویسنده در این اثر، به «تعامل با بیمار بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» می‌پردازد که در این قسمت، پس از بیان مسئولیت‌های پزشکان و پرستاران، به پرستاری از بیمار اشاره شده و آثار و فواید پرستاری و همچنین آداب پرستاری تشریح شده است.

سپس، «عیادت از بیمار بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» مورد اشاره قرار گرفته و در این عرصه، اهمیت و فواید عیادت و آداب عیادت تبیین شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.