همایش سیره و زمانه امام حسن عسگری(ع)

همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسگری(ع) پنجشنبه ۱۲ آبان ماه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، عنوان کرد: این همایش به زندگی امام حسن عسکری(ع)، تبیین سیره امام و ارائه اطلاعاتی درباره عصر امام حسن عسکری(ع) می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه این همایش در ادامه سلسله همایش ابن الرضا(ع) است که انجمن تاریخ‌پژوهان به صورت مشترک با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند، اظهار کرد: اولین همایش از این سلسله همایش‌ها در رابطه با امام جواد(ع) بود که بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه رسید و از مقالات پذیرفته شده سه جلد کتاب به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه برای این همایش نیز ۱۰۰ مقاله دریافت شده که حدود ۵۰ مقاله از آن مورد پذیرش قرار گرفته است، اظهار کرد؛ به دنبال این هستیم با ترجمه آثار به زبان عربی این همایش را در عراق نیز برگزار کنیم.

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ادامه داد: ورود افکار و اندیشه‌های انحرافی، شکل‌گیری فرقه‌های متعدد در زمان این سه امام(ع) و محدودیت شدید اهل بیت (ع) به طوری که زندگانی خود را خارج از مدینه سپری کردند سبب پرداختن به این امامان بزرگوار شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری بیان کرد: از دلایل حائز اهمیت دیگر برای پرداختند به این سه امام بزرگوار اتصال به عصر غیبت است که باید به آن پرداخته شود زیرا شناخت اقدامات اهل بیت(ع) در راستای زمینه سازی برای ورود جامعه شیعه به عصر غیبت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: زندگانی امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت و قبل امامت، شرایط و بستر تاریخی امام، سیره امام در ابعاد مختلف، امام از نگاه دیگران (اهل سنت)، امام از نگاه مستشرقان، امام حسن عسکری(ع) و تمدن اسلامی، وضعیت شیعه در عصر امام و فرقه‌های عصر امام و مواجهه امام با آن‌ها از محورهای این همایش است.

وی در خصوص اهمیت برگزاری این نوع همایش‌ها اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات در جامعه، نداشتن الگو است و یکی از اهداف برگزاری این نوع برنامه ارائه الگوی مناسب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری یادآور شد: این همایش پنجشنبه ۱۲ آبان ماه مصادف با ولادت امام حسن عسگری (ع) ساعت ۹ صبح الی ۱۷ در تالار امام حسین (ع) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی اضافه کرد: این همایش در شش کمیسیون تخصصی برگزار می‌شود و در اختتامیه این همایش گزارشی از کمیسیون‌ها ارائه می‌شود.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.