طرح جدید دسته‌بندی مسلمانان در دانمارک

سیاست جدید دولت دانمارک در دسته‌بندی مسلمانان بر اساس کشور مبدا باعث برانگیخته‌شدن انتقادات شده‌است.

به نقل از تی آر تی، اقدام جدید و عجیب دولت دانمارک برای دسته‌بندی مسلمانان براساس کشورهای مبدأ، اقدامی است که منتقدان آن را تلاش برای تبعیض بیشتر علیه جامعه مسلمانان این کشور خوانده‌اند.

دو سال پیش، ماتیاس تسفای (Mattias Tesfaye)، وزیر سابق مهاجرت و ادغام دانمارک قصد داشت بفهمد که آیا بین این که افراد از چه کشوری به دانمارک آمده‌اند و اینکه در آمار جرم و جنایت و استخدام چه جایگاهی دارند ارتباطی وجود دارد یا خیر.

این امر منجر به ایجاد یک معیار آماری جدید و غیرمعمول به نام MENAPT شد که با طبقه‌بندی کشورهای غیرغربی که قبلاً توسط اداره آمار دانمارک استفاده می‌شد، متفاوت است.

MENAPT شامل کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به اضافه کشورهای پاکستان و ترکیه است.

فهرست جدید، چند کشور خاص با جمعیت اکثرا مسلمان را هدف قرار می‌دهد. اگرچه این فهرست در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، اما از آن زمان به بخش مهمی از شعارهای سیاسی کشور تبدیل شده است. علاوه بر این، مقررات جدید شهروندی که سال گذشته اجرا شد نشان داد که متقاضیان کشورهای MENAPT جدا از همتایان خود در لیست غیر غربی مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

منتقدان این امر را تلاشی می‌دانند که می‌تواند به تبعیض بیشتر علیه مسلمانان ساکن دانمارک به‌ویژه مسلمانان متعلق به کشورهای موجود در فهرست منجر شود. امانی حسنی، جامعه‌شناس که در مورد نژادپرستی و فضایی‌سازی ضد مسلمانان تحقیق می‌کند، می‌گوید نگرانی این است که مقوله MENAPT بخشی از ارزیابی درخواست‌های شهروندی شود.

او می‌گوید: برخی سیاستمدارانی که عضو کمیته تأیید شهروندی هستند در سال‌های گذشته اعتراف کرده‌اند که علیه متقاضیانی که از کشورهای دارای اکثریت مسلمان هستند، رأی می‌دهند.

حسنی می‌گوید این مقوله قبلاً توسط اداره آمار دانمارک برای تمایز بین مهاجران از نظر نرخ اشتغال و سطح فقر استفاده شده است.

او می‌گوید: تصور این که چگونه دولت می‌تواند این اعداد را به عنوان راهی برای استفاده از قوانین و سیاست‌ها در قبال مهاجران و فرزندان مسلمان تفسیر کند، دشوار نیست.
در گزارش اروپایی اسلام‌هراسی ۲۰۲۱ که اواخر ماه گذشته منتشر شد و امانی حسنی در آن فصلی را در مورد دانمارک تألیف کرد، با اشاره به فهرست MENAPT تأکید شده است که چگونه موانع ساختاری برای مسلمانان از طریق سیاست‌ها و قوانین جدید در دانمارک افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که این دسته ممکن است به دولت این امکان را بدهد که به طور خاص شهروندان مسلمان را با استنباط مسلمان‌بودن آنها براساس کشورهای مبدأ آنها هدف قرار دهد و به سیاستمداران اجازه دهد تا به صراحت علیه متقاضیان شهروندی مسلمان تبعیض قائل شوند.

عباد پاشا یک محقق علوم سیاسی است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ دو سال را در دانمارک گذراند و به بررسی تأثیر افزایش نژادپرستی و اشکال مختلف آن بر احساس تعلق و امنیت هستی‌شناختی در میان پاکستانی‌های نسل دوم این کشور پرداخت. او در مورد تجربیات زیسته نسل دوم پاکستانی‌ها در دانمارک تحقیق کرد که نشان می‌دهد چگونه نژادپرستی فزاینده علیه مسلمانان بر احساس تعلق آنها تأثیر گذاشته است.

یکی از حوزه‌های تمرکز او این بود که ببیند این افراد چگونه با این وضعیت کنار می‌آیند و تأثیر آن بر برنامه‌های آینده‌شان چگونه است. پاشا می‌گوید: افرادی که با آنها صحبت می‌کردم به‌طور فزاینده‌ای به روایت رسانه‌ها و اشکال شخصی نژادپرستی اشاره می‌کردند که به آنها یادآوری می‌کند که به دانمارک تعلق ندارند.

او می‌گوید: رسانه‌ها و سیاستمداران نقش عمده‌ای در این سناریو دارند و این اشکال سازمان‌یافته‌تر و ساختاری‌تر نژادپرستی است که روند بیگانه‌سازی اقلیت‌ها را تشدید می‌کند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.