قوم هزاره و تجربه بیش از صد سال تبعیض و نسل‌کشی در افغانستان

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه گفته است که جامعه هزاره افغانستان به‌دلیل هویت قومی و مذهبی بیش از یک قرن است که با تبعیض سیستماتیک، آزار و اذیت شدید مواجه بوده است.

اخیرا یک آموزشگاه در منطقه هزاره‌نشین غرب کابل هدف یک حمله مرگ‌بار قرار گرفت. در این حمله حدود ۶۰ دانش‌آموز عمدتا دختر کشته شده‌اند.

مسئولیت این حمله را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه که متشکل از ده‌ها نهاد حقوق بشری است در بیانیه‌ای گفته است که طالبان و دیگر افراط‌گرایان سنی، به‌ویژه شاخه خراسان داعش، هزاره‌ها را به‌عنوان دشمن قسم‌خورده در درجه اول به‌دلیل مذهب شیعه‌‌ی‌شان می‌بینند.

این مجمع گفته است که جامعه هزاره در طول تاریخ مورد آزار و اذیت از جمله قتل عام‌های مکرر، برده‌داری، آوارگی اجباری و تغییر مذهب اجباری (از شیعه به سنی) و آواره شدن از سرزمین‌های اجدادی خود بوده‌اند.

در بیانیه مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه آمده است که خشونت سیستماتیک علیه هزاره‌ها به سال‌های ۱۸۹۱ تا ۱۸۹۳، به زمان پادشاهی عبدالرحمان‌خان باز می‌گردد.

به‌گفته این مجمع، بیش از نیمی از جمعیت کلی هزاره‌ها در افغانستان در طول جنگ قتل عام، مجبور به فرار یا به بردگی شدند.

در بیانیه مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه آمده است که اندازه و اهداف حملات جاری علیه جامعه هزاره طبق کنوانسیون نسل‌کشی می‌تواند شواهد نسل‌کشی این گروه قومی باشد.

این مجمع گفته است که اظهارات علنی داعش برای «کشتن هزاره‌های شیعه در همه‌جا» نشان می‌دهد که قصد دارد یک سیاست عمدی در پشت این کشتارهای دسته‌جمعی داشته باشد. در سال ۲۰۲۱، داعش علنا اعلام کرد که شیعیان/هزاره‌ها را هدف قرار خواهد داد. کشتار هزاره‌ها از زایشگاه‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی گرفته تا عبادتگاه‌ها بسیار گسترده بوده است.

در بیانیه مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه آمده است که اگرچه افغانستان از سال ۱۹۵۶ کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد جلوگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی را امضا کرده است؛ اما آزار و شکنجه سیستماتیک هزاره‌ها که می‌تواند شواهدی از نسل‌کشی باشد، تحت حکومت جمهوری سابق در افغانستان متوقف نشد. به‌گفته این مجمع، خشونت علیه هزاره‌ها قبل از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ دوباره افزایش یافته بود.

تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۱، سازمان ملل ۲۰ حمله علیه شیعیان/هزاره‌ها را ثبت کرد که منجر به کشته‌شدن ۱۴۳ غیرنظامی هزاره و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد و تعداد کشته‌شدگان غیرنظامیان را به ۵۰۰ نفر رساند.

این مجمع در بیانیه‌ی خود اشاره کرده است که خطرات آزار و اذیت و نسل‌کشی احتمالی هزاره‌ها/شیعیان در مواجهه با وحشیگری ادامه‌دار توسط داعش در سراسر افغانستان تشدید می‌شود.

از زمان تسلط طالبان، حداقل ۷۰۰ غیرنظامی هزاره در ۱۳ حمله هدفمند داعش کشته یا زخمی شده‌اند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.