نگاهی به کتاب پیام پیامبر

کتاب «پیام پیامبر» اثر سیدمحمدتقی حکیم از سوی انتشارات دفتر فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.

این کتاب یکی از دوره کتاب‌هایی است که در شرح پاره‌ای از سخنان پیامبر و امامان تألیف شده است. در کتاب حاضر تعدادی از کلمات پیامبر اسلام به ترجمه و تا حدودی منظور آن حضرت روشن شده است.

این کتاب به سه بخش تقسیم می‌شود: بخش اول: مختصری از زندگی پیامبر با عنوان «زندگی‌نامه پیامبر» بخش دوم: صفات برجسته و اخلاق ستوده پیامبر نو با عنوان «محاسن اخلاقی پیامبر ولی»؛ بخش سوم: تفسیر پاره‌ای از کلمات پیامبر به‌نام «گفتار پیامبر باد» روش این کتاب معمولا شرح و تفسیر هر سخن و نوشته را بعد از آن می‌آورند، ولی در این کتاب همانند کتاب‌های مشابه آن، روشی نو به کار رفته است؛ به این معنی که پیش از اصل سخن، به عنوان مقدمه مطلبی را آورده و درباره آن به بحث پرداخته‌ایم تا آن را به موضوع سخن پیامبر و نزدیک کرده و پس از آنکه زمینه را برای آوردن سخن آن حضرت آماده ساختیم، بحث را به سخن آن بزرگوار مرتبط کرده و به آن استناد می نماییم و آن گاه اصل سخن را با ترس ذکر می‌کنیم.

کوشش فراوان شده است تا ترجمه هر سخن از سخنان پیامبر در حالی که بازگوکننده منظور اصلی و هدف والای آن حضرت است، از سلاست و سادگی نیز بهره کامل داشته باشد و همچنین از آوردن کلمات یا جملاتی در بین الهلالین کمک گرفته شده است.

در بخش اول این کتاب می‌خوانیم: «تولد او، کودکی او، دوران جوانی او، سپس پیش آمدن مقام پیامبری او، و پس از آن استقامت خستگی ناپذیر او، و بعد هم چشم پوشی از موطنش و انتخاب مرکز تبلیغاتی جدید و به دنبال همه این ها مبارزات قهرمانانه وی، نکات جالب زندگی او را تشکیل می‌دهند. هریک از خوانندگان از جنبه خاصی به این مطالب می‌نگرد و از نظر ویژه خویش این مراحل را موشکافی می‌کند. زندگی او با اندیشه‌های متفاوت و فلسفه‌های گوناگون بررسی می‌شود؛ لذا می‌بینید که کتاب‌ها و نوشته‌ها درباره او بسیار است. او یک نفر است، ولی زندگی او به دلیل آنکه ارتباط فوق العاده‌ای با اجتماع دارد، بسیار مهم است و باید مورد تحلیل قرار گیرد، تا نکات و ریزه‌کاری‌های آن بر همگان آشکار شود.»

«آری زندگی ابر مردان تاریخ از هر نظر آموزنده است. به‌ویژه زندگی افرادی که نهضت‌های عظیم و قیام‌های تعیین کننده‌ای در تاریخ به وسیله آنان انجام یافته است؛ همچون پیامبران الهی که جنبش آنان در مسیر ایمان و اعتقادات مذهبی، رنگی درخشان و جلوه‌ای ممتاز داشته و تمام آن افراد و آرمان‌هایشان را تحت‌الشعاع شخصیت و آرمان خویش قرار داده‌اند. مانند پیامبر عزیز اسلام که زندگی او توأم با مجاهدت بود و سراسر عمرش به کوشش در راه حق گذشت.»

کتاب «پیام پیامبر» اثر سیدمحمدتقی حکیم در 140 صفحه و با قیمت 22000 تومان از سوی انتشارات دفتر فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.