جنجال بین سکولارها و اسلام‌گرایان در تونس درباره توسعه مکتب‌خانه‌های قرآنی

اختلاف جدیدی بین سکولارها و اسلام‌گرایان تونس درباره طرح وزارت امور دینی این کشور برای توسعه مکتب‌خانه‌های قرآنی شکل گرفته‌است.

به گزارش پایگاه خبری «القدس العربی»، «ابراهیم الشائبی»، وزیر امور دینی تونس اخیراً از طرح این وزارتخانه برای تأسیس مکتب‌خانه‌های نمونه در تعدادی از شهرهای این کشور با هدف بهبود عملکرد این مراکز و خروج آن‌ها از فضای سنتی به فضای مدرن مجهز به رایانه خبر داد.

دیده‌بان ملی دفاع از مدنیت تونس با صدور بیانیه‌ای این تصمیم وزارت امور دینی این کشور را تهدیدی برای وحدت نظام آموزشی و ضربه‌ای به پایه‌های دولت مدنی دانست.

این مرکز تأکید کرد که بهتر است مبالغی که برای توسعه مکتب‌خانه‌های قرآنی اختصاص داده شده، برای نگه‌داری و مرمت مدارس تونس هزینه شود.

بیانیه دیده‌بان ملی دفاع از مدنیت با موجی از انتقادات از سوی جریان مذهبی این کشور مواجه شده و در همین راستا، «لمیاء عماره»، از بانوان مبلغ تونسی در این باره گفت: آموزش از طریق مکتب‌خانه‌ها، مصونیت بسیار خوبی برای فرزندان ما در برابر اشکال مختلف تندروی و افراط‌گرایی فراهم می‌کند.

وی افزود: کودکان فارغ‌التحصیل این مکتب‌خانه‌ها به گواه همگان با نتایج برتر در مرحله آموزش ابتدایی متمایز می‌شوند.

یکی دیگر از فعالان تونسی نیز در واکنش به دیدگاه سکولارها نوشت: «سکولارها در تونس به طور سیستماتیک دین و مذهبی‌ها را هدف قرار می‌دهند، این در حالی است که اکثریت شاگردان مکتب‌خانه‎‌ها در تربیت، اخلاق و تحصیل ممتاز هستند».

یادآوری می‌شود، وزیر امور دینی تونس چند روز پیش متعهد به ساماندهی مکتب‌خانه‌های قرآن در این کشور شد و وعده داد که کسانی که خارج از چارچوب مکتب‌خانه‌های دولتی کار می‌کنند، مجازات شوند.
منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.