کتاب بازگشت خدا از تبعید منتشر شد

کتاب «بازگشت خدا از تبعید: تحلیلی بر جایگاه دین در دانش روابط بین‌الملل» نوشته روح‌الامین سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق توسط نشر فلات منتشر شد.

این کتاب به‌عنوان پیش‌درآمدی بر نظریه‌پردازی ایرانی و اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل به دنبال اثبات این ایده اصلی است که در وضعیت کنونی علوم اجتماعیِ معاصر با توجه به تحولات گسترده نظری و فلسفی، دیگر هیچ مانع عبورناپذیری برای پردازش نظریات غیرغربی وجود ندارد و بلکه تولید چنین نظریاتی برای فهم عمیق‌تر مسائل جهانی بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

درنتیجه پردازش و ارائه نظریه دینی یا اسلامی روابط بین‌الملل را باید در موضع امکان و حتی ضرورت قلمداد کرد. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: به نظر می‌رسد پیش از آغاز پردازش نظریه دینی سه گام مهم به ترتیب باید برداشته شود. در گام نخست بسیار ضرورت دارد از طریق بررسی و تشریح مبسوط وضعیت کنونی دانش روابط بین‌الملل و اثبات شکسته شدن حصارهای جریان اصلی و حاکمیت فضای تکثر با استناد به آراء اندیشمندان برجسته غربی، امکان ورود نظریه مستقل غیرغربی ازجمله دینی به قلمرو دانش روابط بین‌الملل مبرهن گردد؛ در گام دوم باید دلایل مرسومی که اغلب برای توجیه چرایی حذف دین از دانش روابط بین‌الملل اقامه می‌کنند، پس از طرح مورد شالوده‌شکنی قرار گیرد تا آشکار شود که غفلت از مقوله دین در مباحث نظری دیگر هیچ توجیه منطقی ندارد. در سومین گام نیز لازم است با تفاوت‌گذاری میان نگاه به دین به‌عنوان موضوع شناخت یا فاعل شناسا نشان دهیم محدود ساختن دین به‌عنوان موضوع شناختِ نظریه‌های موجود روابط بین‌الملل کفایت نمی‌کند و باید به موازات آن دین را فاعل شناسایی دانست که خود می‌تواند به تفسیر و معنابخشی به جهان مبادرت ورزد. برداشتن سه گام مذکور هدف غایی کتاب حاضر بوده که در سه فصل به تفکیک انجام شده است.

این کتاب حاصل سه سال پژوهش و نگارش است که نگارنده فروتنانه آرزو دارد بتواند به‌مثابه پیش‌درآمد تلاش‌های آتی برای نظریه‌پردازی دینی در روابط بین‌الملل مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.