گسترش اسلام‌هراسی در آمریکا در طول بیست سال گذشته

قدرت سیاسی و فرهنگی مسلمانان آمریکایی در ۲۰ سال گذشته در نتیجه افزایش پایگاه رأی‌دهندگان و تعداد بی‌سابقه نامزدهای انتخابات در هر دو سطح محلی و ملی افزایش یافته اما افزایش قدرت سیاسی با مشکلاتی همراه بوده است.

از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که از سوی القاعده در خاک آمریکا انجام شد، مسلمانان ساکن ایالات متحده اولویت قرار گرفتن سیاسی و فرهنگی را همراه با افزایش تصاعدی جنایات مرتبط با تنفر، قلدری، آزار و اذیت و توهین‌های نژادی تجربه کردند.

در سال‌های پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، احساسات ضد مسلمانان در ایالات متحده افزایش یافته است.

در همین رابطه «وائل الزیات» مدیر اجرایی گروه مدنی مسلمانان آمریکایی موسوم به «Emgage» توضیح داد که مسلمانان آمریکایی پس از یازده سپتامبر «برای دفاع از منافع و آزادی‌های خود» مقابل لفاظی‌های خصمانه سکوت کردند اما در نهایت، این جامعه به سمت یک دستور کار مثبت‌تر، تعامل در گفتمان سیاسی و تبدیل شدن به یک بلوک فعال رای‌دهنده در انتخابات ایالات متحده حرکت کرد.

تا سال ۲۰۲۰، شمار چشمگیری از مسلمانان آمریکایی در رای‌گیری‌ها شرکت کرده و برای سمت‌ها نامزد شدند. براساس اعلام گروه «Emgage»، در سال ۲۰۲۰، ۱.۵ میلیون رای‌دهنده مسلمان آمریکایی ثبت‌نام کرده بودند و بیش از نیمی از آنان- ۷۱ درصد – رای دادند. این رقم چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری با حدود ۶۷ درصد بود.

این کشور همچنین شاهد افزایش تعداد نامزدهای مسلمان و مقام‌های منتخب بوده است. «کیت الیسون» دادستان کل مینه‌سوتا، اولین مسلمان منتخب در سال ۲۰۰۷ برای کنگره بود.

علاوه بر این، «رشیده طلیب» و «ایلهان عمر» هم جزو اولین زنان مسلمانی بودند که به کنگره آمریکا راه یافتند. این دموکرات‌های ترقی‌خواه موسوم به «جوخه» بخشی از مسلمانان سرشناس در عرصه سیاست آمریکا هستند که در دوره ریاست جمهوری ترامپ در ۲۰۱۸ در انتخابات میان دوره به پیروزی دست یافتند.

براساس گزارش شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR)، در سال ۲۰۲۰ در ۲۸ ایالت و واشنگتن دی‌سی، ۸۱ نامزد مسلمان آمریکایی برای سمت‌های دولتی نامزد شدند.

اما این «نقاط عطف» با افزایش فزاینده حوادث اسلام‌هراسی در ایالات متحده همراه بوده است.

داده‌های دانشگاه براون نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹، جرایم ناشی از نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

بعد از دوران ریاست جمهوری اوباما، منتقدان استدلال کردند که سیاست‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نشان‌دهنده خصومت نسبت به جامعه مسلمانان بود، از جمله برنامه او برای ممنوعیت سفر که شامل کشورهای عمدتا مسلمان می‌شد.

در سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری آمریکا دریافت که ۱۱۰ حادثه ضد مسلمانان در ایالات متحده رخ داده که پس از اقدامات ضد یهودی، در جایگاه دوم قرار گرفت. وزارت دادگستری آمریکا همچنین دریافت که «دین» دومین دلیل رایج برای حوادث تک‌عاملی در ایالات متحده است.

نتایج نظرسنجی «پیو» نشان داد که جمهوری‌خواهان آمریکایی به طور فزاینده‌ای مسلمانان و اسلام را با «خشونت» مرتبط می‌دانند، به طوری که ۷۲ درصد از جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۱ معتقد بودند که «اسلام بیش از سایر ادیان تشویق به خشونت می‌کند.» در میان دموکرات‌ها هم ۳۴ درصد همین نظر را داشتند.
«عبدالله حمود» اولین شهردار آمریکایی مسلمان در شهر دیربورن، میشیگان گفت که در میان اعضای جامعه مسلمان آمریکایی این احساس فوریت وجود دارد تا علیه اسلام‌هراسی در آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر گام بردارند و آن را عقب برانند.

حمود قبل از نامزدی برای پست شهرداری، نامزد مجلس ایالتی میشیگان شده بود. او می‌گوید که بعد از معرفی خودش، به درهای بسته می‌خورد. حمود به عنوان قانونگذار ایالتی میشیگان، در رقابت شهرداری به پیروزی رسید و اولین شهردار عرب آمریکایی شد.

اما با وجود این چالش‌ها، مسلمانان آمریکایی نه تنها حضور خود را در سیاست، بلکه در فرهنگ پاپ آمریکا هم افزایش می‌دهند. با این حال «حاتم البازیان» مدیر پروژه تحقیقاتی و مستندسازی اسلام‌هراسی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی می‌گوید که علی‌رغم حضور این جامعه در عرصه سینما و سرگرمی آمریکا، نشانه‌ای از ریشه‌کن شدن تعصب علیه مسلمانان دیده نمی‌شود.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.