تظاهرات دانش آموزان دختر در پکتیای افغانستان؛ «از حمایت شهروندان تا ستیز طالبان با روشنایی»

پس از اعلام بازگشایی برخی دبیرستان‌های دخترانه در ایالت پکتیای افغانستان، این مدارس بسته و مدیران آن بازداشت شدند.

حدود یک سال می‌شود که گروه طالبان دختران دانش آموز بالاتر از کلاس ششم را در افغانستان، از رفتن به مدرسه و دسترسی به آموزش محروم کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، نیروهای استخبارات طالبان، پنج مدرسه دخترانه را در استان پکتیا در شرق افغانستان که هفته گذشته بازگشایی شده بودند، دوباره مسدوده کرده‌اند.

به گزارش منابع محلی، نیروهای استخبارات طالبان مدیران این مدارس را بازداشت کرده‌اند و رهبر طالبان برای بررسی این مسئله، رئیس آموزش و پرورش استان پکتیا را به قندهار فراخوانده است.

در پی مسدود شدن دوباره مدارس دخترانه در پکتیا، دانش آموزان دختر در این استان صبح امروز تظاهرات گسترده‌ای راه اندازی کردند و خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شدند.

در ویدیوهای که از دانش آموزان دختر در استان پکتیا نشر شده است، دیده می‌شود که شماری از دختران بخاطر مسدود شدن مدارس شان، گریه می‌کنند و می‌پرسند که چرا مدرسه‌های ما دوباره مسدود شد؟

مسدود شدن دوباره مدارس دخترانه در پکتیا و تظاهرات دختران دانش آموز این استان، یکبار دیگر مسئله مسدود شدن مدارس دخترانه توسط طالبان را به بحث داغ در شبکه‌های اجتماعی افغانستان تبدیل کرده است و شهروندان بار دیگر کمپاین حمایت از آموزش دختران راه اندازی کرده‌اند.

هشتگ حمایت از دانش آموزان دختر در پکتیا

صبح امروز و با آغاز تظاهرات داختران دانش آموز در استان پکتیا، شماری از شهروندان افغانستان در تویتر، با استفاده از هشتگ #SupportPaktia کارزار حمایت از آموزش دختران را راه اندازی کردند.

تاکنون هزاران تن از شهروندان افغانستان با استفاده از این هشتگ، خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شده‌اند و دسترسی دختران به آموزش را از حقوق اولیه و اساسی آنها دانسته‌اند.
اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی، در تویت‌های که با استفاده از هشتگ «حمایت از پکتیا» منتشر کرده‌اند، گفته‌اند که از خواست دختران دانش آموز در پکتیا حمایت می‌کنند.

حبیب خان، یکی از کاربران تویتر نوشته است که طالبان ادعا می‌کنند که آموزش دختران یک «مسئله فرهنگی» است، اما در استان پکتیا، که بیشتر ساکنان آن سنتی هستند، دختران برای دسترسی به حق آموزش، به خیابان آمده‌اند و اعتراض کرده‌اند.

مطیع الله ویسا، یکی از کاربران دیگر تویتر نوشته است که: «مسدود کردن مدارس دخترانه در پکتیا، ناعادلانه است، آموزش حق انسانی دختران است. ما تصمیم مسدودن کردن مدارس دخترانه را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار این هستیم که تمام مدارس دخترانه باز شوند.»

بسیاری از کاربران دیگر تویتر نیز با ستایش از جسارت دختران دانش آموز در استان پکتیا برای راه اندازی تظاهرات امروز، گفته‌اند که خواست آنها یک خواست عمومی است و طالبان نمی‌توانند برای همیشه با یک خواست عمومی مخالفت کنند.

ستیز طالبان با روشنایی

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، با نشر ویدیویی از تظاهرات دختران دانش آموز در استان پکتیا، نوشته است که: «طالبان در ستیز با کسب علم و روشنایی هستند.»

او افزوده که: «اینها ]طالبان[ با تقدس یافتن جهل و تاریکی در مدارس اکوره ختک، شستشوی مغزی شده‌اند و در آنجا بنام اسلام، تبدیل به یک گروه طاغوت برای افغانستان شده‌اند.»
شماری از شهروندان افغانستان طالبان را متهم به اجرایی کردن دستورات پاکستان در افغانستان می‌کنند و می گویند که این گروه، به دستور پاکستان، مانع بازگشایی مدارس دخترانه می‌شوند.

سباوون آرمان، یکی از کاربران تویتر نوشته است که: «طالبان مأموران نیابتی پاکستان هستند و وظیفه آنها جلوگیری از رشد افغانستان است.»

شماری دیگر از شهروندان افغانستان نیز به این مسئله پرداخته‌اند و طالبان را به اجرایی کردن دستورات پاکستان در افغانتسان، متهم کرده‌اند.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی بر حضور زنان در اجتماع وضع کرده‌اند و مسدود کردن مدارس دخترانه، یکی از همین محدودیت‌ها است.

مسئولان طالبان تاکنون دلیلی برای محروم کردن دختران بالاتر از کلاس ششم از رفتن به مدرسه، ارائه نکرده‌اند و همواره وعده داده‌اند که مدارس را بازگشایی می‌کنند.

بعد از بازگشایی مدارس دخترانه در پکتیا، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که از آن اطلاعی ندارد و آنها تحقیق می‌کنند که چه کسی دستور بازگشایی مدارس دخترانه را در این استان داده است.

او گفت که هنوز تصمیمی برای بازگشایی مدارس دخترانه گرفته نشده است و اگر تصمیمی در این مورد اتخاذ شود، همگانی خواهد شد و برای همه استان ها قابل تطبیق است، نه تنها یک استان.

اما شهروندان افغانستان می‌گویند که اکنون بازگشایی مدارس دخترانه به یک خواست عمومی تبدیل شده است و طالبان با لجاجت، در برابر این خواست عمومی مقاومت می‌کنند و یک نسل را آموزش محروم می‌کنند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.