ضعف گردشگری حلال در ایتالیا

نتایج یک تحقیق آکادمیک در تورین نشان می‌دهد که ایتالیا در جذب گردشگران مسلمان ضعیف عمل کرده‌است و از نشانه‌های این ضعف، عدم وجود نسخه‌های قرآن در اتاق‌های هتل‌های این کشور اعلام شده‌است. این در حالی است که ایتالیا کشوری فوق‌العاده غنی از اماکن و بناهای تاریخی فرهنگ‌های غربی و مسلمان است و باید یکی از اولین مقاصد گردشگری حلال برای مسلمانان باشد.

به گزارش عرب‌نیوز بر اساس مطالعه‌ای که توسط بخش مدیریت دانشگاه تورین به رهبری پائولو بیانکون و سیلوانا سینارو (Paolo Biancone and Silvana Secinaro) انجام شد، ایتالیا هیچ رویکرد کلی برای ایجاد یک شبکه گسترده گردشگری حلال ندارد که مسافران مسلمان را به این کشور جذب کند.

به گفته محققان، در بازار بین‌المللی گردشگری حلال، ظرفیت رقابتی ایتالیا آنقدر پایین است که این کشور حتی در بین ۱۰ مقصد برتر در فهرست جهانی سفر مسلمانان ظاهر نشده و بسیار پایین‌تر از آلمان و فرانسه است.

ارزش بازار گردشگری اسلامی قبل از همه‌گیری حدود ۲۲۰ میلیارد دلار برآورد شد؛ اما انتظار می‌رود این رقم به دلیل افزایش جمعیت مسلمانان و همچنین رشد طبقه متوسط ​​به سرعت دو برابر شود.

محققان تورین گفتند که در سال ۲۰۰۰ تعداد مسافران مسلمان حدود ۲۵ میلیون نفر بود، اما تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵۸ میلیون در سراسر جهان افزایش یافت. پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶، ارزش درآمد مسافران مسلمان به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد. اما ایتالیا تقریباً به طور کامل از این سناریو مستثنی شده است. این درحالی است که ایتالیا سالانه حدود ۵۸,۳ میلیون گردشگر از سراسر جهان دارد.

بیانکون گفت: ایتالیا از آنجایی که کشوری فوق‌العاده غنی از اماکن و بناهای تاریخی بوده که از قرن‌ها برخورد و تلفیق فرهنگ‌های غربی و مسلمان حکایت می‌کند، باید یکی از اولین مقاصد گردشگران مسلمان باشد.

وی افزود: کشور فاقد یک رویکرد کلی است که قادر به ایجاد یک شبکه مهمان‌پذیری گسترده باشد که ویژگی‌های گردشگری را در نظر بگیرد که نیازهای ویژه دارد. این کار معمولاً هزینه بالایی دارد و واجد داشتن شرایطی خاص است.

نظرات او در یک مجمع مالی اسلامی در تورین که بین اتاق بازرگانی محلی و دانشگاه برگزار شد، بیان شد.

مطالعه دانشگاه تورین می‌گوید که مشکل ایتالیا با مهمان‌نوازی حلال اول از همه به دلیل یک چالش فرهنگی و عدم درک فرصت‌های بزرگ آن است، به‌ویژه در دوره احیای پس از همه‌گیری.

یکی از مسائلی که هتل های ایتالیایی در جذب گردشگران مسلمان با آن مواجه هستند، وجود مشروبات الکلی در مینی بار(یخچال کوچک) هتل‌ها و همچنین عدم وجود نسخه‌های قرآن در اتاق‌ها و نبود نمازخانه است.

کمبود محصولات آرایشی و بهداشتی بدون الکل و راهنماهای گردشگری عرب زبان نیز مشکلاتی را برای صنعت گردشگری ایتالیا ایجاد می‌کند.

این تحقیق تصریح کرده است: غذاهای دارای گواهی حلال نیز یک عنصر کلیدی در جذب گردشگران پرخرج از کشورهای خلیج فارس است. ما متوجه شدیم که بخش غذا و نوشیدنی حلال در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۱,۴ میلیارد دلار در سراسر جهان رسیده است که نرخ رشد مستمر سال به سال دارد.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.