نگاهی به استارتاپ «حلال‌تریپ»

«حلال‌تریپ» استارتاپی است که در قالب اپلیکیشن و وبسایت، خدماتی از جمله معرفی مساجد و رستوران‌های حلال را در راستای گردشگری حلال ارائه می‌کند.

صنعت گردشگری حلال از جمله بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر با رشد بسیار خوبی مواجه شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری به دلیل بازار بسیار گسترده آن، به سوی این حوزه جذب شده‌اند.

از سوی دیگر، با پیشرفت فناوری‌های نوین، استارتاپ‌های خلاقانه در حوزه‌های مختلف زندگی مسلمانان جای خود را باز کرده و در بخش‌های گوناگونی مانند صنعت غذا و نوشیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی، تحصیل، آموزش قرآن و مسائل دینی فعالیت و با استقبال روبه‌رو می‌شوند.

صنعت گردشگری و حوزه استارتاپ‌ها از همان ابتدا با رشد و توسعه فناوری‌های نوین مانند اینترنت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند. در واقع می‌توان گفت که رشد و توسعه هر کدام از این دو به نوعی متضمن رشد و توسعه بخش مقابل است و به همین دلیل سود سرمایه‌گذاران در هر یک از این دو بخش به نوعی به بخش دیگر بستگی دارد.

گردشگری حلال هم با توجه به بازار بسیار گسترده و پتانسیل‌های خود توجه بسیاری از استارتاپ‌های مختلف را به خود جلب کرده است. طبق گزارش MasterCard، صنعت گردشگری اسلامی، بازاری با ارزش ۲۰۰ میلیارد دلاری دارد و یکی از استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعالیت داشته، حلال تریپ(HalalTrip) است.

نگاهی به سوپراپی به نام HalalTrip

HalalTrip، یکی از قدیمی‌ترین استارتاپ‌هایی است که در حوزه گردشگری حلال فعالیت دارد و توانسته یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های این حوزه را راه‌اندازی کند و توسعه دهد.

فاضل بحارالدین، مدیرعامل شرکت (Crescent Rating) بوده که در حوزه گردشگری فعال است و در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. بحارالدین که تجربه موفق سایت Crescent Rating را در سال ۲۰۰۸ در زمینه گردشگری اسلامی داشت، HalalTrip را تأسیس کرد. اپلیکیشن و وب‌سایت HalalTrip به طور کامل بر موضوع گردشگری حلال متمرکز است و این استارتاپ همچنین به مسلمانان کمک می‌کند تا تجربیات مرتبط با بخش‌های مرتبط با سفر خود را در سطح جهانی پیدا کنند.

این سایت سنگاپوری ادعا کرده که از طریق همکاری با سایت رزرو جهانی هتل و اقامتگاه Booking.com، بیش از ۳۸۰ هزار هتل و سایر اقامتگاه‌ها را برای کاربران خود فهرست کرده است. این فهرست علاوه بر یافتن مساجد و اطلاعات در مورد آنها، یک فهرست جهانی از رستوران‌های حلال و سایر امکانات رفاهی متناسب با شریعت اسلامی ارائه می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند به راحتی از طریق یک موتور جستجو که توسط Wego طراحی شده است،‌ پروازها را رزرو کنند.

HalalTrip اطلاعات هتل‌ها، رستوران‌ها، تورها، بسته‌های ویژه سفر و سایر مسائل مرتبط را ارائه و این امکان را به کاربران خود می‌دهد که در مورد این مسائل نظرات و تجربیات دیگر کاربران را جویا شوند. برای مثال در مورد هتل‌ها این اطلاعات آمده که آیا در مینی‌بار هتل نوشیدنی حلال است؟ یا تلویزیون‌های هتل به کانال‌های نامناسب دسترسی دارند یا خیر و در هتل، باشگاه شبانه وجود دارد؟

این برنامه یک ویژگی نقطه‌ای(Spotting) مناسب دارد که به کاربران امکان می‌دهد عکس‌های رستوران‌های حلال و مقاصدی را که از آن بازدید کردند، بارگذاری و با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. این برنامه همچنین دارای یک اپ برای محاسبه زمان نماز در هنگام پرواز است که به مسلمانان کمک می‌کند تا هنگام گذر از مناطق مختلف زمانی، زمان نماز را به آنها یادآور شود.

نگاهی به سوپراپی به نام HalalTrip

فاضل بحارالدین(Fazal Bahardeen) بنیان‌گذار HalalTrip که پیش از این در حوزه ارتباطات فعالیت داشته است، در سال ۲۰۱۷ و در گفت‌وگویی که با StraitTimes داشت، از تجاربی که در سفرهای کاری خود داشت به عنوان انگیزه‌ای برای استارتاپ‌های خود نام برد و گفت: «در شغل شرکتی خود زیاد سفر کردم و بیش از نیمی از وقتم را در اتاق‌های هتل گذراندم. تلاش می‌کردم که به غذای حلال دسترسی پیدا کنم. اگر این مشکل را داشتم یعنی دیگران هم مانند من این مشکل را داشتند و به همین خاطر به فکر رتبه‌بندی هتل‌ها افتادم».

فاضل وقتی rescentRating را تأسیس کرد با مشکلات زیادی روبه‌رو شد و به گفته خود وی چند نفر فکر می‌کردند که دیوانه‌ شده است.

فاضل در بخش دیگری از مصاحبه خود می‌گوید: «از نظر مالی، ما دوران سختی را پشت سر گذاشته‌ایم که هر کارآفرینی آن را پشت سر می‌گذارد. کارآفرینان باید بدانند که از نظر عاطفی و مالی شرایط سختی را باید تحمل کنند. آرزوی من این است که تا ۵ سال دیگر یک میلیارد دلار آمریکا سرمایه داشته باشم. با این همه اصول تغییر نخواهد کرد. نمی‌خواهم به چیزی که قبلا وجود داشته برچسب اسلامی زده و آن را عرضه کنم. می‌خواهم یک مبتکر باشم».

موفقیت این استارتاپ نشان می‌دهد که استارتاپ‌های اسلامی می‌توانند با توجه به بازار بسیار بزرگ و جمعیت مسلمانان جهان که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند، موفقیت‌های بسیار خوبی کسب کنند. از سوی دیگر این موفقیت‌ باعث خواهد شد که راه این استارتا‌پ‌ها به تدریج به سایر جوامع باز شود و مشتریان آنها نه فقط مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان هم باشند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.