از واتیکان تا مکه، زیارت مکان‌های دینی در متاورس و واقعیت مجازی

عبادت‌کنندگان، گردشگران و بازدیدکنندگان در سراسر جهان به‌طور فزاینده‌ای به مقدس‌ترین مکان‌های جهان سفر مجازی می کنند. این نوع از زیارت مکان‌های مقدس به ویژه در سال‌های اخیر در بین دینداران و گردشگران افزایش یافته‌است؛ تجربه‌ای که در فضای متاورس رخ می‌‌دهد و واقعیت مجازی همه‌جانبه که به ویژه در دوران پاندمی محبوبیت یافته‌است.

به گزارش سرویس ترجمه دین‌آنلاین به نقل از ایندیپندنت، روی سقف کلیسای سیستین واتیکان کلیک کنید و از نزدیک به آن نگاه کنید. دوباره کلیک کنید و به هزاران زائری بپیوندید که در مقدس‌ترین مکان اسلام در حال عبادت و چرخش در اطراف کعبه هستند. پس از آن می‌توانید با کلیکی دیگر وارد شهر مقدس اورشلیم شوید. در آنجا صدای زمزمه دعاهای یهودیان در دیوار غربی یا آوای هزاران نمازگزار مسلمان را خواهید شنید که در مسجد الاقصی یکصدا آمین می‌گویند. حتی می‌توانید در محلی که مسیحیان معتقدند عیسی از قبر برخاست، یک شمع مجازی روشن کنید. همه این کارها رو می توانید بدون آنکه خانه را ترک کنید انجام دهید.
این نوع از زیارت مکان‌های مقدس به ویژه در سال‌های اخیر در بین دینداران و گردشگران افزایش یافته‌است؛ تجربه‌ای که در فضای متاورس رخ می‌‌دهد و دنیای مجازی همه‌جانبه که به ویژه در دوران پاندمی محبوبیت یافته‌است.

بیشتر بخوانید:

دینداری در متاورس

اخیرا بسیاری از آمریکایی ها – برخی به طور سنتی مذهبی، برخی دیگر از نظر مذهبی غیروابسته – به طور فزاینده ای از طریق واقعیت مجازی از نظر معنوی ارتباط برقرار می کنند. در سراسر جهان، مردم همچنین می‌توانند مکان‌های مقدس برای هندوئیسم، بودیسم و ​​سایر ادیان را از طریق ویدیوهای ۳۶۰ درجه، نقشه‌های مجازی و معابد سه بعدی تجربه کنند.

متاورس و دین
دانشجویان دانشگاه میامی در دوره ای با عنوان دین و فضاهای مقدس در عصر واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در 19 می 2022 شرکت کردند.

نمرود شانیت، مدیر عامل پروژه زیارت مجازی اورشلیم می‌گوید: “ما معتقدیم که واقعیت مجازی روشی جدید است که مردم دیگر نه آنکه بخواهند منفعلانه فقط به صفحه تماشا خیره شوند و بر روی عکس‌ها و ویدیوها کلیک کنند، بلکه بتوانند در این فضا سفر کنند و به گونه‌ای در آن مکان حاضر باشند. مردم در این قالب می توانند به درکی از مناسک، فرهنگ و معماری مکان‌های مختلف برسند بدون آنکه مجبور باشند برای سفر هزینه‌های زیادی تقبل کنند یا در انتشار جهانی گاز کربن نقش داشته باشند.”

شانیت در سال ۲۰۱۵ با استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه، اسکنر و دانسته‌های خود به عنوان یک عکاس، شروع به گرفتن فیلم و عکس از اعیاد مذهبی مسیحی، اسلامی و یهودی و اماکن مقدس در زادگاهش اورشلیم کرد. او سپس فیلم و تصاویر را به صورت دیجیتالی به هم چسباند تا یک تجربه بصری فراگیر ایجاد کند.

متاورس و دین
دانشجویان دانشگاه میامی در دوره‌ای با عنوان دین و فضاهای مقدس در عصر واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در 9 آوریل 2019 شرکت کردند

در قالب پروژه او، زائران مجازی می‌توانند روحانیان ارتدکس را در حالی که از کلیسای مقبره مقدس در مراسم آتش مقدس بیرون می آیند، با شمع هایی که با آتش روشن می‌شوند دنبال کنند. آنها همچنین صدای زنگ‌ها و شعارهای “خداوند برخاست” را به زبان‌های مختلف خواهند شنید. آنها قادرند یادداشت دعای خود را در شکاف دیوار غربی بیاندازند یا قدم‌های هزاران نمازگزار را در ماه رمضان در مسجد الاقصی دنبال کنند.
شانیت که یهودی است و دو شریک او -یکی مسلمان و دیگری مسیحی- امیدوارند پروژه شهر مقدس بتواند گفتگو و تفاهم بین مذاهب را تقویت کند.

بیشتر بخوانید:

متاورس چیست و در این دنیای جدید چه کارهایی می‌شود انجام داد؟

پروژه مجازی زیارت مکه از مدل‌سازی سه‌بعدی استفاده می‌کند تا به کاربران اجازه دهد در اطراف ساختمان کعبه چرخی بزنند، با زائران نمازگزاری که لباس‌های پارچه‌ای سفید پوشیده‌اند ملاقات کنند، درباره آیین‌ها بیاموزند و مکان‌های دیدنی دیگر را کشف کنند. از جمله این مکان‌ها کوه عرفات، تپه صحرایی که حضرت محمد در آن خطبه آخر خود را در حدود ۱۴۰۰ سال پیش ایراد کرد، است.

بیشتر بخوانید:

در فضای متاورس، طواف کعبه کنید

به گفته اهاب فارس، سازنده پروژه زیارت مجازی مکه، این پروژه در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد ولی پس از به‌روزرسانی سال ۲۰۲۰ محبوبیت پیدا کرد. همچنین پس از به اجرا گذاشتن محدودیت‌های کرونایی در عربستان گرایش زائران مسلمان به این نوع زیارت افزایش قابل توجهی یافت. به گفته فارس این پروژه در کمتر از یک ماه‌ بیست هزار کاربر از خاورمیانه و نقاط دیگر چهان را جذب کرده‌است. او که زیارت مجازی مکه را با هدف جذب جوانان و معرفی اسلام به آنها طراحی کرد، اکنون از استقبال از آن شگفت‌زده شده است.


کلیسای سیستین نیز از جمله مکان‌هایی بود که در سال ۲۰۲۰ و در شرایط پاندمی دسترسی حضوری را ممنوع کرد. اما در همان زمان امکان تور مجازی و مشاهده نقاشی‌های میکل‌آنژ بر دیوار‌های این کلیسا در وب سایت واتیکان فراهم بود.
به عقیده ویلیام گرین، استاد مطالعات مذهبی در دانشگاه میامی “ایمان باید شامل اعمال مشخصی باشد، از دعا یا آواز خواندن تا مراقبه یا روزه گرفتن. مذهب ذهن و بدن شما را درگیر می کند. اما اگر نتوانید هر دو بعد را به آن اختصاص دهید، می‌توانید اعمال و آیین‌های مذهبی را در متاورس تجربه کنید.”

 

مترجم: نفیسه نیکبخت

منبع ایندیپندنت
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.