خاکسپاری عالم برجسته یهودی در یکی از بزرگترین تجمعات تاریخ اسرائیل

صدها هزار اسرائیلی روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه خاخام حایم کانیوفسکی (Chaim Kanievsky)، رهبر معنوی یهودیت ارتدوکس حریدی، در یکی از بزرگترین تجمعات عمومی در تاریخ اسرائیل گرد آمدند. خاخام کانیوفسکی روز جمعه در سن 94 سالگی درگذشت.

نیویورک تایمز: صدها هزار اسرائیلی روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه خاخام حایم کانیوفسکی (Chaim Kanievsky)، رهبر معنوی یهودیت ارتدوکس حریدی، در یکی از بزرگترین تجمعات عمومی در تاریخ اسرائیل گرد آمدند. خاخام کانیوفسکی روز جمعه در سن 94 سالگی درگذشت.
برآوردها حاکی از آن بود که 400000 تا 750000 عزادار در مراسم تشییع جنازه شرکت کردند. جمعیت نه تنها «بنی براک»، یک شهرک فوق العاده ارتدوکس در حاشیه شرقی تل آویو که خاخام در آن زندگی می‌کرد، بلکه بخش بزرگی از مرکز اسرائیل را نیز تعطیل کردند.
جمعیت تخمینی همچنان از 850000 نفری که گفته می‌شود در مراسم تشییع جنازه خاخام اوادیا یوسف، یکی دیگر از رهبران ارتدوکس که در سال 2013 درگذشت، کمتر بود.
خاخام کانیوفسکی هیچ جایگاه رسمی نداشت، اما به طور گسترده به عنوان رهبر یهودیان لیتوانیایی شناخته می‌شد، جریانی غیرحسیدی از یهودیان ارتدوکس که ریشه در اروپای شرقی دارد. یهودیان لیتوانیایی تقریباً یک سوم از 1.1 میلیون حریدی در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.
خاخام کانیوفسکی به دلیل دانش دایره المعارفی خود از قوانین و کتاب مقدس یهودی مورد احترام بود. خانواده او گفتند که او از دهه 1930 تا کنون 17 ساعت در روز متون مذهبی را می‌خوانده است.
این مطالعه و تحقیق بی‌امان، شهرت او را به‌عنوان یک عالم برجسته یهودی تثبیت کرد و صدها هزار نفر را بر آن داشت تا برای توصیه‌های روحانی منظم در مورد چیزهای عمیق و پیش پاافتاده به او مراجعه کنند. هر روز صدها نفر بیرون از خانه خاخام کانیوفسکی صف می‌کشیدند تا در مورد مسائلی مانند مسائل فوری پزشکی و سیاسی و حتی لوازم خانگی که باید بخرند از او راهنمایی بگیرند.
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای پیش از جلسه کابینه روز یکشنبه، به خاخام ادای احترام کرد. بنت گفت: «نام خاخام کانیوفسکی به عنوان بخش مهمی از تاریخ تورات قوم اسرائیل به یادگار خواهد ماند.»
خاخام کانیوفسکی نفوذ قابل توجهی بر یک حزب سیاسی اسرائیلی، دگل هاتوره، که نماینده بخش‌هایی از جامعه حریدی در پارلمان اسرائیل است و در طول سه دهه گذشته نقش کلیدی در چندین دولت اسرائیل ایفا کرده است، داشت.
در هفته‌های اولیه همه‌گیری ویروس کرونا، وقتی خاخام حتی با افزایش نامتناسب نرخ ابتلا در میان حریدی‌ها به پیروانش دستور داد مدارس خود را تعطیل نکنند، برای بسیاری از اسرائیلی‌های سکولار تبدیل به یک شرور شد. این تصمیم به یکی از بزرگ‌ترین رویارویی‌ها در تاریخ اسرائیل بین یهودیان سکولار و مذهبی کمک کرد.
اما خاخام کانیوفسکی بعداً موضع خود را تغییر داد و چندین بیانیه صادر کرد و پیروان خود را تشویق کرد که به محدودیت‌های کرونا پایبند باشند و واکسینه شوند.
زندگی منزوی و زاهدانه خاخام کانیوفسکی منجر به پرسش‌های مکرر اسرائیلی‌های سکولار در مورد میزان درک او از دنیایی شد که از آن صحبت می‌کرد.
خانواده او گفتند که او آنقدر روی مطالعه تلمودی متمرکز بود که نمی‌دانست چگونه چای دم کند یا نام بنیامین نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل را بشناسد.
مرگ هر یک از رهبران حریدی معمولاً باعث ایجاد بحث در مورد جانشین وی می‌شود. اما در مورد خاخام کانیوفسکی، این سوال کمتر ضروری است، زیرا یک روحانی برجسته لیتوانیایی، خاخام گرشون ادلشتاین، 98 ساله، که پیش از این نزد حریدی‌ها دارای وزنی برابر بود، باقی مانده است.
*منبع: کانال دولت دین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.