چرا اسرائیل از بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس نگران است؟

اسرائیل بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس را تضعیف “حاکمیت” خود در این شهر، بازگشت واشنگتن به سیاست قدیمی خود در مورد تقسیم قدس میان رژیم صهیونیستی و فلسطین و در نهایتبه معنای تشکیل کشور مستقل فلسطین می‌داند.

به گزارش ایسنا، روزنامه اسرائیل الیوم در گزارشی نوشت، سناریوی بدبینانه‌ای که دیپلمات‌های صهیونیستی در مورد افتتاح کنسولگری آمریکا در قدس شرقی مطرح می‌کنند، ممکن است در هفته‌های آینده پس از تصویب بودجه توسط کنست محقق شود.

ساختمان کنسولگری واشنگتن در قدس شرقی، تحت نظارت وزارت خارجه آمریکا و نه سفارت این کشور در تل‌آویو بود و سال‌ها به عنوان دفتر نمایندگی آمریکا در قدس اشغالی، کرانه باختری و غزه فعالیت کرد. از این رو این احتمال وجود دارد که فعالیت سفارتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل کرد با فعالیت کنسولگری که به امور فلسطین می‌پردازد، جدا شوند.

این روزنامه نوشت، عملاً دو نهاد دیپلماتیک مجزای ایالات متحده در قدس فعالیت خواهند کرد، اولی؛ سفارتی که به امور رژیم صهیونیستی رسیدگی خواهد کرد و دومی؛ کنسولگری که در واقع به عنوان سفارت عمل خواهد کرد و به امور فلسطین در قدس، کرانه باختری و غزه و همچنین شهرک نشینان در کرانه باختری رسیدگی خواهد کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی این اقدام آمریکا را مقدمه‌ای برای تقسیم قدس می‌داند و معتقد است اگر این کارها عقب نشینی کامل از اقداماتی نباشد که ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد، به نوعی آنها را تضعیف خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، دومین اقدامی که ممکن است در آینده محقق شود، بازگشایی دفتر نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن است که گروهی از اعضای دموکرات کنگره برای آن لابی می‌کنند.

احتمال اتخاذ اقدامات یکجانبه واشنگتن در خصوص کنسولگری آمریکا در قدس مقامات صهیونیستی را به تنگنا خواهد انداخت و به همین دلیل آمریکایی‌ها موافقت کردند افتتاح کنسولگری را تا پس از تصویب بودجه این رژیم در کنست به تعویق بیندازند تا تل‌آویو بتواند به ثبات سیاسی دست یابد.

نزدیکان نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اسرائیل الیوم گفتند، او با افتتاح کنسولگری در قدس مخالف است و این کار را گامی می‌داند که سیاست قدیم آمریکا در مورد تقسیم قدس و تشکیل پایتخت فلسطین در قدس شرقی را احیا می‌کند.

روزنامه مذکور نوشت، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا از همان نخستین روزهای تشکیل خود تلاش کرد به سیاست قدیم واشنگتن پیرامون قدس بازگردد؛ پس از انتقال بایدن به کاخ سفید، نام سفیر آمریکا در اسرائیل در صفحه توییتری سفارت از “سفیر آمریکا در اسرائیل” به “سفیر آمریکا در اسرائیل، کرانه باختری و نوار غزه” تغییر یافت و این تحول سریع و بازگشت به عنوان قدیمی انتقاد عمومی را در پی داشت اما مسیر برای همه روشن بود.

دوری گلد، مدیرکل سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، بازگشایی کنسولگری در قدس را “رسوایی” توصیف کرد و گفت، رژیم صهیونیستی نمی تواند “تهدیدی علیه حاکمیت خود “در قدس را بپذیرد.

طبق گزارش روزنامه اسرائیل الیوم، افتتاح کنسولگری در قدس می‌تواند اقدام آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را لغو کند بنابراین هماهنگی با آمریکا امری مهم و حیاتی است اما موضوع کنسولگری ضروری است و جایی برای سازش وجود ندارد.

گلد معتقد است افتتاح کنسولگری آمریکا در قدس تنها “حاکمیت” رژیم صهیونیستی در قدس را تضعیف نمی‌کند بلکه جایگاهی را هم که این رژیم قبل از سال ۱۹۶۷ در قدس غربی به دست آورده، متزلزل می‌کند.

این روزنامه فاش کرد که آمریکایی‌ها ایده افتتاح کنسولگری در شهر ابودیس را رد کردند و مبارزات علیه افتتاح این کنسولگری چندین ماه است که توسط نیر برکات، شهردار سابق قدس و عضو کنست رهبری می‌شود.

در این راستا برکات گفت، حضور دو هیئت دیپلماتیک در یک شهر به معنای تقسیم قدس است و هیچ مفهوم دیگری ندارد. این اقدام به مثابه‌ انگشتی در چشم رژیم صهیونیستی است اگر آمریکایی‌ها چنین اقدام یکجانبه‌ای را اتخاذ کنند نه تنها توافقنامه وین را نقض کرده‌اند، بلکه پیامی از سوی واشنگتن است مبنی بر اینکه به متحدان وفادار خود احترام نمی‌گذارد و احتمالا این کار تاثیر زیادی روی روابط با آمریکایی‌ها خواهد داشت.

وی نسبت به احتمال وقوع واکنش‌های زنجیره‌ای در صورت افتتاح کنسولگری آمریکا در قدس هشدار داد و گفت: هیچ کلمه‌ای برای توصیف این “فاجعه” وجود ندارد، اگر نتوانیم مانع از این کار شویم به محض اینکه آمریکا برای فلسطینی‌ها کنسولگری باز کند سایر کشورها هم اقدامات مشابهی انجام می‌دهند و در این صورت ما قدرت منع چنین روندی را در آینده از دست خواهیم داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.