سازمان ملل شهرک‌سازی اسرائیل را غیرقانونی خواند

سازمان ملل تصمیم دولت اسرائیل برای ساخت ۱۳۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری را محکوم کرد و آن را غیرقانونی و مانع صلح خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، تور وینسلند، فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه امروز در بیانیه‌ای درباره اعلام مناقصه‌هایی برای ساخت بیش از ۱۳۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری از سوی مقامات رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده و گفت: ما به شدت از استمرار توسعه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی نگران هستیم.

وینسلند در ادامه تاکید کرد: تمامی این شهرک‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند و این شهرک‌ها همچنان مانع بزرگی در برابر صلح بوده و باید فورا متوقف شوند.

مذاکرات صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از آوریل ۲۰۱۴ در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با توقف شهرک‌سازی‌ها متوقف شدند.

طبق آمار جنبش حقوقی “صلح اکنون”، در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی ۱۴۵ شهرک بزرگ و ۱۴۰ کانون شهرک‌نشینی پراکنده (شهرک‌های بدون مجوز تل‌آویو) وجود دارند که حدود ۶۶۶ هزار شهرک‌نشین در آنها سکونت دارند.

رژیم صهیونیستی روز یکشنبه برای اولین بار از زمان ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا در ژانویه گذشته، مناقصه‌هایی را برای ساخت ۱۳۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری منتشر کرد.

زئیو الکین، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد: تقویت و توسعه شهرک‌های یهودی در یهودا و سامره (کرانه باختری) مساله‌ای ضروری و بسیار با اهمیت در رویکرد طرح صهیونیستی است، پس از یک دوره طولانی رکود در ساخت‌وسازها در یهودا و سامره، خوشحالم که مناقصه بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی جدید را اعلام کنم و به توسعه شهرک‌های یهودی در یهودا و سامره ادامه خواهم داد.

قرار است واحدهای مسکونی جدید در شهرک‌های آریئل، آلکانا، امانوئل و کارنی شومرون احداث شوند.

واحدهای اعلام شده در واقع بخشی از ۳۱۰۰ واحد مسکونی هستند که پیش‌بینی می‌شود چهارشنبه این هفته تاییدیه نهایی را بگیرند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.