نظرسنجی در آلمان بر ضد پخش اذان از مسجد کلن

تلاش‌های نظام‌مند در آلمان برای لغو صدور اخیر مجوز پخش اذان از مسجد کلن در این کشور از جمله از طریق نظرسنجی‌هایی مشکوک یا برپایی تجمع‌های اعتراضی ادامه دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسلامیک، نظرسنجی جدید در آلمان مدعی است که تنها ۱۸ درصد از مردم این کشور موافق پخش اذان در سطح شهرها هستند و سه‌ چهارم شهروندان این کشور نمی‌خواهند که صدای اذان را مانند زنگ کلیسا در طول روز بشنوند.

این نظرسنجی را مؤسسه نظرسنجی موسوم به سی‌وی با همکاری شرکت رسانه‌ای جنرال-آنتسایگرز انجام داده است.

مسئولان شهرداری کلن چندی پیش اعلام کردند که پخش اذان در بزرگ‌ترین مسجد این شهر امکان‌پذیر شده است. مسجد کلن که از سوی اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب اداره می‌شود، در محله اهرنفلد کلن قرار دارد. براساس اعلام مسئولان شهرداری کلن، این مسجد طی یک پروژه آزمایشی از این پس می‌تواند در فاصله ساعات ۱۲ تا ۱۵ حداکثر به مدت پنج دقیقه اذان را با صدای بلند پخش کند.

هر چند در قانون اساسی آلمان به حق آزادی مذهب تأکید شده است، اما در اکثر ایالت‌های این کشور، پخش اذان از مساجد امکان‌پذیر نیست. از این رو، به نظر می‌رسد؛ پروژه پخش اذان از مسجد کلن می‌تواند اتفاق مثبتی برای مسلمانان در سراسر آلمان باشد. بسیاری از انجمن‌های اسلامی در این کشور امیدوارند که این پروژه پس از دو سال نیز ادامه یابد و تمام مساجد بتوانند از حق خود برای پخش اذان استفاده کنند. در همین راستا، اعضای مؤسسه نظرسنجی سی‌وی می‌گویند که با همکاری شرکت رسانه‌ای جنرال-آنتسایگرز تلاش کرده‌اند تا نظر شهروندان آلمانی در اقصی‌نقاط این کشور را درباره پخش اذان جویا شوند.

این نظرسنجی می‌گوید که تنها ۱۸ درصد مردم آلمان از پخش صدای اذان از مساجد حمایت می‌کنند و حدود سه چهارم مردم آلمان نمی‌خواهند که صدای اذان مانند زنگ کلیسا در طول روز شنیده شود. همچنین ۶۴ درصد از آن‌ها به هیچ‌وجه و در هیچ شرایطی با پخش صدای اذان موافق نیستند.

در این نظرسنجی ۵۰۱۱ نفر به صورت آنلاین شرکت کرده‌اند، اما معلوم نیست که این نمونه آماری به شکل تصادفی انتخاب شده است یا خیر، ۹۸ درصد از حامیان حزب آلترناتیو برای آلمان و ۸۸ درصد طرفداران احزاب مسیحی و حزب دمکرات آزاد آلمان اعلام کردند که مخالف پخش اذان هستند. همچنین حدود نیمی از اعضای حزب سبزها و حامیان حزب چپ نیز با پخش اذان مخالف بودند و تنها ۴۰ درصد از آن‌ها اعلام کردند که دوست دارند تا صدای اذان را در سطح شهر بشنوند.

این نظرسنجی می‌گوید، تنها یک چهارم افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله طرفدار پخش اذان در طول روز و به شکل منظم هستند. همچنین از نظر جغرافیایی نیز ۷۸ درصد شهروندان شرق و ۷۶ درصد مردم غرب آلمان دوست ندارند، صدای اذان را بشنوند.

با این وجود، در میان گروه‌های مذهبی اختلاف‌نظرهایی در این مورد وجود دارد. براساس نظرسنجی جدید، در حالی که ۸۲ درصد از مسیحیان کاتولیک به پخش اذان پاسخ منفی داده‌اند، اما ۷۱ درصد از مسیحیان پروتستان با این امر مخالف هستند. همچنین ۷۶ درصد از افرادی که فاقد وابستگی مذهبی هستند نیز ترجیح می‌دهند اذان در سطح شهرها پخش نشود.

چندی پیش نیز در کلن برنامه تظاهراتی با حضور ده‌ها نفر از مردم برای اعلام مخالفت با پخش اذان از مسجد این شهر تدارک دیده شده بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.