مخالفت رسمی سودان با نقش ناظر اسرائیل در اتحادیه آفریقا

وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور با تعیین اسرائیل به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا مخالف است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، زارت خارجه سودان در بیانیه‌ای در تبیین موضع این کشور درباره اعطای جایگاه ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا اعلام کرد: موضع ما در خصوص تلاش برای اعطای عضویت ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا مشخص است. ما مخالف تصمیم رییس کمیساریای اتحادیه آفریقا برای اعطای عضویت ناظر به اسرائیل پیش از مشورت و رایزنی با کشورهای عضو هستیم و این اقدام باعث ایجاد اختلاف میان کمیساریا و اعضا شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این رویکرد مردود است و مغایر با اصول اتحادیه آفریقا است که به روح همکاری، احترام متقابل و اجماع تأکید دارد.

وزارت خارجه سودان افزوده است: مریم صادق مهدی وزیر خارجه به دلیل مأموریت‌های داخلی و در ارتباط با برخی مسائل مهم کشوری در سو و نهمین دوره شورای اجرایی اتحادیه آفریقا شرکت نخواهد کرد و محمد شریف عبدالله معاون وی در این نشست حضور خواهد داشت.

«موسی فکی» رییس کمیساریای اتحادیه آفریقا مرداد ماه عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه را پذیرفت. درپی این تصمیم ریاست کمیساریای اتحادیه آفریقا، الجزایر و ۷ کشور دیگر عربی به این اتحادیه اعتراض کردند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اخیرا در بیانیه ‌ی اعلام کرده بود که سفیر این رژیم در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، به عنوان عضو ناظر، استوارنامه خود را تقدیم اتحادیه آفریقا کرده است.

پیشتر رژیم صهیونیستی در سازمان وحدت آفریقا مقام ناظر را به دست آورده بود اما پس از انحلال این سازمان در سال ۲۰۰۲ و تبدیل آن به اتحادیه آفریقا، تلاش‌های این رژیم برای ادامه عضویت آن به عنوان ناظر بی‌نتیجه مانده بود.

سودان از کشورهایی است که اخیرا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است؛ اما به صورت رسمی توافق عادی سازی را امضا نکرده است و همین مساله باعث شده تا آمریکا برای امضای این توافق به خارطوم فشار بیاورد.

رسانه های رژیم صهیونیستی مدعی شدند، اختلافات در جناح نظامی و غیرنظامی شورای حاکمیتی سودان بر سر موضوع عادی سازی روابط، باعث تأخیر در امضای رسمی توافق میان خارطوم و تل آویو شده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.