آیا بایدن در تعامل با اسلام‌گرایان شکست خواهد خورد؟

در کتاب جدیدی از اندیشمندی آمریکایی آمده است که جو بایدن از اشتباهات باراک اوباما درباره تعامل با تندروهای اسلامگرا درس نگرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت ارم نیوز، مولف این کتاب جان روسوماندو، تحلیلگر مرکز پژوهش‌های سیاست امنیتی در واشنگتن و عنوان آن “حیله بهار عربی:چگونه اخوان المسلمین واشنگتن را در لیبی و سوریه” شکست دادند، است. خلاصه این کتاب را مجله نشنال اینترست منتشر کرده است.

در این کتاب نویسنده آورده است: بسیاری از معاونان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا که مرتکب این اشتباهات شدند در دوره جو بایدن، رئیس جمهور کنونی تعیین شده اند و موجب فاجعه عقب نشینی آمریکا از افغانستان و بازگشت طالبان شد. اوباما عملا تلاش کرد تا گروه‌های اسلامگرا در خاورمیانه را از طریق کمک به آن‌ها در تصرف خود بیاورد. این روش کاملا شکست خورد چراکه در کنترل داشتن این گروه‌ها شرایط را بدتر کرد. به نظر می‌رسد دولت بایدن فراموش کرده و همان اشتباهات را تکرار می‌کند.

در این کتاب آمده است: زمانی که بهار عربی در سال ۲۰۱۱ رخ داد این بهارها به گونه‌ای برای مردم به تصویر کشیده می‌شد که گویی بیداری است که به خاطر دموکراسی در خاورمیانه منتظر آن بوده‌اند اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر از این بود. جامعه مدنی در این کشورها برای دوره طولانی در معرض سرکوب قرار گرفتند. در بیشتر مواقع اسلام‌گراها برای سلطه بر قدرت تلاش کردند. دولت اوباما محاسابات استراتژیکی انجام داد و تلاش کرد با اسلامگراها همکاری کند و فکر می‌کرد با راضی کردن آن‌ها باعث می‌شود میانه‌روتر شوند و به واشنگتن اجازه خواهند داد تا شرکای منطقه‌ای بهتری را ایجاد کند. فرضیه اوباما این بود که اگر رقبایش را راضی کند آن ها هم مقابله به مثل می‌کنند و بعد از آن واشنگتن می‌تواند از منطقه عقب نشینی کند. اوباما این روش را با روسیه، چین و ایران آزمایش کرد. بهار عربی فرصت منحصربفردی برای اوباما برای آزمایش عادی سازی با تندروهای اسلامگرا بود اما این روش شکست خورد. اسلامگراها بیشتر به دستورکارهای افراطی خود توجه داشتند تا نزدیکی به اوباما. اوباما بعدا زمان زیادی را برای سرپوش گذاشتن بر عواقب شکست‌هایش به جای اصلاح آن اختصاص داد. تیم اوباما اکنون مناصب اصلی را در دولت بایدن دارند. بسیاری از مسئولان دولت آمریکا معتقدند که طالبان جدید مثل طالبان قدیم ترسناک نخواهد بود. مسئله نگران کننده این است که این دولت کاملا بر پیگیری و ادامه شکست‌های تیم اوباما متمرکز است و در صورت ادامه این مسئله شاهد فجایع بیشتری خواهیم بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.