اولویت طالبان و داعش برای دیوان کیفری بین المللی

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفت از این پس در افغانستان تحقیق بر اقدامات طالبان و داعش اولویت دارد.

کریم خان، دادستان جدید دیوان کیفری بین المللی می‌گوید با توجه به تغییر شرایط، تحقیقات این مرجع عالی قضایی بین‌المللی درباره ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان از‌ این پس بر طالبان و داعش متمرکز خواهد بود و نه جرایم ارتکابی نظامیان آمریکایی.

آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره‌ اتهام جنایت جنگی ارتکابی سربازان ایالات متحده در افغانستان، باعث تیره شدن روابط این نهاد با واشنگتن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شد. دولت جمهوریخواه ایالات متحده با دستور ترامپ فاتو بنسودا، دادستان پیشین و کریم خان، قاضی تحقیق اصلی پرونده افغانستان را تحریم کرد.

آقای خان، دادستان بریتانیایی دیوان با اشاره به تغییر شرایط افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان گفت: «دیگر نمی‌توان منتظر تحقیقات کارا و مورد تائید محلی نشست.»

وی از قضات تحقیق دیوان خواست تا بررسی‌های خود را بر طالبان و داعش خراسان متمرکز کنند و دیگر به جرایم ادعایی سربازان آمریکایی اولویت ندهند.

طالبان پس از ۲۰ سال جنگ با نظامیان خارجی و ارتش مورد حمایت نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان به قدرت رسیده است. در این دو دهه، ده‌ها هزار غیرنظامی در جریان حملات طالبان کشته شدند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یکی از نخستین نشست‌های خبری این گروه پس از تصاحب قدرت از بازماندگان قربانیان طلب بخشش کرد.

دادستان جدید دیوان کیفری بین المللی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در لاهه هلند گفت: «در پایان بررسی‌های دقیق به این نتیجه رسیدم که با توجه به شرایط کنونی انتظار از مقام‌های حاکم برای انجام تحقیقات واقعی، چشم انداز روشنی ندارد.»

تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره موارد ادعایی ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان سال گذشته در پی درخواست حکومت اشرف غنی متوقف شده بود. دولت پیشین افغانستان وعده تحقیقات مقدماتی مؤثر را به دادستانی دیوان داده و این نهاد هم این درخواست را پذیرفته بود.

آقای خان می‌گوید با توجه به کمبود بودجه دیوان کیفری بین المللی و همچنین شدت خسارات و تلفات حملات طالبان و داعش از نمایندگی این نهاد در افغانستان خواسته تا به بهای کنار رفتن جرایم ادعایی دیگر به‌ اتهامات حاکمان کنونی و جنگجویان «ولایت خراسان» دولت اسلامی رسیدگی کند.

 

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.