طالبان و ادعای دولت فراگیر

شهاب شهسواری

طالبان روز سه‌شنبه تعداد بیشتری از مقام‌های حکومت خود را معرفی کرد، درحالی‌که جامعه جهانی این گروه شبه‌نظامی را به تشکیل یک حکومت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی، مذهبی و زبانی در کشور فرا می‌خواند، به نظر می‌رسد که حاکمان کنونی کابل، تمایلی به این کار ندارند و همچنان به گماشتن فرماندهان پیشین شبه‌نظامی بر مسندهای مهم دولتی ادامه می‌دهند.

براساس گزارش‌های بین‌المللی برخلاف حکومت طالبان، آنچه هر روز در افغانستان فراگیرتر و همه‌شمول‌تر می‌شود، فقر و گرسنگی ناشی از خشکسالی و قطع کمک‌های بین‌المللی است. ذبیح‌الله مجاهد روز سه‌شنبه در نشستی خبری اعضای باقیمانده دولت این گروه شبه‌نظامی را معرفی کرد. در فهرست معرفی‌شده از طرف طالبان، از ریاست کمیته المپیک تا رییس اداره انرژی اتمی مشخص شده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد همچنین خبر داد که مراسم تحلیف کابینه طالبان لغو شده است و رهبران این گروه تصمیم گرفته‌اند به جای اتلاف وقت برای مراسم تحلیف، وزرا و مدیران زودتر مشغول به کارهای روزمره شوند. او از انتصاب یک معاون وزیر از قوم هزاره و یک وزیر از شهروندان ولایت پنجشیر به عنوان سرپرست وزارت بازرگانی خبر داد. درحالی‌که زنان به عنوان نیمی از جامعه افغانستان، هنوز هیچ جایگاهی در حکومت طالبان ندارند، سخنگوی این گروه شبه‌نظامی گفته است که برای زنان هم مشاغلی در آینده درنظر گرفته‌ خواهد شد. با این حال تکمیل فهرست کابینه گروه شبه‌نظامی طالبان نشان می‌دهد که این گروه قصدی برای ایجاد سازوکار شفاف برای تشکیل یک حکومت فراگیر و برآمده از اراده ملت افغانستان ندارد. انتصاب یک هزاره به عنوان معاون وزیر صحت عامه، در شرایطی که این قوم 10درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، آن‌هم بدون مشخص بودن سازوکار معرفی این فرد، نشان‌دهنده بی‌میلی طالبان به تشکیل حکومت فراگیر و همه‌شمول است. این گروه با اقدام‌های نمایشی سعی می‌کند جامعه بین‌الملل را راضی به، به‌رسمیت شناختن خود کند و چندان به رای و اراده شهروندان افغانستان و خواست ملت توجهی ندارد. بخش اعظم پست‌های مهم و حساس در کابینه این گروه به فرماندهان ارشد نظامی از قوم پشتون اختصاص یافته است و در فهرست جدید هم دست‌کم دو فرمانده مهم این گروه، در وزارتخانه‌های دفاع و کشور، جایگاه معاونت گرفته‌اند.
خشن‌ترین فرماندهان طالبان
در پست‌های حساس کابینه
در کنفرانس خبری روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد نام 17 مقام جدید از جمله سرپرست‌های دو وزارتخانه صحت عامه و تجارت معرفی شدند. در این میان دو نام نسبت به بقیه برجسته‌تر بود. ملا عبدالقیوم ذاکر به عنوان معاون وزیر دفاع و صدر ابراهیم به عنوان معاون وزیر کشور. به گزارش رویترز از ابتدا انتظار می‌رفت این دو فرمانده مشهور طالبان در فهرست کابینه این گروه شبه‌نظامی حضور داشته ‌باشند. براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، این دو فرمانده از نزدیک‌ترین افراد به رهبر پیشین طالبان، ملا اختر منصور بودند و در میدان نبرد از جمله فرماندهان تندرو و خشن محسوب می‌شدند. به نوشته رویترز انتصاب‌های جدید در حکومت طالبان، نشان‌دهنده تلاش این گروه برای آرام کردن اختلاف‌های داخلی است که از زمان سلطه این گروه بر قدرت در رده‌های مختلف فرماندهان آن به وجود آمده است. عبدالقیوم ذاکر و صدر ابراهیم، فرماندهان گروهی از نیروهای مسلح طالبان هستند که با عنوان «محاذ» در بخش‌های مختلف افغانستان به نبرد مشغول بودند. این دو فرمانده به حدی قدرتمند و خودسر محسوب می‌شدند که به نظر رهبران طالبان حضور آنها می‌توانست به وفاداری برخی گروه‌های متحد طالبان در جنوب و جنوب غربی کشور صدمه بزند.
فهرست اعضای جدید کابینه سرپرست طالبان:
حاجی نورالدین عزیزی: سرپرست وزارت تجارت (شهروند ولایت پنجشیر)،
حاجی محمد بشیر: معاون وزارت تجارت،
حاجی محمد عظیم سلطان‌زاده: معاون وزارت تجارت،
قلندر عباد: سرپرست وزارت صحت عامه،
عبدالباری عمر: معاون وزارت صحت عامه،
محمد حسن غیاثی: معاون وزارت صحت عامه (از قوم هزاره)،
ملا محمد ابراهیم: معاون امنیتی وزارت امور داخله،
ملا عبدالقیوم ذاکر: معاون وزارت دفاع،
نظر محمد مطمئین: سرپرست کمیته ملی المپیک،
مجیب الرحمن عمر: معاون وزارت انرژی و برق،
غلام غوث: معاون وزارت مبارزه با حوادث،
محمد فقیر: سرپرست ریاست احصاییه مرکزی،
حاجی گل محمد: معاون وزارت سرحدات،
گل زرین کوچی: معاون وزارت سرحدات،
ارسلا خروتی: معاون وزارت مهاجرین،
لطف‌الله خیرخواه: معاون مسلکی وزارت تحصیلات عالی،
نجیب‌الله: رییس اداره انرژی اتمی.
انکار حضور القاعده و داعش در خاک افغانستان!
درست یک روز بعد از آنکه شاخه خراسان گروه تروریستی داعش، مسوولیت یک بمب‌گذاری تروریستی در جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار را پذیرفت، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد چیزی به نام داعش و القاعده در خاک افغانستان وجود ندارد. این مقام طالبان در اظهارات خود ادعا کرد فقط تعدادی از افراد در افغانستان هستند که ایدئولوژی داعش را پذیرفته‌اند و پنهانی حمله‌های بزدلانه انجام می‌دهند و طالبان سعی در مهار کردن آنها دارد. این در حالی است که رسانه‌ها و تحلیلگران از حضور گسترده داعش در افغانستان بعد از فروپاشی خلافت این گروه تروریستی در عراق و سوریه خبر می‌دهند و استعداد چند هزار نفری برای این گروه ارزیابی می‌کنند.  ذبیح‌الله مجاهد، در نشست خبری خود گفت: «ما هیچ فردی را در افغانستان نمی‌شناسیم که کاری با القاعده داشته ‌باشد. ما به این تعهد خودمان پایبند هستیم که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه هیچ کشوری در جهان وجود نخواهد داشت.» مجاهد در ادامه درخصوص داعش هم گفت: «داعش در عراق و سوریه حضور داشت. اینجا چیزی به نام داعش نداریم. با این حال، برخی از افراد که در بین آنها از افغان‌ها هم هستند، رویکرد داعش را پذیرفته‌اند، اما مردم افغانستان چنین رویکردی را قبول ندارند. نیروهای امنیتی امارت اسلامی، آمادگی مقابله با این افراد را دارد.»  سخنگوی طالبان روز دوشنبه هم در اظهارنظر عجیب دیگر، گفته‌ بود مادامی که این گروه به عنوان دولت به رسمیت شناخته نشود، حاضر به رسیدگی به انتقادات حقوق بشری نیست. به گزارش طلوع‌نیوز، ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ کابینه سرپرست، در واکنش به نگرانی اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که اگر جامعه جهانی طالبان را به رسمیت بشناسند، آنان نگرانی‌های جامعه جهانی را در زمینه اوضاع حقوق بشری در افغانستان رفع خواهند کرد. مجاهد گفت: «تا زمانی که ما به رسمیت شناخته نشویم و آنها انتقاد نمایند، این به فکر ما برخورد یکجانبه است. خوب است که همراه ما برخوردشان مسوولانه باشد و حکومت فعلی ما را من‌حیث یک اداره مسوول به رسمیت بشناسند. بعد از آن هر نگرانی که داشته باشند را با ما به شکل قانونی شریک بسازند، ما نگرانی‌شان را رفع می‌سازیم.»
خشکسالی؛ دشمن تازه مردم افغانستان
روزنامه گاردین در گزارشی از وضعیت وخیم زراعت در افغانستان به دلیل خشکسالی می‌نویسد. نهادهای بین‌المللی از جمله برنامه جهانی غذا، هشدار داده است که این خشکسالی می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر در افغانستان را مختل کند. گاردین می‌نویسد: بعد از سال‌های گیر افتادن در میان نبردهای طالبان و نیروهای امنیتی دولت مرکزی، حالا کشاورزان در قندهار با یک تهدید تازه مواجه شده‌اند؛ خشکسالی و خشک‌شدن منابع آبی مزارع‌شان. به نوشته این روزنامه هر چند جنگ در افغانستان به نظر پایان یافته می‌رسد، اما کشاورزانی که در دره ارغنداب ولایت قندهار به زراعت مشغول بودند، حالا با دشمن تازه‌ای مواجه شده‌اند. نزدیک به 70درصد از جمعیت افغانستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و به شکل مستقیم تحت‌تاثیر عوارض خشکسالی قرار می‌گیرند. رین پالسن، مدیر رویدادهای اضطراری و تاب‌آوری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تاکید کرده‌ بود که 7 میلیون و 300 هزار شهروند افغانستان در 25 ولایت از 34 ولایت این کشور در معرض خطر خشکسالی قرار دارند. پالسن هشدار داده ‌بود: «اگر زراعت در افغانستان بیش از این ضربه ببیند، سوءتغذیه را در افغانستان فراگیرتر خواهد کرد، باعث رشد تعداد آوارگان می‌شود و وضعیت بشری را در این کشور بدتر خواهد کرد.»

منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.