سیاست آموزشی طالبان اعلام شد

وزارت آموزش عالی طالبان سیاست آموزشی دولت آینده افغانستان را اعلام کرد. بر همین اساس برخی درس‌ها در دانشگا‌ه‌های افغانستان که در تضاد با اسلام قرار دارند، حذف خواهد شد.

عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی طالبان در جمع خبرنگاران گفت: «هر مضمونی در دروس دانشگاه‌ها که در تضاد با شریعت اسلامی باشد، حذف خواهند شد.»

او همچنین بر از سرگیری نظام تحصیلی در افغانستان با برخی تغییرات عمده برای ایجاد یک برنامه درسی اسلامی و قابل قبول تأکید کرد.

آقای حقانی گفت که وقتی تغییرات در نظام آموزشی نهایی شود، تاریخ دقیق شروع بازگشایی دانشگاه‌های دولتی اعلام می‌شود. آقای حقانی وعده داد که آماده سازی ها برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها خیلی وقت نمی‌گیرد و این اتفاق کمتر از یک هفته دیگر می‌افتد.

از همین رو برخی از داشجویان افغان بر این نظرند که وضعیت «مبهم» کنونی در نظام آموزشی افغانستان، ادامه تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌ها را با دشواری مواجه می‌سازد.

این گروه از دانشجویان افغان همچنین از اینکه استادان و دانشجویان علاقه‌ای برای حضور در کلاس‌های درس ندارند، ابراز نگرانی کردند.

طالبان پس از اعلام کابینه دولت خود، از سیاست‌های آموزشی جدیدی در افغانستان رونمایی کرد که با آنچه شهروندان افغان در سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند، متفاوت است.

برخی دانشگاه‌های خصوصی در حالی در هفته گذشته با رعایت اصل تفکیک جنسیتی بازگشایی شده‌اند که وزیر آموزش عالی طالبان روز یکشنبه گفت که دختران می‌توانند در دانشگاه ها با شرط حضور در کلاس‌های غیرمختلط و داشتن حجاب اسلامی تا بالاترین سطح ادامه تحصیل دهند.

آقای حقانی در ادامه با بیان اینکه تلاش می‌شود که استادان زن به دانشجویان دختر درس بدهند، گفت که اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد، استادان مرد می‌توانند به دانشجویانی که حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند از «پشت پرده» به آن‌ها درس دهند.»

پیشترسازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد، از سیاست‌های طالبان برای اداره مراکز آموزشی به عنوان «ضربه بزرگی به مشارکت زنان در آموزش عالی و آموزش دختران» یاد کرد که می‌تواند بر زندگی و کار آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.